אלי פאנגס

אלי פאנגס: “שוטרים ימשיכו לדבר מסריח”

בסוף 2006, לפני קצת יותר משנה וחצי, צילם וערך אלי פאנגס טור וידאו בשם "קיק סטארט לאופנוענות". הטקסט, שהפך במהירות לתוכן המטוקבק ביותר בפול גז (תואר בו הוא מחזיק עד היום), פונה בעיקר (אבל לא רק) אל אדם גרינקר, בנו של לוני, העושה צעדים ראשונים בעולם הרכיבה.

היום, כמעט שנתיים אחרי, אדם כבר רוכב מהיר למדי ומתאמן באדיקות לצורך השתתפות במרוצי עמותת השטח. עשרות רכיבות משותפות יחדיו, איתי ועם חברי קבוצת הרכיבה שלי, לימדו אותנו כי מדובר על בחור שקט, רציני מאוד, עם אג'נדה ברורה שמאפשרת לו לשלב בצורה מפתיעה לגילו בין לימודים, עבודה, ואימונים בחדר כושר ועל האופנוע. גם אם לא מדברים על כך, ברור לכולנו שבגיוסו לצה"ל, ירוויח הצבא גבר וחייל לעניין. אין הרבה בני נוער בגילו שפועלים בצורה כה מושכלת למען השגת הדברים החשובים להם. ניכר לעין שהמטרות שהציב לעצמו אינן משובת ילדות פזיזה, קלילה וחסרת מחשבה…

הוצאת אצבע משולשת

בסופ"ש האחרון, נעצר אדם ע"י שוטר בכניסה לשטח מאחורי קיבוץ נחשונים. כל החבר'ה שהיו עימו, פרחו ונעלמו ברגע שהבחינו כי מדובר בשוטר העוצר לבדיקת רישיונות. כל אחד וסיבותיו הוא. במהלך הבדיקה, שאת מהלכה אפרט מייד, חלפו רוכבי אופנועים וטרקטרונים נוספים על פני השוטרים במקום, תוך התעלמות מוחלטת מהוראתם לעצור, הנפות גלגל קדמי מזלזלות וכמובן – הוצאת אצבע משולשת ומוחצנת היטב.

הסיבה למיקום השוטר דווקא בנקודה זו ידועה. אופנועי מוטקרוס מוברחים, אופנועים גנובים וכמובן – כל אופנוע אנדורו חוקי למהדרין, יכול להוות כר פורה לדוחו"ת. החל ממספרי רישוי נעדרים, דרך רישיונות ללא טסט או כלים ללא ביטוח. אתם יודעים איך זה… כשרוצים ומחפשים, מוצאים.
אבל אדם עצר לשוטר. איזו סיבה יש לו לברוח? הרי אין מצב שהשוטר רוצה ברעתו. סה"כ יבדוק הניירות, וישחררו לדרכו, לא כך?

השוטר ביקש רישיונות. קיבל להפתעתו גם רישיון נהיגה בתוקף וגם רישיונות בתוקף של האופנוע, עם טסט כמובן.

ביטוח חובה

השוטר ביקש ביטוח חובה. קיבל להפתעתו ביטוח חובה בתוקף.

השוטר ביקש לוחית רישוי (נדיר עד לא קיים באופנועי אנדורו מקצועיים בשל הסיכוי הגבוה לשבור ולאבד אותה כבר במטרים הראשונים לרכיבה), ולהפתעתו של השוטר: הייתה גם הייתה לוחית רישוי!. אדם, בדיוק כמו אביו לוני, טורח לחבר אותה לתיק הגב שלו, כדי להמשיך ולהיות חוקי גם באמצע השטח, ולמנוע משבירתה על הכנף האחורית. אז נכון, אדם בכלל לא רוכב על הכביש, ואל הרכיבה הזו הוא הגיע עם רכב ועגלה ממנה הורד האופנוע בתחנת הדלק הקרובה היישר אל השטח, אבל עדיין – חוק זה חוק. אבל את השוטר, שעומד בנקודה בשטח שכבר שכחה איך נראית לוחית רישוי על דו גלגליים, זה רק מעודד: לא מקבל את זה. היא חייבת להיות על זנב האופנוע. אולי היא בכלל מציגה מספר אחר? אולי הרוכב מנסה לעבוד עליו ושם לוחית עם מס' שגוי? לא יעזור כמובן הטיעון שאפשר להתקין לוחית מזוייפת גם על זנב האופנוע, ולא יעזור הטיעון כי לוחית רישוי על תיק הרוכב, קריאה, ברורה ונהירה יותר מזו שעל הכנף הנמוכה.

