לאחיזת האופנוע

טיפ רכיבה: מתלי ואחיזת האופנוע בכביש

אחיזת האופנוע ועולם המתלים: ״נוח לי בטוסיק״ היא התשובה הנפוצה ביותר לשאלה מה תפקיד המתלים?. נוח זה יחסי כמובן, אבל כל הנשאלים יסכימו שהמתלים באופנוע (גם באוטו כמובן) משככים את המהמורות באופן דרמטי. אז יופי, לטוסיק דאגנו, אבל מעבר לתפקידו להיות האיבר היושב, הוא לא תורם לאחיזה באופנוע, אם כבר אז מפריע… אז מה הסיפור עם המתלים האלה ולמה לכל כלי רכב ממונע יש כאלה?

התשובה הקצרה היא – לשמור על אחיזת האופנוע לכביש שמייצג הצמיג. התשובה הארוכה, ובכן, היא ארוכה יותר…

כתב: שי נווה – פורסם במקור בדף "אופנוען מאומן" בפייסבוק (כאן)

התפקיד האמיתי של המתלה הוא לייצר עקיבה, כלומר לדאוג שהגומי של הצמיג יהיה במגע מלא ככל האפשר עם הקרקע. וכל זה תחת עומסים של תאוצה ובלימה, מהמורות, בורות, פסי האטה וכל מני סוכריות שמע״צ משאיר לנו מפעם לפעם.

השפעת המתלים לאחיזת האופנוע

אם תסתכלו על האופנוע מהצד כשרוכב מתיישב עליו מיד תראו ששני המתלים, גם הטלסקופים מלפנים וגם הבולם/בולמים מאחור, שוקעים בין רבע לשליש ממהלכם. למה? כי ממצב מוצא זה הגלגל יכול גם לצאת, שהרי המתלה נפתח והגלגל מתרחק מהשלדה של האופנוע, וגם להיכנס, וכל זה כדי שהגומי ישמור על מגע בעודו יורד לתוך בור או מטפס על גבשושית.

אז יופי שעכשיו חפרתי לכם בעניין, אבל מה השפעתכם על הנעשה בממלכת המתלים? ובכן, השפעתכם עצומה! דמיינו שאתם קושרים לגגון שלכם בפרייבט עשרה אנשים במשקל ממוצע (תקשרו טוב, כן?) ויוצאים לקניות בסופר. כל סיבוב של ההגה יגרור רצון עז של המכונית להתגלגל, כל מכת גז תנסה לעלות את האוטו לווילי ו… כבר הבנתם את הקטע.

קל על האופנוע כשהמתלים עובדים קשה

המשקל שלנו כרוכבים על גג האופנוע (כן, אנחנו די יושבים לו על הגג, גבוה מאוד ביחס למרכז הכובד שלו) גדול מאוד ביחס למשקלו העצמי – בממוצע בין 35% באופנוע תיור גדול עם רוכב צנום שלא אכל ארוחת בוקר, לבין 125% במצב של רוכב בריון על אופנוע שטח קל. בקיצור, אנחנו שק בונזו ענק, גמיש ופלגמט על גג המכונה. ברור לכם שהמכונה הייתה מעדיפה לרכב בלעדינו, אבל בחייאת, חייבים לקחת בחשבון את השפעת המאסה שלנו על האופנוע.

אז מה זה אומר כל הקשקוש הזה על אחיזת האופנוע בסיכומו של עניין? בראש וראשונה, שבו ״קל״ על האופנוע במצבים בהם המתלים עובדים קשה. ״קל״ זה אומר ללחוץ עם הרגליים כלפי מטה במצבים כאלה כדי לעזור למתלים לספוג. ״קל״ אומר להיות מודע למגבלות המכונה לטפל במהמורות מסויימות ולהשתמש במתלים שלנו (ניחשתם נכון, הרגליים שלנו מהקרסוליים ועד האגן) כדי להוריד עומס מהמתלים של האופנוע.

ואיך אפשר בלי להזכיר לכם לשחרר את הכידון. למעט בזמן הקצר של פקודות היגוי, הכידון חייב להיות משוחרר מעומסים כל הזמן. פלג הגוף העליון שלנו מתנדנד בזמן האצה ובלימה, מהמורות וכאלה, ולפיתה חזקה שלא לצורך בכידון תפריע למתלים לעשות את העבודה.

וכל החרטא הזה, זה רק בשביל להשיג כמה שיותר אחיזה. וזה לא שהחיים שלנו תלויים בזה או משהו, כולה אחיזה, מה כולם עושים מזה עניין?

תנו בגז (אבל עם שכל),
שי נוה וצוות אופנוען מאומן

עוד טיפים

השאר תגובה