ביטוח רכב ואופנועים – הניתוח הכלכלי המוטעה של ידין ענתבי

אלון קלמנט, פרופסור למשפטים המרצה בבינתחומי בהרצליה, מעלה נקודות מעניינות שלא נשמעו עד כה במסגרת הטיעונים שהועלו כנגד העלאת תעריפי הביטוח החובה לדו גלגליים. אמנם עוצמת המאבק התקשורתי שככה, אך תמיד טוב להוסיף טיעונים מבוססים לדוברות עתידית:

"בויכוח שניטש לאחרונה בנוגע לביטוח החובה של רוכבי האופנועים נדמה כאילו אין תשובה לטיעוניו הכלכליים של המפקח על הביטוח, ידין ענתבי. לגישתו, הסיכונים לתאונה של רוכבי אופנוע גדול עשרות מונים מהסיכון לנוהגים ברכב, ולכן על רוכבי האופנוע לשאת בעלות הביטוח של הסיכונים הללו. הפחתה במחירי הביטוח לאופנועים מביאה לסבסוד שלהם על ידי נהגי המכוניות. סבסוד כזה, כך טוען ענתבי, מביא לעידוד השימוש באופנועים באופן שאינו יעיל.
מפתיע, אבל טיעונו של המפקח על הביטוח יסודו בטעות. אמנם, תמחור מלא של נזקי התאונות בביטוח האופנועים יביא לבחירה נכונה בין רכיבה על אופנוע לבין הליכה ברגל, אבל הוא לא יביא לבחירה נכונה בין רכיבה על אופנוע לנסיעה במכונית. הסיבה היא שפרמית הביטוח של נהגי המכוניות אינה מכסה כיום את הנזק שגורמת מכונית נוספת על הכביש, או בשפה כלכלית, את הנזק השולי שגורמת אותה מכונית."

להמשך הקריאה בבלוג של פרופ' קלמנט, הקישו כאן

ותודה לרחל על הקישור המחכים

Save

השאר תגובה