רוכבי ישראל עושים טסט

טיפ שימושי: טסט – למה נכשלים במבחן השליטה להוצאת רישיון?

ניגשת למבחן \ טסט כשאתה מרגיש כמו אלוף העולם (לפחות!) ובכל זאת, ניכשלת. ואחרי שבועיים, כשאתה בטוח שאי אפשר עלייך, ניגשת שוב מלא בביטחון עצמי. מקפיד שגם הבוחן יראה שאתה לא מפחד מהכבישים, מהתנועה וכמובן שלא ממנו.

אבל הוא? הכשיל אותך שוב. מה לא עובד לך? ואיך זה יכול להיות שהרוכב הצעיר שכל הזמן הפיל את האופנוע בשיעורים אצל המורה, עבר את הטסט למרות שנראה שהוא צריך לכביש רק עם גלגלי עזר?

צילום: אייל מור

טסט – 3 נקודות לכישלון והפתרונות עבורם

1. זיהוי ותגובה למקרים על הכביש – אתה יכול לכתוב מהזיכרון את ספר התיאוריה ואתה יכול ללמד את שוטרי התנועה פרק בסעיפי חוקי התנועה. אז מה? אתה יכול לגשת לטסט כשאתה יודע היטב איך צריך לנהוג על הכביש, אבל זה לא יעזור לך אם לא תזהה תוך כדי רכיבה, את אלו שחורגים מהחוקים הללו. את הולך הרגל שיורד לכביש שלא במעבר חצייה. את הנהג שמבצע פרסה במקום אסור או את הכלב החוצפן שהעז לרוץ מבין חניות חונות אל הגלגל הקדמי שלך.

אם לא תזהה מוקדם את הסכנה ולא תראה לבוחן \ טסטר שאתה יודע להתמודד עם אלו שסוטים מדרכי החוק (ובכך מסכנים אותך), לא תעבור טסט. ערנות, ריכוז, מהירות תגובה, זיהוי מוקדם נדרשים כדי לתת לבוחן את הביטחון שאתה מסוגל לצאת לכביש הציבורי ולשרוד שם.

פתרונות אפשריים: שימו לב להוראות הטסטר. יש משמעות להוראות שלו בעיתוי הספציפי שבו הוא אומר אותן. הטסטר מותיר לכם זמן להיערך לקראת הפניה ימינה/שמאלה. כאשר הוראות הטסטר אינן ברורות אל תתביישו לשאול שוב.

כאשר אתם מזהים מכשול כלשהו בתנועה עזבו את הגז. כך תשדרו לבוחן שאתם מזהים את ההפרעה, מודעים לה ומוכנים לפעול בהתאם. הראו שאתם מודעים לשינוי או להפרעה.

הימנעו מפעולות של הרגע האחרון, כמו בלימה פתאומית, האצה מהירה מדי או איתות שנייה לפני ביצוע הפנייה בפועל. תראו לבוחן שאתם מסוגלים לזהות את העתיד להתרחש במצבים השונים

אל תזדרז מדי. זה גם משדר לחץ, וגם מראה שאתה מגיב כביכול מתוך אינסטינקט ולא מתוך מחשבה מושכלת. הבוחן צריך לראות ולדעת שאתה לא מקבל על הכביש החלטות פזיזות מתוך לחץ. צא מנקודת הנחה ששאר משתמשי הדרך שאיתך על הכביש (ושכבר יש להם רישיון), הם וותיקים יותר ומנוסים יותר. במידה ונכנסת למצב שאינך בטוח מה לעשות בו, הנהגים הוותיקים שמסביב כבר יתמרנו אותך החוצה ממנו.

בחינת יכולות מוטוריות

2. לחץ נפשי – מתי בפעם האחרונה עברת מבחן שבודק את יכולותיך המוטוריות? אנחנו מכירים מבחנים בבית הספר, לבגרות, לתיאוריה לקראת רישיון ואפילו לפסיכומטרי. אבל מלבד תהליך הוצאת רישיון הנהיגה, רבים מאיתנו לא נתקלים במבחן שבודקים אותנו באופן מעשי. כאלו הבוחנים את הפעולות והתגובות שלנו, שאינן רק שכליות. וזה מלחיץ. מאוד.