אני מאמין שאדם כבר החל להבין את אותם רוכבים שהמשיכו לחלוף על פניהם (נחשונים הוא אזור רכיבה פופלארי), מבלי לעצור לשוטרים במקום. אבל את הנעשה אין להשיב.

השוטר מורה לאדם לרדת מהאופנוע, ומעיר לו על כך שבהורדת הרגלית, לא כבה המנוע. "זה לא קיים באופנועי שטח" עונה לו אדם. "זה לא מעניין אותי" עונה השוטר הנחמד. "כמו בקטנוע, גם כאן צריך המנוע להפסיק לעבוד כשמורידים רגלית".

ו"עכשיו" אומר השוטר ומחכך ידיו בהנאה, "אנחנו נבדוק את מידות הצמיגים". אמר, והתכופף לצד האופנוע כדי לחפש את הרישומים על דפנות הצמיג.

הצמיג הקדמי היה תקין, האחורי היה במידה אחת פחות מזו הרשומה.

האופנוע "הורד מהכביש" עם הוראה להציגו תוך שבוע בתחנת המשטרה הקרובה כשהוא עם לוחית רישוי על הזנב וצמיגים במידה המופיעה ברישיון.

מכעיס

אין לי הרבה מה לכתוב לגבי דעתי על הנושא. ככל שאני חושב על כך יותר, כך אני זועם יותר על המקרה. כתבתי על כך בעבר (אם כי בנושא אלימות שוטרים), בטור תחת השם "לשרת ולהגן".

התנהגות השוטרים בהתקלויות כאלו עם אזרחים, היא נושא שפשוט מרתיח את דמי. אך במקרה הנ"ל, חבל לי בעיקר על אובדן התמימות. בני משפחת גרינקר לא רוכבים בשטח "כמו כולם" ולא מושפעים מאווירת החופש הכללית השורה על רוכבי התחום. זה מתחיל מהעגלה הגוררת את האופנועים שתהיה בדיוק ע"פ דרישות החוק וכמובן תמיד תהיה מצויידת בניירת הדרושה, וממשיך ברכיבה בשטח, שנעשית הרחק מכל עין בולשת, שגם היא תהיה, כפי שראיתם, עם ניירת מסודרת ואפילו לוחית רישוי על הגב.

יש לי הרגשה, שבהתקלות הבאה עם שוטר נחמד שכזה, אדם יחשוב פעמיים האם לאמץ את הגישה של אביו (שלפתע נראית מתחסדת שלא לצורך), או שיפנים את ההתנהגות של שאר הרוכבים סביבו, יחד עם חוויות המפגש הנ"ל בשלטון החוק, ולא יעצור עוד לבדיקות שכאלו.

האם אלו מקבלי המשכורות הניזונים מהמס הגבוה אותו אנו משלמים למדינה? את מי בדיוק הם משרתים? את האזרחים או את התאווה הפרטית שלהם לכח שנותן בידיהם החוק?


כנראה שאדם יפנים עכשיו, ביתר שאת, את שהגדיר אלי פאנגס בסרטון המדובר כחלק מ"האמיתות הבלתי מעורערות שאופנוען צריך לקבל על עצמו":

"שוטרים ימשיכו לדבר מסריח"

אלי פאנגס טוען: כרובי הוא שמוק רומני

גן העדן לאנדורו ברומניה – גרסת הפאנגס

כל העובדות על אלי פאנגס

טיפ רכיבה: רגש בתפעול מצערת האופנוע (וידאו)

על הגז

12 תגובות

  1. c881

    פגשתי את אדם בעבר. קורס אצל כפיר לווין.
    הסיבה שאתה מעריך את אדם, הרצינות שלו ו"אי ויתור לעצמו" היא גם הסיבה בגללה אדם "נדפק על ידי המשטרה".
    היום הוא יזלזל במשטרה, מחר במפקד בצה"ל ובסוף עוד יזלזל בתוכנית האימונים של עצמו.
    אני מבין את הכעס שמתעלקים על הרוכב היחיד שעצר לביקורת, אבל אני מקווה גם שאדם יכיר בעובדה שלא כל נושא משרה וכח משתמש בו כדי להתעלק על האזרח הקטן.
    לגבי הכל, חוץ ממידת צמיג שונה, אני מאמין שפניה לממונים על השוטר (ואם צריך ללכת עד למשפט) כדי שיפסיקו לנבוח על העץ הלא נכון.

