ציוד רכיבה

השתתפות ביום מסלול – ציוד רכיבה מתאים

האם באמת צריך לקנות ציוד רכיבה חדש ושונה בשביל הזכות לעלות לרכיבה על המסלול בארץ? התשובה בקצרה: לא. וקצת הרבה יותר באריכות: אם אתה רוכב בכביש הציבורי בשנתיים האחרונות, סביר להניח שכבר יש לך בבית לפחות 90 אחוזים מהציוד הנדרש.

הפרק שלפנייך מפרט את דרישות בעלי המסלולים לגבי המיגון הנדרש. מומלץ לקרוא זאת לפני היציאה למסלול, על מנת שלא יהיו "הפתעות" ביום המרגש הראשון שלך שם.

צילום: רונן טופלברג

ציוד רכיבה למסלול

אני מתאר לעצמי שחלק נכבד מהציוד זמין עבורך ומשמש אותך כבר כיום לרכיבות היומיום שלך: קסדה מלאה, מעיל עור, מיגונים ואולי גם חליפה מלאה ו\או מגפי רכיבה. במידה וחסר לך אחד הפריטים, שקול ברצינות את רכישתו. כל הפריטים הנדרשים למסלולים יכולים לשמש אותך ביעילות ובנוחות למשך שנים רבות ברכיבות בכביש הציבורי. כן – גם מגפי רכיבה וחליפת עור העשויה חלק אחד או שניים.

חשוב לציין: רוב מפעילי ימי המסלול יוכלו לעזור בהשכרת חלקי ציוד נדרשים למשתתפים שאין להם את הציוד. צור קשר עם החברה במידה ויש לך חוסר מסוים שאינך מתכוון לרכוש בקרוב (או להקדים את רכישתו טרום ההשתתפות ביום המסלול), ושאל אותם אם הם עוסקים בהשכרת ציוד ואם הפריט זמין עבורך.

ציוד רכיבה בסיסי: קסדה

הדרישות המקובלות בארץ הן לקסדות כביש סגורות בעבור אופנועי כביש. לרוכבי סופרמוטו ניתנת "הנחה" מסוימת – הם יכולים לרכוב עם קסדת שטח מלאות (Full Face).

רגע לפני העלייה למסלול נבדק כל רוכב באופן פיזי על ידי נציג מדריך הבטיחות במסלול, שקסדתו  אכן רכוסה ומהודקת מתחת לסנטר. וודא כי הקסדה שברשותך, הינה בעלת מנגנון נעילה תקין והרצועות עצמן אינן בלויות \ קרועות.

מה לגבי קסדה נפתחת?

נכון לזמן כתיבת שורות אלו, ניתן לומר כי ההגדרה ל"קסדת כביש סגורה" בימי המסלול בישראל, די רחבה. כך שנתן למצוא "הסכמה בשתיקה" גם לקסדות אדוונצ'ר (קסדות עם משקף חיצוני שקוף שנסגר באופן מלא, אך עם מצחייה כשל קסדת שטח) וגם לקסדות נפתחות, כשהרוכב מקפיד לעלות כשהן במצב סגור כמובן.

בחו"ל, קסדות נפתחות נתפסות כפחות בטוחות ולכן ישנם אירועים בהם רק קסדות כביש מלאות מותרות. בכל מקרה, שם קסדה מאושרת גם לאחר בדיקה שהקסדה עומדת בתקנים של Snell או DOT.

המלצה וטיפ

חשוב לציין – יצרניות הקסדות מגדירות לעיתים את הקסדות שהן מציעות למכירה תחת כותרות ושמות שנועדו "לעשות סדר" לקונה המתלבט. הן מכנות את הקסדות שלהן בשמות כמו "קסדה לאופנועי ספורט", "קסדה לאופנועי תיור" או "קסדה לאופנועי נייקד". אין לזה שום משמעות אמיתית במסלול ואין צורך שתחליף את הקסדה שלך במיוחד ליום המסלול הקרב ובא. הקסדה שברשותך כעת, בתנאי שהיא תקינה, סגורה ועומדת בתקנים המינימליים, מספיקה.

מומלץ, אך לא חובה לציין במדבקה על גבי הקסדה מידע חשוב למקרה תאונה בעבור חובשים. הם בד"כ מתורגלים לחפש מידע שכזה.  המדבקה מכילה מידע חשוב לגבי אלרגיות בעייתיות (אם יש) מהן הרוכב סובל, סוג דם, פרטי איש קשר ועוד. מי שסובל מרגישות לחומרים מסוימים שעלולים להינתן לו במסגרת טיפול רפואי לאחר החלקה \ תאונה במסלול, חובה עליו לדאוג לציין מידע זה במקום בולט.

משקף הקסדה

כל עוד יום המסלול מיועד להיערך בשעות היום, אני ממליץ על רכיבה עם משקף כהה מורכב על הקסדה, במקום השילוב המוכר של משקף רגיל עם משקפי שמש. פחות מסורבל, יותר יעיל ונוח.

