מסלולים צילום רונן טופלברג

היכן יש מסלולים ועם מי רוכבים בימי מסלול?

יש מבחר קטן אך איכותי של מסלולים העומדים לטובת ימי המסלול של הרוכבים הישראלים. איפה הם ועם מי רוכבים בהם במהלך האירועים הפתוחים לקהל הרחב? מדריך.

הקדמה ובסיס לבאות: קראת את הטור "מהו יום מסלול?" והבנת מהטור "איזה ניסיון צריך לפני הרשמה ליום מסלול?" שהעניין מתאים לך ואתה מתאים לו. המשכת והשלמת את הקריאה לגבי האופנוע המתאים ביותר לרכיבה ולבסוף, קראת קצת על מאחורי הקלעים של ימי מסלול. עכשיו אתה בוודאי סקרן לדעת היכן לעזאזל יש מסלולים ועם מי רוכבים בהם.

הווו! בדיוק בשביל זה נכתב המדריך הבא.

צילום: רונן טופלברג

היכן יש מסלולים לימי מסלול?

נכון לזמן כתיבת שורות אלו, ישנם 3 מסלולים חוקיים, מאושרים 'ובגודל מלא' לקיום ימי מסלול לאופנועים בעלי 'לוחית רישוי צהובה': Circuit XRC בפצאל (בקעת הירדן), Motorcity שבשדה תימן (ליד באר שבע), ומסלול Arad Racing Track שבערד.

משיחות ומבדיקה לא מוסדרת ורשמית, המסלול בערד אינו מארח לעת עתה ימי מסלול לאופנועים בשל ענייני בטיחות. עם זאת, נאמר כי ניתן לקיים בו ימי מסלול לאופנועי כביש שנפחם אינו עולה על 300 סמ"ק. אך בהעדר ביקוש לימים שהם כולם על טהרת מגבלת נפח זו, לא מתקיימים בו ימי מסלול באופן מוסדר והוא מתמקד, בתחום הדו גלגלי, באירוח אירועי סופרמוטו.

יש לציין כי מבחינת הדרכות רכיבה, משה פרחי מציע הדרכות על גבי מסלול זה, על 2 כיווני התוואי שלו (התוואי "ההפוך" של המסלול, נגד כיוון השעון, נחשב לבטוח יותר לאופנועים).

בנוסף, חשוב לציין גם את מסלול הקרטינג בבית ברל ואת מסלול 'צים' בבית שאן. לא ספרתי אותם כמסלולים בגודל מלא, מאחר והם מיועדים ומורשים לימי מסלול ואימוני רכיבה של אופנועים ספציפיים. בית ברל מוגבל לאופנועי אובלה (Ohavale), אופנועי 2 פעימות עד 85 סמ"ק ואופנועי 4 פעימות בנפח של עד 125 סמ"ק בלבד. נכון לזמן כתיבת שורות אלו, לא פועל במקום מפעיל לתחום הדו גלגלי.

מסלול בית שאן מגביל עצמו לאופנועי סופרמוטו ואופנועי מיניבייק (ללא הגבלות נפח). עם זאת, לא נערכה במקום פעילות דו גלגלית זה זמן רב.

מסלולים בגודל מלא – ללא הגבלות והחרגות

מסלול פצאל: נבנה ע"פ תקן ה-FIA למרוצי ראלי קרוס בהן מתחרים 5-6 רכבים בו זמנית על המסלול, ולפיכך מדובר על תוואי ורוחב מסלול שכמובן מתאים ומעניין גם רוכבי אופנועים. שינויי גובה קלים מוסיפים עניין רב לאקשן וכל הפניות נבנו עם שיפוע ('קמבר') חיובי אל תוך הפנייה.

רוחבו של המסלול נע בין 11 ל-15 מטרים ואורכו כ-1380 מטרים. המסלול מאפשר, בשינוי קליל ומהיר, רכיבה ב-2 תוואים שונים, ע"פ החלטת מארגני האירוע. תוואי אחד הנחשב למהיר, הוא זה הכולל 9 פניות בלבד. התוואי השני, הכולל כניסה ויציאה אל מקטעי אספלט אלטרנטיביים ('ג'וקרים'), נחשב לאיטי וטכני יותר, וכולל 13 פניות. ב-2 המקרים, מדובר על מסלול שכולל גם פניות הדוקות של 180 מעלות, דרך פניות הכוללות שינויי גובה ופניות בעלות אייפקס כפול.

מסלול מוטורסיטי:  זהו המסלול האחרון שנפתח ולפיכך, החדש ביותר. אורכו של המסלול הינו 2.1 קילומטרים (הארוך בארץ נכון לעתה) ורוחבו נע 12 ל-15 מטרים. בעתיד, כך ע"פ הבעלים, צפוי המסלול לעבור שיפוצים משמעותיים שיביאו אותו לאורך של כ-4.5 ק"מ.

המסלול כולל ישורת שאורכה קצת פחות מ-600 מטרים וכן 10 פניות: 7 מה פניות ימינה ו-3 שמאלה. מתוך הפניות השמאליות רק פנייה מס' 8 נחשבת כפנייה של ממש ואילו השתיים האחרות – 3 ו-6 – הן פחות 'פניות' ויותר 'עקומות בתוואי'. ככאלו, הן מצריכות שינוי הטיה אך זו עדינה ולא מצריכה שינוי במצב מצערת הגז וכמובן לא מצריכות שימוש בבלמים.

