אופנוע אספנות מועדון ה-5

טיפ: רישום אופנוע אספנות במשרד הרישוי ולמה כדאי לעשות זאת

רוכב אופנוע אספנות ששוחחתי עימו לאחרונה, הודה שהכלי שבבעלותו יכול להירשם ככזה במשרד התחבורה. אבל מסיבות הזויות, הוא בוחר לוותר על כך. אחת מהסיבות, היא כי מדובר לדבריו על "תהליך מסובך ויקר מדי בשביל אופנוע אספנות שהוא בקושי רוכב עימו". מכיוון שעברתי בעצמי את התהליך והוא נראה לי פשוט למדי, זול והכי חשוב: חוסך המון כסף (בביטוח החובה), אני מעלה אותו על הכתב לטובת הקוראים. אולי אתם תהיו הגיוניים יותר.

אופנוע אספנות מוגדר בישראל ככזה שגילו הוא 30 שנים ומעלה. חודש העלייה לכביש לא באמת משנה ולכן גם כלי שעלה לכביש בחודש דצמבר 1988, יוכל להירשם כ"אספנות" כבר בינואר 2018.

היתרונות

היתרון הגדול ביותר ברישום רכב כאספנות: הנחה משמעותית מאוד בביטוח החובה – לא פחות מ-75% מהתעריף המקורי שהייתם אמורים לשלם, לו היה האופנוע צעיר מכך.

חשוב לציין כי ההנחה בביטוח מתקבלת רק עם הכלי רשום ברישיון הרכב כאספנות. מי שיבחר באופציית ה"השתתפות העצמית" (שאני אישית מתנגד לה), יקבל 30 אחוזי הנחה נוספים על הסכום שיוותר לאחר הנחה.

החסרונות

החסרונות, המינוריים לטעמי: אין לרכוב על אופנוע אספנות בין השעות 7 ל-9 בבוקר בימי עבודה רגילים, בין יום א' ל-ה'. בחגים ובסופי שבוע ניתן לרכוב כרגיל. בנוסף, אין תעריפים דיפרנציאליים ואין הנחה בגין "כלי רכב שני".

האופנועים יכולים להתבגר ולהזדקן בניחותא אל הסטטוס המכובד הנ"ל, ב-2 דרכים בלבד: לעשות זאת על אדמת ארץ הקודש או להגיע אליו אחרי שבילו את רוב ימיהם בחו"ל ועשו עלייה בייבוא אישי ארצה. דרך הטיפול ברישום ב-2 המקרים, כמעט זהה.

אופנוע אספנות שהגיע מחו"ל

לאחר הגעת האופנוע ארצה וסיום תהליכי הייבוא, מקבל היבואן האישי (שזה אתם), 3 חודשים ארכה. זאת, כדי לרשום את הכלי במשרד הרישוי ולסיים את תהליך אזרוח האופנוע. התהליך מבוצע באמצעות רישיון הרכב הזמני שהתקבל מהמכס בעת סיום תהליך היבוא. על גבי רישיון הרכב הזמני שקיבלתם מופיע מס' לוחית הרישוי שילווה את האופנוע מעתה ועד דיראון עולם. זו הנקודה בה תשלמו בגין לוחית עם הכיתוב המבוקש "רכב אספנות" בחלקה התחתון.

במהלך שלושה חודשי הארכה, יש לגשת לעמדה מס' 1 במשרד הרישוי בחולון כדי להעביר את האופנוע טסט. זאת, כדי לסיים את תהליך התקינה שבתומו יעניק לכם את רישיון הרכב הזמני עם הכיתוב "רכב אספנות" המיוחל. סיימתם ויצאתם? עכשיו הזמן להתקשר לסוכן הביטוח וליהנות מהתעריף המוזל.