אם אין לך משקף כהה, לא נורא. לא צריך לרכוש במיוחד לרגל הרכיבה במסלול. אם יש לך גם כהה וגם שקוף והרכיבה אל המסלול וחזרה ממנו צפויה להיות בשעות החשיכה, קח איתך את שניהם.

ניקיון המשקף: לכל אחד יש את השיטות שלו: מגבונים לחים, מטליות מיקרופייבר יבשות בשילוב עם ספריי מתאים או מגבון עם מים רותחים. לא משנה איך אתה מנקה בד"כ את המשקף מברחשים ושאר פרפרים – הבא עימך את האמצעים לנקות את משקף הקסדה לפני העלייה במסלול או בהפסקות בין הרכיבות על גביו.

טיפ שאינו חובה: אטמי אזניים

גם אם יש לך את קסדת הפרימיום היקרה והטובה בעולם, אני ממליץ על רכיבה עם אטמים במסלול. אין שום דבר מעניין שאתה צריך לשמוע בזמן הרכיבה, מלבד את עצמך ואת האופנוע שלך.

אטמי אוזניים, גם הספוגיים מהסוג הפשוט ביותר, יעזרו כשיעלה איתך על המסלול אופנוע בעל אגזוז רועש במיוחד. מניסיון, זה יכול להפריע, להוציא מריכוז ולבלבל רוכבים. לא משנה אם אתה נעקף על ידי אופנוע רועש או עוקף אחד – האפקט זהה. אטמי אוזניים יורידו את עוצמת ההשפעה עלייך.

חליפת רכיבה – ציוד רכיבה שאינו תמיד הכרחי

החליפה המומלצת היא חליפת עור ממוגנת (בד"כ עור בקר), העשויה חלק אחד. הכוונה היא לחליפה שבה החלק העליון, 'המעיל', הוא חלק בלתי נפרד מאזור 'המכנסיים'. כמו חליפת 'אוברול' עשויה כולה עור. המיגון בחליפה, כולל לפחות: מיגון ברכיים, כתפיים ומרפקים. בחלק מהחליפות, ניתן למצוא מיגון נוסף בדמות מיגון גב ואף חלקים מרופדים לאורכה ורוחבה של החליפה. במידה ואין מגן גב מקורי בחליפה, ניתן ונדרש להוסיף מגן גב ייעודי בין גוף הרוכב לחליפה.

האפשרות השנייה למיגון שלם לרוכב, היא חליפת עור מלאה, העשויה משני חלקים. מדריך הבטיחות במסלול יבדוק שהמעיל והמכנסיים יהיו מחוברים ביניהם ברוכסן ובכך ידמו חליפה 'מלאה'.

ללא חליפת עור? אל תניח שיוותרו לך -בדוק מראש

בימי מסלול מסוימים, בעיקר כאלו שנועדו לצורכי הדגמות אופנועים או שנעשים מטעם יבואניות רכב דו גלגלי, מתירים לעלות למסלול עם ציוד מגן עשוי בדים סינטטיים עבים כדוגמת קורדורה, קבלר או שילוב ביניהם. במקרים שכאלו, המארגנים מוודאים כי לרוכב יש מגני ברכיים (מעל\מתחת למכנסיים) וכן מיגון מרפקים וגב.

מאחר ומדובר על ימים מיוחדים וספציפיים – אל תניח שיורשה לך לעלות עם ציוד שכזה ליום אליו נרשמת. חובה עליך לוודא עם המארגנים טרום ההרשמה ליום המסלול ובוודאי שטרום ההגעה אליו, שהדבר מוסכם עליהם ושאכן הדבר מותר. לפחות בעבור אחת מקבוצות הרכיבה אם לא לכולן. בדוק מראש כדי למנוע אי נעימויות ביום האירוע.

סליידרים

סליידרים הם גושי הפלסטיק מעוצבים המוצמדים לחליפות רכיבה ספורטיביות באזורי הברכיים. אין הכרח שיהיו כאלו בחליפת הרכיבה שלך. אם יש כאלו, אין זו מטרה לשפשף אותם בזמן הרכיבה במסלול כנגד האספלט (עוד נעסוק בכך בהמשך). קיומם של הסליידרים בחליפות הרוכבים המשתתפים ביום המסלול, אינו תנאי כלל וכלל לרכיבה על גביו.

לגבי מתכת משולבת בפלסטיק הסליידרים – בחו"ל יש איסור בתכלית האיסור להגיע לימי מסלול עם סליידרים בהם משולבות חתיכות מתכת שמטרתם לייצר גיצים וניצוצות בזמן החיכוך באספלט ("גיצוצות" בלשונו של טל שביט ז"ל). בארץ האיסור הזה לא קיים לצערי, אבל כדאי מאוד ליישם אותו ולהימנע מכך. הדבר גורם להסחת דעת מיותרת ומפריע לרכיבת שאר הרוכבים במסלול. לשמחתי, רוכבים מעטים מאוד בוחרים להגיע עם סליידרים שכאלו.

