חדשות דו”ג ברשת העברית – קבורים מתחת לאבק השגרה. מי יפרוץ את הגבולות?

 נושא זה נטחן לרוב במאות מאמרים ברחבי הרשת: האם אתרי האינטרנט יכולים לזכות במעמד המכובד לו זכתה העיתונות המודפסת ("מכובד"? ובכן, תלוי את מי שואלים..). האם מפעילי אתרי החדשות אכן יכולים להיקרא עיתונאים? האם הם מצליחיםיכוליםרוצים להיחשב ככאלו? האם עבודתם, הכוללת בעיקר עבודת חקירה באינטרנט מבלי לקום מהכסא, מזכירה באופן שהוא את הגדרת התפקיד הקלאסי של העיתונאי? ומה לגבי אתרי החדשות הדו גלגליות בארץ, שרוב האייטמים שלהם הינם בכלל תרגום של ידיעות מחו"ל?

 השאלות המציקות הללו, ליוו אותי בסופ"ש האחרון, לאחר שנפגשתי עם פיטר1973 (איש החדשות של "בייקס") בפתיחת חנות האביזרים החדשה בחולון. פיטר אמנם לא אמר זאת במפורש, אך ניכר היה שהוא מודע היטב לתפקידו האמיתי במערכת האתר – הבאת ידיעות חדשותיות. שני האתרים האחרים, מוטובייק ופול גז, שואפים להציג תדמית עיתונאית גרידא (עוד על כך, בהמשך). פיטר, בכלל לא חושב על כך בדרך הזו. מבחינתו: הוא שם להביא מידע בצורה מעניינת לגולשים. זהו. לא יותר ולא פחות. אין אני מבקר חלילה את פיטר. להיפך – אני חושב שכיום, לאחר ששלושת אתרי החדשות העיקריים של גולשי הדו"ג ברשת התמקמו להם במקומות נוחים והחלו להתכסות באבק, זוהי בדיוק ההגדרה של מפעילי שלושת האתרים, מביאי ידיעות גרידא. ובמילים אחרות: לאחר שהסערה שככה סביב הקמת פול גז ודרך פעילותו החדשנית (דאז), שדרוג מוטובייק ויישור הקו שביצע עם פול גז, והקמת בייקס, אין כבר סערות ברשת שלנו.

 הערה: בטקסט הבא הנני מתעסק כמעט באופן בלעדי בידיעות חדשותיות, ומתעלם כמעט לחלוטין ממבחני אופנועים. הווה אומר, הביקורת משותפת לכל שלושת האתרים באופן שווה.

 לפני שנמשיך, בואו ונעבור על כמה הגדרות כדי להבין את שורש הדברים:

הגדרת פתיחה למושג עיתונאי, ע"פ ויקיפדיה (כאן):

"עיתונאי הוא אדם העוסק בעיתונאות, כלומר עובד עבור אמצעי התקשורת וכותב מאמרים וכתבות בנושאים מגוונים או בתחום מסוים שבו הוא מתמחה".

עד כאן, מתאימה ההגדרה גם למפעילי אתרי החדשות הדו גלגליות ברשת הישראלית. אך בואו נרד לפרטים, ונבדוק את ההגדרה עבור המדיה האלקטרונית (הכוללת גם טלוויזיה ורדיו):

" * כתב: עיתונאי האחראי על השגת ידיעות חדשותיות ועל דיווחן.

* תחקירן: עיתונאי האחראי על השגת מידע מקיף על מושאי החדשות."

 גם כאן עומד תפקידם הנוכחי של מפעילי האתרים בהצלחה בהגדרת המושג "עיתונאי".

