ימי מסלול צילום רונן טופלברג

טיפ: מאחורי הקלעים של ימי מסלול – איפה, כמה, מי ולמה?

ימי מסלול זוכים לתשומת לב רבה כאן באתר וברשתות החברתיות, אך נראה שיש צורך לשפוך אור גם על ענייני הגדרות, מפיקים ומפעילים העומדים מאחורי ימי מסלול אלו.

אז קראת את הטור "מהו יום מסלול?" והבנת מ-"איזה ניסיון צריך לפני הרשמה ליום מסלול?" שהעניין מתאים לך ואתה מתאים לו. אפילו העמקת והבנת שיש לך את האופנוע המתאים ביותר לרכיבה ביום שכזה. מעולה! נשאר עכשיו להבין איך העניינים עובדים, כדי שתוכל לבחור את האירוע הראשון שלך.

צילום: רונן טופלברג

אבל לפני הכל, בוא נדבר באותם המונחים והמושגים

הגדרות האירוע

באופן טכנית ויבשושי, ניתן לומר שבישראל, ההגדרה המקובלת של 'יום מסלול' הוא יום שאינו כולל פעילות ספורט מוטורי מקצועית. כזו המאופיינת בהשתתפות תחרותית של אופנועים ייעודיים למרוצים ו\או לתחרויות. בעגה ובסלנג של התחום, מכונים האופנועים הללו כ-'אופנועי לוחית רישוי אפורה'. אלו אופנועים עליהם ניתן לרכוב רק עם רישיון ספורט מוטורי שהופק על ידי התאחדות, ולא על ידי משרד התחבורה.

לעומת אופנועי המרוצים והתחרויות, יש את האופנועים שמותר לנוע עמם בכבישים ודרכים ציבוריות עם 'לוחית רישוי צהובה'. סביר להניח שזהו הסטטוס של האופנוע שברשותך. יחד עם ה-'לוחית הצהובה', יכול הרוכב על אופנוע שכזה להציג גם ביטוח חובה וגם רישיון רכב מטעם משרד התחבורה. מהסוג המתחדש מדי שנה בביצוע טסט במכון רישוי.

מי המפעיל?

בעוד שבחו"ל ימי מסלול מופקים בדרך כלל על ידי מועדוני רוכבים המתפקדים כעמותות פרטיות שסוגרות את ההשתתפות רק לחבריהם, הרי שבישראל רוב ימי המסלול מתופעלים על ידי חברות פרטיות המתמחות בתחום אחד באופן בלעדי: רק אופנועים או רק מכוניות.

חברות אלו שוכרות את המסלול מבעליו ומפיקות על גביו ימי מסלול כאירועים סגורים, אליהם מוזמנים הרוכבים. רוב רובם של האירועים הללו, הם ימי המסלול שבהם אני עוסק כאן, אך ישנם ימים בהם שכירת המסלול נעשית בעבור אירועים סגורים של חברות העושות ימי גיבוש והדרכה לעובדים, השקות דגמים חדשים על ידי יבואנים או ימים סגורים למותג שהם מייבאים. ישנם ימים בהם המסלול יכול להסגר לטובת צילומי אופנה, כתבות למגזינים, קורסי רכיבה מסוגים שונים ועוד.

על האירועים המתוכננים, התאריכים ודרך ההרשמה ניתן ללמוד בדפי הפייסבוק של החברות והמסלולים, וכן בקבוצות וואטסאפ ייעודיות. קישורים לדפים וקבוצות אלו, ירוכזו בעתיד כאן באתר במדור ייעודי. לעיתים אף יתפרסמו האירועים המתקרבים באתרי המגזינים השונים של התחום הדו גלגלי, כהודעות יחסי ציבור לעיתונות.