  2. YoMan

    מדינת אוכל יושביה !
    אבל גם אני הרגשתי את השוטר הקטן שעצר לי אופנוע חוקי לכביש והמציא לי סעיפים חדשים "המראה לא מספיק יציבה, הלוחית צריכה מסגרת פסלטיק" ודרש ממני להציג את האופנוע בתחנת משטרה – כמובן הוא היה גם השוטר שבדק שה"ליקווים" טופלו

  3. כRובי

    אני מתאר לעצמי, שאתה בוודאי מתאר לעצמך, שאני יכול לפרט עוד עשרות מקרים דומים של חלמאות המשטרה מצד אחד והתעלקות על האזרח מהצד השני. ישנם עוד מקרים רבים הממחישים בצורה טובה את שכרון הכוח של השוטרים. זו פשוט הדוגמה הטרייה ביותר (ואחת מהיחידות בה "הכוכב" של הפרשה, מוכר לקהל הגולשים הדו גלגליים בישראל).
    גם אני מקווה, כמוך, שמדובר על מקרה בודד, יחיד במינו, שלא יחזור עוד ושלא יסמל בעבור שאר הצעירים, את המשטרה כולה.

  4. חביבוס

    אני גם חוקי לגמרי,
    אני גם מתנדב במתנ"א,

    ואני גם לא אעצור לשוטרים…
    ומצד שני בטח לא יעבור מולם בווילי…

    לצערי אני רואה הרבה שוטרים ומתנדבים כאלו,
    זאת אחת הסיבות שאני מתנדב,
    לעשות קצת שינוי…. 🙄
    או לריב עם השותפים שלי שלפעמים רוצים לרשום דו"ח על שטויות כאלו…

  5. גיא

    לאחרונה יצאתי לרכיבת שטח ממושב בשרון עם רוכבת נוספת, על האופנועים של שנינו אין לוחית רישוי מחוברת לזנב האופנע.
    ברמזור יציאה מהמושב התגנב לו מתנ"א(כל אחד והדימיון שלו…)ובגלל רעש האגזוזים לא שמענו אותו אחרי כמה שניות הוא צפר הסתכלנו אחורה ואיזה פלא ניידת ,ואני כבר חושב בראש איזה סמטוחה עכשו שעות וגם בטוח שלא נספיק לרכב , אבל לפני היציאה חיברנו את לוחיות הרישוי לתיקים , הבחור בניידת מניף יד.עם אגודל למעלה ומחייך …לא עצר אותנו ולא כלום ,הרמזור מתחלף לירוק ואנחנו נוסעים אבל הניידת עדיין מאחורינו . נכנסים למושב אחר בדרך לשטח והניידת עדיין מאחורינו ניראה לי מוזר ,כי אם הוא היה רוצה ל"חפש" הוא כבר היה עוצר אותנו מזמן.אחרי שתי דקות הניידת פנתה לדרכה ואנחנו לדרכינו .
    בדרך חזרה ניפגשנו עם אותה ניידת שוב פעם כשהם מכוונים את התנועה . השוטר רואה אותנו חוצים את הכביש ומנפף לנו לשלום .

    מצד שני לפני כשבוע יצאתי מסוכנות רכב עם קטנוע חדש ,עוד עם הניילון על מגן הרוח . ואחרי 500 מטר בום! תעצור בצד .
    אני פונה לשוטר יפה ובנימוס "מה! קטנוע חדש עכשו יצא מהסוכנות מה? אתה רואה את הניילון נכון?"
    והשוטר" ואללה תתחדש ! נו טסט וביטוח כבר יש?"
    ואני עונה לו "ברור שיש טסט הקטנוע עכשו יצא מהחנות" …

    בדיקת רישיונות קצרה 20 דקות (צריך להעביר את המשמרת ) וקצת הנידנודים למה אני נוסע עם תצלום של הביטוח ולא עם המקור. (כי עשיתי את הביטוח לפני רבע שעה )וזהו סתם מציק ומזכיר כמה כייף להיות על שני גלגלים בישראל .

