ספורט מוטורי חוקי למקצוענים. לא לעממיים

ספורט מוטורי ברוח שבו החוק הישראלי מתייחס אליו, מיועד למעטים שבאמת ובתמים מעוניינים להכנס לתחום ולהמתקצע בו. רבים מהשומעים על החוק בטוחים כי הנה הגיעו ימות המשיח וכל אחד יוכל להכנס לסוכנות הקרובה למקום מגוריו ולצאת עם אופנוע מוטוקרוס מקצועי וחדיש ובידיו רישיונות המוכיחים בעלות. האופנוע יעלה מעט מאוד כסף (יחסית לכלים החדשים הנמכרים כיום) ואפשר יהיה לחגוג איתו בכל מקום.

העיניים המנצנצות מהתרגשות והקול הרועד לקראת ימות המשיח שהנה אוטוטו מגיעים (כבר יותר מ-15 שנה הם "אוטוטו כאן"), גורמים לכולם לקפוא במקום: בעלי אופנועים בטוחים שערך הכלי שברשותם יתרסק השאולה כשיכנסו לשוק אופנועי הספורט המוטורי הנושאים מיסוי נמוך במיוחד ועל כן מחירם יהיה נמוך מאוד. אלו העומדים לפני רכישה מקפיאים את החלטתם בעניין עד כניסת החוק שאוטוטו מגיע (כבר 15 שנה הוא בסטטוס הזה, זוכרים?) ואלו שרוצים למכור את האופנוע שברשותם מזדרזים ומורידים את המחיר כדי להעביר את העוול היוקרתי שברשותם לאיזה "פראייר" שלא יודע שהחוק אוטוטו נכנס לתוקפו (כבר 15 שנה) ו"לתקוע" את הרוכש עם אופנוע שכבר יאבד עשרות אחוזים מערכו.

הנה הודעה שכתבתי בפורום אופנועי שטח לרוכב שמתלבט באם למכור את האופנוע הנוכחי שלו, כדי שיהיה לו כסף לרכוש אופנוע חדש במסגרת חוק הספורט המוטורי. אני מקווה שטקסט זה יהיה ברור מספיק כדי לשמש מתלבטים אחרים ללקיחת החלטה נכונה. למי שאין כוח לקרוא אני אתמצת: אם אתה אוהב לטייל וגם להתחרות אך אין לך את הממון לרכוש 2 אופנועים ולהתחרות על אחד מהם באופן מקצועי לחלוטין, החוק הזה לא רלוונטי אלייך:

"…אם אתה מתכוון לרכב על כלי שכזה מחוץ למסלולי המרוצים והאימונים, אז מדוע אינך קונה כלי לא חוקי כבר עכשיו?

החוק הזה מיועד למי שרואה באופנוע כלי לספורט מוטורי ומתכוון להשתמש בו לספורט מוטורי בלבד. זהו "חוק הספורט המוטורי", לא "חוק הספורט המוטורי עממי לכולם" או "חוק האופנועים ב-19 אחוזי מס קנייה בלבד"…. הוא מיועד בעצם ל-300-400 איש במדינת ישראל (מכל קטגוריות הרכב האפשרויות). עבור 99 אחוז מהרוכבים הישראלים, הוא פשוט לא רלוונטי. תקראו קצת את החוק במתכונת בו עבר בכנסת לפני אי אלו שנים, דברו קצת עם המעורבים בכתיבת התקנות, ותבינו שהחוק לא רלוונטי לרובנו כאן. למעשה, בעבור חלק לא מבוטל ממתחרי העמותה, עדיף יהיה להמשיך ולרכוש אופנוע שלא במסגרת חוק הספורט המוטורי. (כדי שיהיה ניתן למכור אותו אחר כך גם לרוכבים שלא מתחרים, כדי שיוכלו לרכב עימו מחוץ למסלול מגודרים, כדי שאפשר יהיה להנות מכיסוי ביטוח החובה וכו').

אז נכון, יהיו כאלו שיערימו על המערכת ויקנו את הכלים האלו מבלי להתחרות, וייהנו מהעובדה שלא ניתן יהיה עוד להחרים את הכלים מהעגלה כשמניידים אותם לשטח וממנו, אבל בשטח עצמו? בדיוק כמו אופנועי מוטוקרוס מוברחים היום: בלי ביטוח לרוכב או לשאר משתמשי השטח בהם חלילה יפגע, בלי רישיונות רלוונטים לכביש הציבורי ובעצם – על כלי לא חוקי.
למרות שיהיו כאלו שינצלו את הפרצה, אין זה אומר ששוק האופנועים החוקיים המוגנים מהחרמות, סנקציות, קנסות ושלילות ייפגע מכך בצורה כל כך דראסטית כמו שחלק מהאנשים כאן חושבים… יש שם בחוץ לא מעט רוכבים שמעריכים אופנוע עם רישיונות, שניתן לנוע עימו באופן חופשי ושניתן לבטח אותו בביטוח חובה (שכמעט אין מקביל לו ביכולות הכיסוי והגיבוי שהוא מעניק). עבור אותם רוכבים שקטים אך רבים, ימשיך להתקיים שוק אופנועי האנדורו כמו שאנו מכירים אותו היום."

3 תגובות

  1. נתיב סרוסי

    תודה!, אני שמח שמישהו עם ידע ואמינות קם ואמר את הדברים.
    אכן יוצא טיפה מפרופורציות העניין.

    לפחות לא יחרימו לנו את האופנועים….זאת נקודה חיובית היחידה בכל הסיפור.

    האם יש התייחסות בחוק לגבי האופנועים הקיימים היום? האם תהייה דרך לעשות אותם יותר חוקיים?

  2. kartingblog

    לא יפה לא לתת קרדיט לטל ויסמן על התמונות שצילם. לדעתי הוא הראשון שטרח לגשת ולצלם שם, לפני כולם.

  3. כRובי

    הייתי נותן אם היה לי מושג מי צילם. לא נישלתי אותו מהקרדיט במודע. הנה, תוקן

השאר תגובה