 למרות האמור לעיל, שימו לב לקריטריונים שקבעה לשכת העיתונות הממשלתית להגדרת אתר אינטרנט כ"עיתון" לצורך מתן תעודות עיתונאי. עליו להיות:
1. פעיל למשך שנה לפחות לפני הגשת הבקשה הראשונה (אלא אם הוא יוצא לאור מטעם אמצעי תקשורת קיים).
2. מתעדכן באופן קבוע לפחות אחת ליום.
3. יש בו תחלופה של שיעור מסוים מהתוכן מדי יום או מדי שבוע.
4. מתבצעות אליו לפחות 20,000 כניסות מכתובות IP שונות מידי יום.
5. לפחות ממחצית הכתבות החדשותיות באתר זה מקורן בעובדי עיתונות המועסקים על-ידו.

 לפי כללים אלו, לא רק שאף אתר דו גלגלי ישראלי איננו עיתון אלא גם רוב אתרי החדשות בישראל לא ראויים לתואר הזה, בעיקר בגלל הגדרת ה-20,000 כניסות מכתובות IP שונות. (ועשו לי טובה עם ההכרזה של מוטובייק על 100,000 כניסות ביום… כן, בטח).

 אם כך, כולם כמעט עיתונאים. אבל משהו חסר לדעתי (באופן גורף) בשלושת אתרי החדשות העיקריים שלנו. זוג דברים מהותיים שמבדילים בין "סתם" עיתונות לעיתונות ואיכותית: הדרישה לאתיקה, והשאיפה לעיתונות חוקרת ולוחמנית.

לגבי השאיפה לעיתונות חוקרת – זו כבר פרשנות פרטית שלי לנושא, והיא יותר ספציפית לתחום הדו גלגלי כפי שהוא מצטייר כעת ברשת הישראלית.

לגבי עניין האתיקה – בשום מקום, לא נרשם שעיתונאי חייב היות בעל מוסר אתי כלשהו כלפי הטקסטים שהוא מפרסם לקוראיו. המושג עצמו, כלל אינו מעורפל, והוא די ברור:

"הפילוסופיה של המוסר נקראת גם אתיקה או תורת המידות, והיא ענף של הפילוסופיה העוסק בשאלה `מה ראוי?` מהי `המידה הנכונה?` שלושת השאלות הבסיסיות של האתיקה הן : "מהו הטוב?", "האם חייבים לנהוג על פיו?" ו"כיצד להצליח לנהוג על פיו?"(שוב, מויקיפדיה).

 אתיקה

 כשהקמנו את פול גז (לפני יותר מ-3.5 שנים), ראינו לנגד עינינו אתר אינטרנט חריף שעוקץ, שמבקר, ובעיקר כותב רק את האמת תחת מוסר האתיקה. אם נתחיל מהסוף, הרי שבנושא כתיבת "האמת" ובאופן אתי, אני מרשה לעצמי לכתוב שהצלחנו – ובגדול. פול גז (שבעת הקמתו התמודד כמעט באופן בלעדי מול מוטובייק), הכניס כללי אתיקה לעולם החדשות הדו גלגליות, ויצר סוג של סטנדרט שהיום נתפש כדבר של מה בכך. אני מדבר על "גילוי נאות" היכן שנדרש, אני מדבר על כתיבת מבחני אופנועים (קרי: תחקירים) באופן שאינו מושפע משיקולים מסחריים (כמו חרם פרסומות מצד היבואן) ואני מדבר על עבודה שוטפת שנעשית תחת עקרונות האתיקה הבסיסיים. לשמחתי, פול גז ממשיכים בכך גם כיום, וממשיכים להוביל בעניין זה.

 אבל לגבי עניין האתר ש"עוקץ" "מבקר" וכו`?

 ובכן, בזה מוטובייק, בייקס וגם פול גז, נכשלים. ושלא יהיה ספק – ואני מצהיר זאת בפה מלא – כעורך הראשי של פול גז (ברוב תקופת פעילותו של האתר), גם אני נכשלתי בכך.