עם האופנוע בפצאל
עם האופנוע במסלול

לצד מי רוכבים?

הרוכבים מחולקים ע"י המארגנים לקבוצות (בד"כ 3 או 4), והחלוקה היא על פי ההצהרה של הרוכב עצמו  לגבי רמת הרכיבה שלו. שמות הקבוצות הן בד"כ A, B ו-C, כשבקבוצה A יימצאו הרוכבים המהירים והמנוסים ביותר ברכיבת מסלול.

רוכבים ללא ניסיון ברכיבת מסלול בכלל או ברכיבה באותו המסלול הספציפי בפרט, מאוגדים לרוב לאותה הקבוצה (C) ללא קשר לניסיונם הקודם ברכיבה בכביש ציבורי. מקובל שמפעילי האירוע מוציאים את רוכבי קבוצת C בסשן הראשון שלהם על המסלול, אחרי מדריך רכוב שמראה להם בקצב איטי את קו הרכיבה הנכון במסלול ואת הגישה לפניות השונות. זה נעשה לאורך 5-6 הקפות, בהן מקפידים שכל רוכב בקבוצה ירכב כהקפה שלמה מאחורי המדריך.

לאיזו קבוצה אתה מתאים?

אם אתה נשאל לקראת יום המסלול הראשון שלך לגבי הקבוצה המיועדת לך, אני מציע בחום להירשם לקבוצה C. סוג האופנוע ונפחו אגב, כמעט ואינם מהווים מדד לקביעת הקבוצה אליה תשובץ במהלך היום. בכל מקרה, הרוכב תמיד יכול לבקש לעבור לקבוצה אחרת, גם אם מדובר על שינוי באמצע היום, לטובת קבוצה מהירה או איטית יותר. ההחלטה האם לבצע השינוי, היא החלטה בטיחותית ובלעדית של מדריך הרכיבה במקום.

במהלך היום, יעלו הקבוצות בכל פעם למקטע רכיבה, המתקרא 'סשן', שאורכו הוא בן 15 ל-20 דקות. בד"כ, מתכונת של יום מסלול ממוצע, תכלול כ-5-6 סשנים שכאלו, בעבור כל קבוצת רוכבים. הווה אומר: בערך שעתיים של רכיבה נטו על המסלול. נשמע לך מעט מדי? אין לך מושג עדיין כמה מאמץ שכלי (ריכוז) ופיזי, נדרש ממך כדי לעשות את כולם…

לעיתים, בימים מיוחדים שהוגדרו כך מראש או בשל העדר כמות מספקת של משתתפים, מכריזות החברות המפיקות על 'Free Pass' ובעברית: 'מעבר חופשי'. בימים שכאלו הרוכבים יכולים לעלות ולרדת מהמסלול על פי ראות עיניהם ויכולתם. אין הגבלת זמנים ואין חלוקה לסשנים.

איך מתעדכנים לגבי תאריכי ימי מסלול?

אצל מי נרשמים? מי החברות המפיקות?

קבוצות וואטסאפ ייעודיות לעדכונים:

ימי מסלול בישראל – קישור הרשמה לקבוצת וואטסאפ ייעודית לעדכונים. זוהי קבוצת וואטסאפ למעקב בלבד. רק נציגי חברות ומסלולים המפיקים אירועי יום מסלול יכולים לפרסם בה הזמנות בלבד.

מפיקי ימי מסלול:

רייסטראק – דף פייסבוקקישור הרשמה לקבוצת וואטסאפ ייעודית.

טראק ג'אנקיז – דף פייסבוקקישור הרשמה לקבוצת וואטסאפ ייעודית לעדכונים שוטפים.

טראקדמי – דף פייסבוקקישור הרשמה לקבוצת וואטסאפ ייעודית לעדכונים שוטפים.

עמותת מסלול – דף פייסבוק

פרו ריידינג – דף פייסבוקאתר.

מסלולים:

מסלול פצאל – דף פייסבוק.  קישור ישיר לניווט ב-Waze . לחיפוש ב- Waze יש לכתוב: מסלול מירוצים פצאל

מסלול מוטורסיטי – דף פייסבוקקישור ישיר לניווט ב-Waze. לחיפוש ב- Waze יש לכתוב: פארק מוטורי מוטור-סיטי

מסלול ערד – דף פייסבוקקישור ישיר לניווט ב-Waze. לחיפוש ב- Waze יש לכתוב: מסלול מרוצים ערד

מסלול בית ברל – אתרדף פייסבוק. . לחיפוש ב- Waze יש לכתוב: קארטינג ישראל

מסלול בית שאן – אתרדף פייסבוק. לחיפוש ב- Waze יש לכתוב: מגה קארטינג בית שאן

בעל עסק הקשור לעולם המסלול ורוצה להופיע ברשימה? מעוניין לתקן קישור או הגדרה? שלח מייל ל-office@kruvi.net

עוד מידע על עולם ימי המסלול, תמצאו ב-יום מסלול – המדריך המלא

עוד קישורים חשובים לעולם המסלולים הישראלי, ניתן למצוא ב: לרכב במסלול – האינדקס המלא

נושאים שקשורים:

טיפ: מהו האופנוע המתאים ביותר לרכיבה ביום מסלול?

איזה ניסיון צריך לפני הרשמה ליום מסלול?

מהו יום מסלול?

 

 

 

 

השאר תגובה