אופנועי אינדיאן קרוזרים

אופנועי אינדיאן הושקו בישראל: תחרות להארלי דוידסון?

שני מותגי אופנועים אמריקאיים צפויים להתנגש זה בזה במאבקם על ליבו של הרוכב הישראלי. מצד אחד, הארלי דוידסון הענקית ממילווקי,  ומצד שני הפניקס שקם מן החולות לתחייה מחדש, אופנועי אינדיאן. מותג לא פחות וותיק שהחל לעקוץ את הארלי הגדולים ולהפריע לה בשוק האמריקאי.

שתיהן מציעות אופנועי קרוזר-קאסטום קלאסיים במראה מיושן שמשמר ערכי אופנוענות מלפני עשרות שנים. שתיהן מגיעות מארה"ב. שתיהן עומדות להאבק קשות באמצעות היבואנים המקומיים בארץ, על כיסו של הישראלי.

מה קורה בשוק הבינלאומי בין שתיהן?

ב-2011 רכש קונצרן השטח-פנאי האמריקאי "פולריס" את חברת האופנועים של המותג  "אינדיאן". זו האחרונה אומנם מנפנפת בוותק הרב של המותג ההולך אחורה עד לימים הראשונים של עולם האופנוענות, אבל עצם העובדה שהוקמה ב-1901, לא אומר שהיא באמת משתייכת לוותיקים. מ-1953, השנה בה קרסה החברה לראשונה, לא היה ייצור רציף של אופנועי אינדיאן, כולל הפסקה של כמה וכמה עשורים. רק ב-1999 הוקמה חברה יצור חדשה העושה שימוש בשם המותג ובערכיו.

הארלי דוידסון, לוגו, HD, מיכל דלק, ביואל, Harley Davidson, שחורבמקביל, במשך 114 שנות קיומה, הצליחה הארלי דיווידסון להתמודד היטב עם מתחרות רבות, בעיקר מהצד היפני ושלטה ללא עוררין בשוק האופנועים האמריקאי. הארלי דוידסון נחשבת לאחד מהמותגים האמריקאים החזקים שיש, ועומדת באותה שורה עם מקדונלד'ס, קוקה-קולה וג'ונסון את ג'ונסון בכל הקשור למבחני הזכרות במותגים. גם כיום שליטתה של הארלי דוידסון הינה ביד רמה במכירות המקומיות בארה"ב: הארלי עדיין מחזיקים בנתח שוק בלתי נתפס של 50% מסך מכירות האופנועים הגדולים בשוק שהוא עצמו אחד מהגדולים בעולם. אך כאמור כעת, לאחר עשרות שנים, הגיעה חברה ש"מאתגרת" את יצרנית האופנועים הוותיקה.

בינואר 2017 הכריזה פולריס כי החליטה לוותר על מותג האופנועים שהקימה בעצמה בסוף שנות indiam-motorcycles-israel-market-kruvlog-1ה-90' של המאה הקודמת: אופנועי "ויקטורי", ותתרכז רק באינדיאן מאחר וזהו מותג חזק יותר מבחינת ערכו הנתפס, בעיני השוק המקומי. המהלך הוכיח את עצמו ומכירות אינדיאן גדלו ב-17% ברבעון השני של 2017, לעומת מכירות הארלי דיווידסון שהצטמצמו ב-7%. שלא יהיה ספק: השליטה של הארלי דוידסון הינה עדיין ללא עוררין (50%, זוכרים?) ואינדיאן רק עם אחוזים בודדים, אבל הצמיחה המהירה של אינדאין הפתיעה את כולם על רקע הירידה הכללית במכירות של השוק האמריקאי.

אופנועי אינדיאן בארץ מול הארלי

קשה כמובן להעריך איך יתמודדו ד.ל.ב מוטוספורט, יבואני אופנועי אינדיאן עם הדומיננטיות של הארלי דוידסון, המיובאים על ידי אלבר בשנים האחרונות. אבל כל המעורים במהלכי השוק המקומיים, צופים מאבק קשה לאינדיאן במאמציהם למכור באחוזים משמעותיים מול מהלכי הטרייד-אין האגרסיביים במיוחד שנוקטת בהם אלבר בשיווק אופנועי הארלי. בגדול, ניתן להעריך שהמצב בשוק האמריקאי, ישתקף גם בשוק הישראלי.

אלבר, הזוכים כבר שנתיים ברציפות בפרסים מטעם היצרנית האמריקאית לרגל עמידתם ביעדי מכירות, מעניקים ללקוחותיהם, חדשים וקיימים כאחד, עסקאות טרייד אין אטרקטיביות שגורמות לא פעם ל"הרמת גבה" של הסוחרים בתחום. הקלות שבה ניתן להחליף היום אופנוע הארלי דוידסון משומש באחד חדש באלבר, הביאה לכך שנרשם קושי לבעלי הארלי דוידסון, למכור את האופנועים שברשותם בשוק החופשי ללקוחות פרטיים. הסחירות אצל היבואן פשוט גבוהה יותר.

אופנועי אינדיאן – מאבק בין היבואנים

מאחר ומאחורי 2 היבואניות ישנו גוף כלכלי חזק במיוחד – לובינסקי מאחורי ד.ל.ב, אלעזרא (שהוא גם הבעלים של חברת הביטוח הכשרת הישוב) עומד מאחורי אלבר, נראה שהכסף יהווה גורם משמעותי במאבק ההחדרה של אינדיאן מחד, ובמהלכי ההגנה של הארלי דוידסון מאידך.

יהיה מעניין!

3 תגובות

  1. מאור לזמי

    הארלי הם מס' 1 בתחום! לא חושבת שיש באמת אפשרות לתת להם תחרות משמעותית…
    הארלי זה איכות ושם ביחד…זה חוויה אחרת! אנשים בסופו של דבר רוצים לקבל הכל במוצר אחר וזה מה שהארלי עושה

  2. גיורא

    צא לי לרכב על אופנועים של שתי החברות ולדעתי הארלי מוצלחים יותר, כנראה שזה עניין של טעם, נראה לי 🙂

  3. כRובי

    חברים הארליסטים יקרים: קצת פספסתם את נושא הטור. הוא עסק בעובדה שאינדיאן מראים גדילה כשהארלי מראים ירידה. וגם זה בשוק האמריקאי. ובשום שלב לא נרשם שהארלי באמת מאויימת על ידי אינדיאן (הם עדיין מחזיקים 50% מנתח שוק האופנועים האמריקאי). הטור בסך הכל מנסה להבין בקול רם, אם יהיה שכפול מצב דומה גם בשוק הישראלי. שום מילה על נושא איכות \ הנאה מרכיבה \ מי מוצלח יותר כאופנוע.

השאר תגובה