הרבה יותר קל לשבת מול מסך המחשב ולבצע מחקרים עמוקים ברשת סביב עניינים דו גלגליים נטו, מאשר לראיין בעל אופנוע שנכווה באופן קשה ממוסך מסוים. הרבה יותר קל להכין ידיעה בה מצליבים מס` מקורות מחו"ל ולתרגם אותה לעברית, מאשר לבקר יבואן אופנועים שנוהג בגסות בלקוחותיו ומתמחר חלפים במדיניות מחירים כואבת. הרבה יותר קל להרים טלפון ולברר מס` פרטים, מאשר להגיע לשטח ולסקר אותם בגוף ראשון. וגם: הרבה יותר קל ונחמד לכתוב על דגם חדש שהגיע, מאשר להתנגח "ראש בראש" בבית עסק שמפרסם (או יפרסם) באתר בעתיד.

אני עצמי העדפתי לשלוח ידיי בעיתונאות רשת נינוחה זו ואף כתבתי זאת בטור מערכת של פול גז, בנובמבר 2005:

"…לא ניתן לומר שמדובר על עיתונאות במובנה הקלאסי שכן מצד אחד אין אנו " עיתונאי הרשת", מזיזים ישבננו ממסך המחשב כדי לחפור, לחקור ולחפש אחר מידע (למרות שתמיד משעשע לקרוא ידיעות מתורגמות שזוכות לכותרות כמו: "בלעדי!", "ראשוני!" ואפילו "סקופ!")… "

 פעם זה הספיק, היום כבר צריך לדעתי יותר מזה. החל מינואר השנה, יש נמנום כואב בכל האתרים, ואני לא שוכח שיצאתי מפול גז בדיוק באותו חודש. אבל זה רק צירוף מקרים – אני בטוח שאם הייתי נשאר, הנמנום היה ממשיך, כי אין כמו שגרה למניעת שינויים. אבל עכשיו, כשדם חדש נכנס למערכת בפול גז, ובייקס ומוטובייק לא מראים על שינוי נראה לעין באופי התכנים, הגיע זמן לומר זאת שוב:

לא מספיק לכתוב חדשות, כי כולם עושים את זה, וכולם כבר נראים ונשמעים כמו כולם. הגיע הזמן לבצע שינוי בתכנים.

 למוטובייק, עוד איכשהו אפשר לוותר בכל הקשור לאתר שיחשוף ויבקר. גם בגלל שהם בסך הכול שלוחה של עיתון מודפס בו כמות הפרסומות קשורה ישירות לאפשרות שלהם לשלם משכורת בסוף החודש, וגם בגלל שרוב הגולשים המתעניינים בדו"ג נואשו, כך נראה, מלקרוא באתרם דברים שאינם מוטים מסיבות מסחריות, אלו או אחרות.

 אבל למה בייקס ופול גז, שנושא הפרסומות בהן הוא חשוב אך לא מכריע, לא פונים לדרך הפחות נעימה של ביקורת שלילית כלפי מי שראוי לה? תחקירים כואבים וחשיפות של מקרים שלא הגיעו לידיעת כל הציבור? כנראה פשוט בגלל שזה קל יותר בלעדי כאב הראש הנ"ל. ואני לא מדבר על כתבות "בכוח" בהן מייצרים ביקורת ארסית ונבזית רק כדי לבקר אלא לביקורת הוגנת, בלתי מתפשרת, כנגד כל מי שזכאי לביקורת שכזו, כולל כלפי אתרי חדשות אחרים.

 וכאן אנו מגיעים לנושא שהביא אותי לכתוב את הדברים הללו – בתקופה האחרונה יש הרגשה של נמנום באתרי החדשות הדו גלגליות. יש הטוענים שזו "תקופת המלפפונים" היבשה בה אין כמעט חדשות. אך הסיבה לדעתי היא אחרת: אין פלפל באייטמים המפורסמים כיום, באף אחד מהאתרים. אף אחד מהאתרים לא "נושך", "עוקץ", מבקר או גורם לגלים ברשת. אף אחד לא רוצה להסתבך עם אף אחד, ולכן האווירה בכל שלושת האתרים הראשיים, זהה.