חליפה מתחת לחליפה 

מתחת לחליפת העור, מומלץ מאוד לרכוב עם חליפת Under Suit ייעודית. אלו הן חליפות הצמודות לגוף הרוכב ועשויות מ-100% פוליאסטר אך ניתן למצוא כיום גם כאלו העשויות משילוב של פוליאסטר, כותנה, סטרץ' וחומרים אורגניים אחרים.

הן עובדות כמו חולצות ה-Dry Fit של Nike ויש מס' יתרונות ללבישה שלהן מתחת לחליפת העור: נוח מאוד ללבוש ולפשוט החליפה, גם אם מזיעים. החליפה פשוט לא נדבקת לרוכב. כמו כן סופגת חליפת ה-Under Suit את רוב הלחות מעור הרוכב  ומעבירה אותה החוצה דרך הבד. ברגע שהלחות באה במגע עם הבד היא מתאדה. הבד הוא בד נושם ובכך הוא עוזר לשמור על הסירקולציה של האוויר החודר דרכו והמגיע לעור.

אם אין לך חליפה שכזו, ניתן ללבוש חולצת Dry Fit או דומות לה ומכנסיים מתאימות.

ריפוד לטוסיק

המלצה מניסיון: אני רוכב עם מכנסי רכיבת אופניים ייעודיים (טייץ בעל ריפוד עבה ונוסף בישבן), מתחת ל-Under Suit. אלו הם מכנסיים ללא תפרים שמחליפים את הצורך בתחתונים מתחת לחליפת העור. לאחר שעות רכיבה עד האירוע, על גבי המסלול ובחזרה הביתה, תבין גם בעצמך את איכותו של טיפ זה. העדר התפרים והשילוב עם בד מנדף זיעה, הופך את החיים על מושב האופנוע לאורך שעות, גם ברכיבת המסלול המאומצת, לנוחים יותר לאורך זמן ממושך יותר.

מגפי הרכיבה

הדרישה היא למגפי רכיבה ייעודיים שגובהן הינו מעל לקרסול הרוכב. אלו יכולות להיות מגפי תיור או ספורט, והעיקר שיהיו ממוגנות. באירועים מסוימים, ניתן אישור להגעה עם נעלי רכיבה ממוגנות וגבוהות. בכל מקרה שבו אתם לא מתכוונים להגיע עם מגפי רכיבה, וכמו בסעיף הקודם, עליכם לוודא שהדבר אכן מותר ואפשרי.

את מגפי הרכיבה אני ממליץ לנעול על גבי גרבי ספורט, נושמות וארוכות, שימנעו מגע ישיר בין חלקי המגף לעור החשוף של הרוכב.

כפפות רכיבה

הכפפות המומלצות והנדרשות בכל יום מסלול שמכבד עצמו בחו"ל, הן כאלו העשויות עור ומכילות מיגון לפרקי האצבעות ולשורש כף היד. בנוסף, הכפפות נבדקות על מנת לוודא כי הן מסתיימות מעבר לפרק כף היד, ומכסות את קצה שרוולי חליפת הרכיבה. בישראל, נכון לעתה – הדבר לא נדרש ורוכבים עולים עם כפפות ממוגנות קצרות, ואף כפפות דקות לא ממוגנות. המלצתי? אל תהיה רוכב שכזה.

במידה ותנאי מזג האוויר הם מעט קיצוניים מהרגיל (חום גבוה או אפשרות לגשם), אני ממליץ לארוז את כפפות העור הממוגנות שמיועדות לרכיבת המסלול בתיק, ולרכוב אל המסלול וחזרה ממנו, עם כפפות שמתאימות למזג האוויר: כפפות חורף מחממות או כפפות קיץ מאווררות. אבל במסלול? רק עם הממוגנות העומדות בדרישות.

ועוד טיפ קטן לסיום: במסלולים אין שירותים לשמירת חפצים. אם אתה מתכנן להשאיר את הארנק והסלולארי בכיס הפנימי של החליפה, זה בסדר גמור. עם זאת, במידה ולקסדתך מוצמדת דיבורית, אני ממליץ לנתק אותה בזמן הרכיבה במסלול. אין שום צורך פתאום שיישמע צלצול טלפון באוזניות הקסדה ושתענה לשיחות תוך כדי רכיבה.

לקט קישורים לטורים בעניין ימי מסלול שפורסמו בכרובלוג בעבר:

טיפ: מהו האופנוע המתאים ביותר לרכיבה ביום מסלול?

מהו יום מסלול?

איזה ניסיון צריך לפני הרשמה ליום מסלול?

היכן יש מסלולים בישראל?

טיפ להשתתפות ביום מסלול הראשון: כיצד על הרוכב להתכונן?

לרכוב במסלול – האינדקס המלא

השאר תגובה