    בברכת
    "אם אתה לא בטוח ,תחזיק אותו פתוח"
    יום טוב לכולם גיא 8)

  6. עודד זינגר

    כתבה טובה, שוטרים, כרגיל רעים.
    חביבוס, למה אתה מתנדב לגוף שעושה בעיקר רע? הרי אינך מסוגל לשנות שם כלום. הדרך היחידה לשנות "מבפנים" היא להוציא את העובדות החוצא, לתקשורת ואת זה אתה לא תעשה כי אסור לך.
    אגב, הציות של משרתי ציבור(סליחה על הביטוי) לאיסור החל עליהם לפנות לתקשורת תמוהה בעיני. האם זה בכלל חוקי, לאסור על עובד לדבר עם התקשורת ?

  7. מיצו

    מכעיס, מתסכל, מעצבן, ומעודד לדפוק יריקה בכל פעם שאני עובר ליד ניידת משטרה. מזכיר לי את אותה פעם שחבר נתפס ע"י עבריין במדים (אהה, סליחה, שוטר) על לכאורה מהירות של 72 קמ"ש במקום 50 בתוך העיר, ברחוב רחב ועם שני נתיבים, ללא ילדים או הולכי רגל בכלל. הבחור עצר לתומו, ובזמן שהוא עומד ומסביר לשוטר שהתנועה שם מהירה הרבה יותר, עוקפים אותם עדרים על גבי עדרים של אופנועי ספורט שבדיוק יצאו מאיזה מפגש. והם נוסעים, הו כמה שהם נוסעים. השוטר אפילו לא הרים את הראש. הוא אפילו לא הסתכל. מבחינתו, הוא את הדג השמן שלו תפס, ולא מעניין את הקצה של הזין העקום והרופס שלו שיש דגים שמנים יותר בנחל.

  8. קפטן זיו

    חביבוס ? !
    גם מתנדב וגם לא תעצור כששוטר מבקש ?
    מה ? אחד בפה ואחד בלב ? 😐

  9. c881

    בעצם כRובי, אתה לא יכול לסדר לו שינוי מידות ברשיון?
    זה הלא כתום!

  10. טימי

    זה לא דבר חדש שהם נטפלים למי שרוצה לשמור חוק, ומפחדים מהערסים שיורקים להם בפרצוף.
    אין ברירה, הצטרפתי לחברה שנוסעים בלי מספר בכלל ולא אעצור לשוטרים אף פעם.

  11. חביבוס

    לא אחד בפה ואחד בלב,
    אני לא אעצור,
    עם ירדפו אחרי אני בטוח יעצור.
    אם אני נתקל בבדיקה שיגרתית אני פשוט מסתכל לצד השני, נותן קצת גז ונוסע לאיטי..

    אני גם נוסע בלי מספר ( נמאס לי כל טסט לשלם על חדש ) וגם לא תמיד עם הרשיונות עלי,
    אבל שחטפתי דוחות על מספר ואי הצגת ביטוח שילמתי כמו גדול.

    להגיד שהגוף הזה לא עושה כלום, דפוק, לירוק עליו?
    אתם ממש ילדים, תתבגרו, הגוף הזה לטוב ולרע שומר עליכם.
    תספרו את זה באפריקה שאונסים, רוצחים ונותנים לילדים בני 12 נשק.
    נו באמת.. קצת פרספקטיבה…

    גם אצלנו יש מתנדבים דפוקים שאני לא מוכן לעשות איתם משמרת, זה מה יש…

    זה שעוצרים כל אופנוע ונותנים קנסות זה כדי שלא יהיה בלאגן, ולפעמים שוכחים מה מטרת המפגש שוטר אזרח ,מגזימים, ונותנים קנסים דבילים.
    אני למישהו ששכח רשיון לא נתתי דו"ח,
    על זה שנסע עם תינוקות מאחורה לא חגורים, עקף אוטובוס שפונה שמאלה על קו לבן ועוד דברים דומים, כן.
    עדיף מאשר חבורה של בני 16 שנוסעים בתוך ערים בווילי בלי רשיון וביטוח ופוגעים באזרחים תמימים….
    לרכב בלי ביטוח זה פשע, אם יקרה לך משהו חס וחלילה אתה הורג את המשפחה שלך, האחים שלי כולם רוכבים עם רשיון וטסט, ואני מדבר על 4 כלים, תעשו את החשבון…
    אם בא לכם לרכב בלי ביטוח בבקשה.

    תחשבו על זה והכי חשוב, תמשיכו לרכב…

  12. טביבוס

    הכי טוב זה ווילי עם יד ימין ויש שמאל מנופפת ב…

השאר תגובה