 ונחזור לתקופת פעילותי בפול גז – כשהקמנו את האתר, נוצרו 2 סטנדרטים חשובים ברשת הדו גלגלית הישראלית:

  1. ייצור כתבות ייעודיות לאינטרנט. (שלא כמו פרסום חוזר באתר של כתבה שכבר הופיעה בגיליון מודפס).
  2. ייצור אייטמים חדשותיים מדי יום, כל יום. (עד פול גז, היה האתר מוטובייק מתעדכן בתדירות של אחת לשבוע).

 דברים שנראים פשוטים ומובנים מעליהם כיום, היו אז פורצי גבולות. זה מה שבידל את פול גז ממוטובייק, וזה מה שגרם לאחרון "ליישר קו" ולעבוד בפורמט דומה לפג"ז. גם בייקס הבינו שזו הנוסחה הנכונה. להביא ידיעות מחו"ל לעברית, היה פעם חידוש מדהים. אבל דברים כאמור, השתנו מאז. כל אחד יכול לעשות זאת. וכולם אכן עושים זאת.

 אבל האתר שירים את הכפפה ויתחיל לעשות גלים ברשת באופן סדרתי, יהיה פורץ הגבולות הבא. אותו אתר שיבין ששכבת האבק הנעימה בה שורים כולם כעת, היא אולי חמימה ונעימה, אבל גם חונקת. לנו, הגולשים, כבר מגיע יותר מזה. גם האתרים צריכים לקבל זריקה של מרץ מחודש. מי האתר שיזריק זאת לאחרים? מי ירים את הדגל? מי האתר שיעשה את הגלים הבאים?

 כולי תקווה, שבמקום שהדבר ייתפס כבעבר כביקורת ארסית ומרושעת כלפי חבריי באתרים המוזכרים או שותפיי למערכת, ייתפסו הדברים כפי שהם. דיעה ותו לא.

7 תגובות

  1. אהוד א1

    דיון בנושא.
    יש אמת בחלק מהדברים שאמרת אבל הייתי מעוניין לחדד.

  2. כר דשא

    זרקת כפפה
    תרים אותה, יש לך את זה. רק לפני הכל, ספר לנו למה נפרדת מפולגז כדי שנבין יותר טוב את הסמפטום, באמת למה האבק מכסה את אתרי הדו-גלגלי ברשת.

  3. כRובי

    נשא ההגדרה פחות חשוב לך – אבל ידוע
    שלפחות מוטובייק ופול גז, שואפים לפעול יותר כעיתון ופחות כ,מפעילי אתרים" (וטוב שכך).

  4. אורי עייף

    ואני מנסה להזכר
    אם באחת משיחותינו לא העליתי בפניך את הצורך הזה. אולי בצורה קצת יותר פרטנית(מקרים מסוימים), אבל עדיין(מה שנקרא, אמרתי לך ואמרתי לך!!).

  5. כRובי

    איפה נעלמת אתה? 🙂
    האמת? לא שמעתי את ההערות הללו ממך (או ממשהו אחר), באופן כוללני. כן שמעתי טיעון על נושאים "שלא נשכנו בהם מספיק", כשהיה "בשר" ליותר.. (כמו, למשל, בראיונות עם היבואנים או בידיעות על מוצרים חדשים, ללא ביקורת על מחירם שהיה לעיתים, כך כנראה, מופרז). אבל כפי שכתבתי, בזמנו היה "הייפ" אצלנו ואצל הקוראים, שנע סביב החידושים השונים שהאתר הביא לתחום הדו גלגלי, ולא מדובר כמובן על חידושים טכנולוגיים (גם, אבל לא רק). מה שאני בעצם אומר הוא, שה"הייפ" הזה כבר חלף, עת כולם "יישרו קו" עם החידושים שהובאו, וכעת כבר יש צורך בגישה שונה לתוכן המפורסם.

  6. אורי עייף

    ת`יודע..עבודה..חיפוש דירה
    אין הרבה זמן לאינטרנט.

השאר תגובה