ציוד נוסף למסלול צילום: רונן טופלברג

השתתפות ביום מסלול – ציוד נוסף שכדאי להצטייד בו

מלבד ציוד הרכיבה שמומלץ להגיע עימו, הנה לכם כמה טיפים של ציוד נוסף שממש לא חובה אבל מניסיון מצטבר של אי אלו ימי מסלול, כדאי שהם יהיו בהישג יד או לפחות בתיק שאיתכם. פרק נוסף במדריך השימושי הקורם עור וגידים גם בכרובלוג לטובת רוכבי ימי המסלול הישראליים.

צילום: רונן טופלברג

מזון ושתייה 

גם החברות המפנקות ביותר בהפקת ימי מסלול, מסתפקות בהצעת כיבוד קל הכולל מים, קפה ועוגיות או בייגל'ה. חלקן אף מוסיפות סלסלת תפוחים או תפוזים בהתאם לעונה. אבל יום המסלול, עם ההגעה והחזרה ממנו, אורך יותר מ-5-6 שעות (ברוטו) ואתה שורף על גבי המסלול לא מעט קלוריות במאמץ הגופני והנפשי הנדרש. לפיכך, מומלץ בחום להגיע עם סנדביץ' או שניים בתיק, אותם תאכל בהפסקות בין זמני הרכיבה המוקצבים לך. גם תפוח או בננה יכולים להיות פינוק וקינוח טוב בתום הארוחה.

אל תבנה על רכישת מזון במסלול עצמו. נכון לכתיבת שורות אלו, מתחמי המסלולים הגדולים אינם כוללים מזנון כזה או אחר לממכר מזון. אומנם המרחק ממסלול פצאל וממסלול מוטורסיטי לתחנות דלק עם חנויות נוחות הוא דקות בודדות של רכיבה, אך הדבר מצריך רכיבה אליהם. אם האופנוע שלך כבר מוכן למסלול, קרי: ללא מראות, עם פנסים מוסתרים או ללא לוחית רישוי – זה הופך להליך מסורבל.

לקט שקדים ו\או אגוזים

שקית קטנה עם שקדים או לקט אגוזים שונים, מומלצת להוספה לתיק עמו תגיע לאירוע. השקד מזין, בריא ומותאם היטב לפעילות ספורטיבית מאומצת. קל לנשיאה, קל משקל ואין צורך בקירור. לא יעיק על התיק. אפשר להשתמש בו כנשנוש בין ארוחות ואחרי סשן רכיבה.

ב-100 גרם של שקדים תמצאו כמעט 20 גרם חלבון וכמות סידן גדולה יותר מכוס חלב. השקדים מכילים גם כמות טובה וראויה של ברזל, מגנזיום ואשלגן. כדי שלא יהיה לך מריר ויבש מדי בפה – מומלץ וכדאי להוסיף גם תמר או בננה – פחמימות פשוטות שתמיד טוב ללוות אימון ספורטיבי עימם – במינון ובכמות מוקפדת כמובן.

בקבוק מים

דווקא פריט זה, חשוב ככל שיהיה לרוכב, אינו נדרש להכנסה לתיק שתיקח עמך למסלול. כל חברות ההפקה המקיימות ימי מסלול, מציעות מים (בד"כ קרים) לרוכבים המשתתפים באירועים. עם זאת, בקבוק מים בתיק, במקרה ואתה מגיע ברכיבה עד המסלול, אף פעם לא יכול להזיק. אז שים אחד בתיק. שיהיה.

משקאות איזוטונים וכדורי מלח

רכיבת מסלול, גם אם היא פעילות הספורט המוטורי העממית ביותר שיש, היא עדיין ספורט. אפילו לא אחד מהקלים. הרכיבה במסלול כוללת מאמץ גופני ומנטלי ששואב אנרגיות רבות מגוף הרוכב, גורם להזעה מוגברת ובסוף הרכיבה, סביר להניח שתרגיש שרירים רבים שלא ידעת על קיומם. כן, זה יכול להיות מתיש אפילו אם אתה לא חולם בכלל להיות לאיום על רוכבי אליפות ה-MotoGP.

אחד מהטיפים החשובים ביותר שלמדתי על בשרי במסלול וגיליתי את חשיבותו בדרך הפחות נעימה, הוא הצורך בהשלמת מלחים לגוף בזמן הרכיבה ובסופה. אחרת נשארים עם שרירים תפוסים וכואבים במקרה הטוב, או שפשוט מתייבשים ומפסיקים לתפקד מכל מבחינה, במקרה הרע.

מדוע בכלל צריך את זה?

לא מספיק לשתות רק מים במהלך הפעילות הגופנית והספורטיבית על המסלול. גוף הרוכב חווה מאמץ על המסלול, מפריש זיעה ויחד איתה גם מופרש מלח רב. חוץ ממלח, הרוכב גם מאבד כמויות גדולות של נתרן, אשלגן, כלור, מגנזיום וסידן. ברגע שהאיזון בין המלחים לנוזלים בגוף מופר, תהיה פגיעה בתפקוד של השרירים. בנוסף, ריכוז המלחים הללו עוזר לגוף לספוג את המים שאתה שותה, טוב יותר. כלומר, הנוזלים לא נשארים יותר מדי זמן בקיבה ולכן ניתן לשתות יותר.