אופנוע אספנות שעשה את כל שנותיו בישראל

כאן התהליך הרבה יותר פשוט. גם אם האופנוע צבר שנים רבות ללא טסט, כל החובות בגינם מתבטלים עם המעבר לסטטוס "רכב אספנות". יש לגשת למשרד הרישוי עם רישיון הרכב האחרון שהופק לכלי, ולבקש להעבירו לסטטוס זה. ראו עדכון בעניין בתחתית הטקסט

מרגע שהדבר יבוצע וסיימתם לשלם את האגרות הנדרשות בגין הרישיון החדש, יש לגשת לבצע טסט. תוקפו יהיה עד למועד הטסט המקורי של הרכב. הסבר לדוגמה: העברתם לסטטוס "אספנות" ביולי, והאופנוע עלה במקור לכביש בחודש אוקטובר. אתם תקבלו רישיון רכב עם תוקף ל-3 חודשים בלבד. יש לגשת ולבצע את הטסט למרות שתוך מס' חודשים תצטרכו לעשות זאת שוב. מרגע שהאופנוע עבר את מועד הטסט השנתי המקורי שנקבע לו, תהיה תדירות ביצוע המבחן התקופתי, פעם אחת בשנה.

תתחדשו! או שמא יש לכתוב "תתיישנו"?….

עדכון אוגוסט 2019:

עד חודש יולי 2019, בעבור כלי שעמד ולא שילם את אגרות הטסט השנתיות עד לשינוי הסטטוס שלו ל-"אספנות", לא היה צורך לשלם את האגרות. בעל רכב האספנות נהנה מפטור גורף ומויתור של משרד התחבורה על כל הטסטים שלא שולמו לאורך השנים. ביולי 2019 כאמור, בוטלה ההוראה ובעלי רכבים עומדים נדרשו לשלם את כל האגרות שנצברו לחובתם, במעמד שינוי הסטטוס לאספנות.

בחודש אוגוסט 2019 נערכה פגישה בין ראשי מועדון ה-5 לנציגי משרד התחבורה וסוכם שכל בעל רכב שהעמיד את הרכב שברשותו עד לשינוי הסטטוס שלו לאספנות, חייב להפקיד את הרישיונות של הרכב כדי לוודא ש:

א. הוא לא משתמש ברכב ונוסע ללא טסט.

ב. לוודא שהרכב עומד ולכן לא צריך לצבור אגרות רישוי לא משולמות.

פטור חד פעמי עד סוף 2019

הוחלט כי עד לסוף 2019, יוכלו בעלי אופנועים המתוכננים לעבור לסטטוס "רכב אספנות" לקבל פטור חד פעמי שכפוף להצגת הצהרה מול עו"ד. תוכן ההצהרה יהיה מצד בעל האופנוע כי עד לאותו הרגע, הכלי לא שימש לנסיעה וכי הוא עמד עד כה כדי להעבירו לבסוף למעמד "אספנות".

מה-1 לינואר 2020, ניתן יהיה להפוך אופנוע למעמד "רכב אספנות" רק אם:

א. רישיונו הופקד קודם לכן ולא צבר אגרות רישוי (טסטים) לא משולמים

ב. שילם את כל אגרות הרישוי שנצברו בעבור השנים בהם לא חודש הטסט לכלי, ולא הגיש בעבורם ההצהרה. בכל מקרה, הוגדר כי החוב שישולם למשרד הרישוי לא יהיה גבוה יותר מאגרות שנצברו במשך שנתיים.

ובאותו נושא

אספנות מוטוקרוס ישראלית: בדרך להכרה

פרויקט R: שיפוץ אופנוע ספורט אספנות בן יותר מ-30 שנים

זקוקים לחלקים לאופנוע חדש או אספנות? קבלו טיפ: יבוא חלקי חילוף מארה”ב לישראל – ללא התערבות המכס וללא אישורים ובדיקות

מחירון אופנועים

 

 

2 תגובות

  1. יורם בינור

    יופי של מאמר. שאלה לגבי התמונה: נראה כמו קוואסאקי 1100 מסוף שנות השבעים-תחילת שמונים משודרג היטב. אשמח לדעת מה מקור התמונה. תודה. יורם. מייל yb269ali@gmail.com

השאר תגובה