מכירות כלים בשוק האמריקאי: השוק משנה פניו

מי שרק מרפרף על נתוני מכירות הכלים הדו גלגליים, יכול להאמין כי משבר המשכנתאות בארה"ב, סיים לחבוט בתחום האופנועים, והשפעתו על תחום זה מתחילה להתפוגג. עובדה: סיכום המכירות והמסירות של כלים ללקוחות בין החודשים ינואר ליוני 2008, מראה כי הנפילה הדראסטית במכירות שנצפתה לקראת סוף 2007, מתחילה להתמתן.  המספרים מראים ירידה של 11.2 אחוזים "בלבד" בכמות הכלים שנמסרו ללקוחות לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, טרום ההתרסקות של גרפי המכירות.

אך בחינה של הנתונים, מראה שהתמונה המקובלת של השוק החשוב בעולם לתעשיית האופנועים, מתחילה להתעוות (גם אם לטובה) ולא משקפת את שראינו והכרנו. מכירות אופנועי הכביש מראות יציבות לעומת השנה שעברה,  389,709 כלים, כך שלא כאן טמונה הבשורה. נתוני המכירות של האופנועים הדו שימושיים, הנחשבים לפרקטיים וליעילים ביותר, מראים עלייה – 26,498 כלים המייצגים גידול של 24.3 אחוזים לעומת השנה שעברה. הווה אומר, שקטגוריה כלשהי, המהווה בעיקר "אופנועים לפאן" ולשעות הפנאי, נפגעה חמורות.

ואכן, רואים זאת בנתוני מכירות אופנועי השטח המקצועיים (אנדורו, מוטוקרוס): רק 88,273 יחידות נמסרו ללקוחות – צניחה קשה של 19.7 אחוזים לעומת השנה שעברה. הלקוחות נוטשים אופנועים אלו, פחות יכולים לממן אופנוע לשטח בלבד שעומד כל השבוע ללא שימוש, ומעדיפים על פניו כלים פרקטיים שיכולים לעבוד גם במהלך השבוע ואולי אף להחליף את הרכב הפרטי.

עדות לכך, ניתן לראות בתחום מכירות הקטנועים – תחום שהיה חלש מאוד עד לפני 3-4 שנים, אך צובר תאוצה ככל שהמיתון מתפשט יותר ויותר ברחבי ארה"ב. זינוק של 65.7 אחוזים במכירות כלים אלו לעומת השנה שעברה, עם 49,231 כלים. לא רק שאנשים נטשו את אופנועי השטח לטובת אופנועי דו"ש וקטנועים, הרי שרבים נוטשים את הרכב הפרטי לצורך התניידות במרחב העירוני, ומבינים כי קטנוע הוא פתרון עירוני מוצלח במיוחד.

אמנם אנו רחוקים מהיום בו השוק הדו גלגלי בארה"ב ידמה לשוק האירופאי מבחינת מצבת הכלים הדו גלגליים מתוך צי הרכב, ואנו רחוקים מהיום בו קטנועים יהוו רוב במכירות (בכך, דומה השוק האמריקאי יותר לשוק האנגלי), אך רבים "שם" מפנטזים על היום בו מצב הכלכלה ישתפר, ואז יהיה סיכוי לא רע שאותם רוכשי קטנועים מתוך שיקולי תקציב פרופר, "יתאהבו" ברעיון, ויהפכו לרוכבי אופנועים מן המניין.

אם יראו מה קורה בצורה מוקטנת בשוק הזערורי שלנו, הם יגלו שלא כך הדבר. בימים טרום בועת ההיי טק, כשצעירים (קהל היעד העיקרי של קטנועים) היו עם כסף בכיסים, היו מכירות הקטנועים היו בישראל בשפל הנמוך ביותר. כשלצרכנים יש כסף, הם רוכשים מכוניות או אופנועי פרימיום – לא קטנועי תקציב זולים. נדרש שילוב מיוחד של מחירי דלק גבוהים, מלחמה קצרה בצפון המדינה, שינוי שיטת הרישוי לטובת קטנועי 125 סמ"ק ותחילת הגעת סימני המיתון האמריקאי לישראל, כדי שמכירות הקטנועים יזנקו מעלה ב-2007. השוק שלנו הוכיח מתי מכירות הקטנועים עולות ומתי הן יורדות. למעשה – כשהמיתון האמריקאי יכה בנו בכל עוצמתו (וכולם חוששים אך יודעים שזה יקרה), מכירות הקטנועים יזכו לעדנה מחודשת ומכירות כלי השטח והכביש היקרים, ייפגעו. זהה למה שקורה כעת בשוק האמריקאי, זהה למה שקרה בשנה שעברה בישראל.

מקווה בשביל העוסקים בענף ובשביל הרוכבים שם, שאתבדה.

השאר תגובה