נבחנים רבים מגלים עצמם לחוצים באופן שלא נתקלו בו בעבר, כשאת המורה לרכיבה \ נהיגה שלהם, מחליף בוחן זר. ועוד אחד שיש לו את כל הכוח להחליט אם יקבלו רישיון נהיגה (או לא).

אז מה עושים?

פתרון אפשרי: לבקש להחליף בבית הספר בו אתם לומדים לרישיון, למורה אחר לשיעור אחד.  כמובן, אם יש כזה. כך תתרגלו לכך שמישהו זר נותן לכם הוראות ובוחן את הרכיבה שלכם. סביר להניח שהוא גם ייתן לכם הערות והארות שהמורה שלכם לא נתן.  רכיבה תחת עינו הפקוחה של מורה אחר אמורה להוריד מכם לחץ ברגע האמת, כשהבוחן של משרד הרישווי יעקוב אחר הרכיבה שלכם במהלך המבחן \ טסט.

נקודה נוספת: אל תספר לאיש שאתה בדרך לטסט. אתה מייצר בעצמך לחץ מיותר מהסביבה עלייך, שמצפה ממך לעבור. יותר מדי ציפיות על הראש ממך ומיכולות הרכיבה שלך – וזה לא יעזור לך ברגע האמת מול הטסטר. תפחית לחץ ואל תספר. שמור זאת לעצמך.

טסט למיומנות שלך

3. שליטה באופנוע – כל רוכב מנוסה יאמר לך את אותו הדבר בניסוחים שונים: אין תחליף לוותק ולניסיון שנוצר על מושב האופנוע כדי לייצר מיומנות ושליטה בו. במילים אחרות: מי שרוכב יותר, שולט יותר (וצובר יותר מיומנות). הבעיה היא, שזמן הרכיבה שניתן לתלמידי בתי הספר לנהיגה ורכיבה, הוא מוגבל מאוד. ולמרות זאת, הם נדרשים להראות מיומנות ויכולת בפני הבוחן במהלך טסט הוצאת הרישיון.

הבוחן מחפש לראות, מהרגע הראשון שבו התיישבתם על האופנוע, שאתה שולטים באופנוע ובמכלוליו השונים. אם אתם לא מיומנים מספיק, יראו זאת עליכם, ובקלות. התנועות שלכם יהיו מגושמות, חסרות ביטחון ומהוססות. כל מה שצריך כדי שהטסטר יחשוש לתת לכם רישיון. כל מה שצריך כדי שהטסטר יכבד אתכם בחותמת "נכשל" וישלח אתכם חזרה למורה שלכם לשיעורי צבירת מיומנות נוספים.

פתרון אפשרי: קל באימונים קשה בקרב. אל תתפתה לחסוך בשיעורים ובצבירת ניסיון, רק כי הם יקרים יותר. לגשת לטסט, להכשל, לקחת שיעורים נוספים עד שהמורה יחליט שוב שאתה מוכן ואז שוב לגשת למבחן – יעלה לך יותר. לא משנה כמה מעט שיעורים עשו החברים שלך – אין לך מושג מה המשתנה שהשפיע על ההחלטה לתת להם רישיון. אל תחסוך ועשה עוד שיעור או שניים. כל מה שנדרש כדי שהטסטר יהיה בטוח שהוא לא טועה כשהוא נותן לך רישיון.

ובאותו נושא:

טיפים חשובים: איך לעבור טסט על אופנוע או קטנוע

מה אסור ומה מותר? דרגות רישיון לאופנוע וקטנוע

מה העונש בגין רכיבה פרועה על אופנוע ללא רישיון?

טיפ: איך לבחור איזה אופנוע לרכוש?

מגוון טיפים שימושיים: קסדת רוכב האופנוע

טיפ: ארבעה דברים שלא ידעת על רכיבת אופנוע

וגם

מחירון אופנועים, קטנועים ודו גלגלי

הרשמה לדף הפייסבוק של הכRובלו

תגובה אחת

  1. Amos Baram

    אכן לרכיבה על אופנוע יש נגזרות מיידיות ואמיתיות ואם אינך מודע ומסוגל להשתלב בתמונה הכוללת כהלכה.. אינך בשל עדיין

השאר תגובה