יום מסלול והדרכה

נקודה לחדד: יום מסלול אינו כולל הדרכה מכל סוג שהוא. מלבד תדריך הבטיחות בתחילת היום, ואולי טיפים שניתן לשנורר ממדריך הבטיחות שבמקום, הרי שכשאתם עולים למסלול לרכיבה, אתם לגמרי עם עצמכם וברשות עצמכם. ההחלטות והבחירות שתעשו על המסלול, בין אם הן האזורים בהם תחליטו לבלום, להאיץ או לבצע בהן את פקודות ההיגוי, לא זוכות לליווי מודרך מכל סוג שהוא מצד מפיקי האירוע או המדריכים שבמקום. לטוב ולרע.

עוד על כך, כאן

ימי מסלול – עלויות השתתפות

ההרשמה ליום מסלול מתחילה בהרשמה מוקדמת באינטרנט שמבטיחה את השתתפותך באירוע. במקרים בהם נותרו מקומות פנויים לאותו היום, מאפשרות כל החברות המפיקות הרשמה לצד המסלול עצמו, טרום העלייה לרכיבה, ותשלום במזומן במקום.

השתתפות ביום מסלול עולה בין 200 שקלים ל-350 שקלים. העלויות משתנות בין הימים ובין החברות השונות ממגוון רחב של סיבות. הנה חלק מהדוגמאות לסעיפים המייקרים או מוזילים את ההשתתפות ביום שכזה.

זהות מפיק יום המסלול: בדרך כלל, אך לא בהכרח – ימי מסלול המופקים על ידי בעלי המסלול וללא חברות פרטיות השוכרות ומתווכות בין המסלול לרוכבים, זולים יותר להשתתפות.

איכות ההפקה: שימוש בכוח אדם נלווה, מגדיל את העלות למשתתפים. שימוש במרשל אחד או יותר מגדיל את עלויות ההפקה ומשם – את המחיר בסופי לרוכבים. מרשלים הם אנשי צוות ההפקה העוקבים, למטרות בטיחות אחרי הנעשה במסלול וממוקמים לאורך התוואי שלו.
איכות ההפקה יכולה לעלות (ובכך, לייקר את ההשתתפות ביום שכזה), עם שימוש בצלם סטילס ו\או וידאו לתיעוד הרכיבה של המשתתפים.

גורמים נוספים ומפנקים אך גם מייקרים, הם רמת האירוח לצידי המסלול בדמות המעטפת הטכנית שמוענקת למשתתפים, האוכל או הכיבוד הקל והשתייה – כל אלו משתנים המשפיעים על מחירו של יום המסלול לרוכב המשתתף. מניסיון אישי שלי: יותר כוח אדם של ההפקה ויותר פינוקים למשתתפים – מגדילים את ההנאה ללקוחות ואת הרגשת הבטיחות.

היום בו נערך האירוע: ימי שישי ושבת, עולים בדרך כלל יותר מימי חול מאחר והם מבוקשים יותר גם על ידי חברות המשתמשות במסלול להפקת ימי מסלול לתחום המכוניות.

כמות המשתתפים: לעיתים החברות מפיקות יום שבהגדרתו הוא סגור לכמות מצומצמת של רוכבים כדי לאפשר למשתתפים בו יותר זמן מסלול ומבטיח פחות עומס של רוכבים על האספלט, בכל רגע נתון. ככל שיש פחות רוכבים, כך מחיר ההשתתפות ביום שכזה, עלול לעלות ולטפס.

טור ההמשך עוסק במסלולים הזמינים לרכיבות מסלול ובשאלת השאלות: לצד מי רוכבי בימי המסלול? הקליקו כאן

ובאותו הנושא

טיפ: מהו האופנוע המתאים ביותר לרכיבה ביום מסלול?

מהו יום מסלול?

איזה ניסיון צריך לפני הרשמה ליום מסלול?

היכן יש מסלולים בישראל?

קורס רכיבה אישי: אחד-על-אחד במסלול

מסלול המרוצים זה החיים

עודכן לאחרונה ב-4.2.23

השאר תגובה