משקה איזוטוני הוא כזה המכיל מים, מלחים וסוכרים. משקה שנעשה באופן נכון, הוא כזה שריכוז המלחים בו, דומה לריכוז המלחים בגוף. כדורי מלח עושים את אותה העבודה, רק מגיעים ככדור שיש לבלוע יחד עם צריכת מים מוגברת. התצורה שונה, אך המטרה של המשקאות וכדורי המלח, זהה. למה זה חשוב? כי בפעילות גופנית מאומצת כמו רכיבה במסלול, צריך לשתות, והרבה. ההמלצה היא לפחות 750 מ"ל בשעה.

בדיוק מה שאתה צריך

מחקרים שבדקו את השפעת משקאות הספורט על ספורטאים, גילו שהם עוזרים בשיפור היכולת הגופנית יותר משתיית מים בלבד. נוסף לאספקת נוזלים לגוף, עזרו משקאות הספורט בהפחתת מידת הסטרס ממערכת הלב במהלך הפעילות ושיפרו את היכולת הגופנית. בדיוק מה שאתה צריך בזמן הרכיבה על המסלול.

אין חובה כמובן להגיע עם משקה איזוטוני או כדורי מלח למסלול, אבל זו המלצה פרטית שלי שעובדת עבורי היטב הן ברכיבות מסלול והם ברכיבות אנדורו בשטח. נחשפתי למקרה בו רוכב  שטח נפגע ביום חם מאוד מהרעלת מים. הרוכב שתה ליטרים רבים של מים, אבל כמעט ואיבד הכרתו (!) מאחר ומיעוט המלחים שנותרו בגופו לאחר הזעה מרובה, דולל עוד יותר בשל כמויות המים ששתה. (עוד באותו נושא: כך לא תאשפז את עצמך)

ניתן לרכישה כאבקה

משקה איזוטוני ניתן לרכישה כאבקה, אליה מוסיפים מים על פי ההוראות. אך ניתן גם להכנה עצמית בבית: מוהלים מיץ פרי במים ביחס של 1:1. אם הטעם דל, אפשר להוסיף תרכיז דיאט לשיפור הטעם. להוספת מלחים, אפשר להוסיף 1 גרם (רבע כפית) מלח לכל ליטר.

כדור המלח, אינו מכיל כמובן רק מלח, אלא גם נתרן, אשלגן, כלור, מגנזיום וסידן. במידה ולא הבאתי עמי למסלול משקה איזוטוני, אני נוהג לקחת כדור מלח אחד מיד אחרי הסשן הראשון ואחד נוסף אחרי הסשן השלישי.

עוד ציוד – כלי עבודה ומד לחץ אוויר

כלים בסיסיים לאופנוע שלך – אתה מגיע עם אופנוע תקין לחלוטין למסלול, ולכן אין שום סיבה לסחוב כלי עבודה מיוחדים או חריגים בעבורו. עם זאת, אני ממליץ להביא את סט הכלים המקורי של האופנוע. הוא מכיל את הכלים שיאפשרו לך במידת הצורך לשנות את כיוון מתלי האופנוע שלך באופן בסיסי ועוד.

מד לחץ אוויר  – רוב מפיקי אירועי המסלול  מספקים קומפרסור או משאבות ידניות לניפוח\הורדת לחץ אוויר. בד"כ הם מגיעים גם עם מדי לחץ מתאימים. עם זאת, לא יזיק להגיע עם מד לחץ איכותי שאתה מכיר ומשתמש בו בד"כ בכביש הציבורי. זהו פריט קטן אך שימושי.

ועוד קצת ציוד         

מגבת קטנה – כבר הבנת שהמסלול יכול לאמץ אותך, נכון? מיקומי המסלולים בבקעת הירדן (פצאל), ערד ושדה תימן שליד באר שבע, הם כולם באזורים חמים למדי. רכיבה מאומצת במסלול, דורשת ממך זיעה רבה וציוד הרכיבה שלך, מאוורר ככל שיהיה, לא יצליחו למחות את הזיעה מפנייך בתום סשן רכיבה. טיפ: מגבת קטנה, דווקא כן תעשה זאת.

מצלמת אקסטרים – מלבד הכיף שבתיעוד חוויית הרכיבה במסלול, המצלמה יכולה לאסוף עבורך מידע רב שיוכל לעזור לך לנתח את רכיבתך מול המסך. כשאתה כבר בבית, נינוח ומרוצה מיום הרכיבה שעברת. מצלמה שתוצמד לחזית האופנוע שלך או לקסדה, תוכל להראות לך שוב את קווי הרכיבה שבחרת ואולי גם את הקווים שבחרו בהם הרוכבים האחרים למסלול.

היא תוכל להראות לך כמה אתה רוכן לפנים, אם בכלל, ועד כמה אתה מפנה את הקסדה והמבט אל הפניות. לעיתים היא תחשוף בפנייך את אופן תפעול ידית הבלם והקלאץ' שלך – באיזו נקודה על המסלול בלמת וכיצד עשית זאת? עם כמה אצבעות אתה בולם? היכן אצבעותייך מונחות על הכידון או המנופים בזמן הרכיבה בישורות? ועוד…

התקנת המצלמה שלך דווקא על חבר הרוכב לפנייך או מאחורייך, יכולה להעניק לך זווית נוספת של צילום אבל גם מידע נוסף על תנוחת הרכיבה שלך, קווי הרכיבה ועוד.

חולצה וזוג גרביים להחלפה – ציוד הכרחי שאינו פינוק

כאמור, המסלול יכול להביא אותך למצב של הזעה, וכתלוי במזג האוויר – אתה יכול לסיים את הרכיבה במסלול כשאתה ספוג מים באופן שגם המגבת הקטנה לא תעזור. אני ממליץ שתארוז בתיק שאתה לוקח עמך למסלול גם חולצת טי שירט נקייה ויבשה אותה תלבש מתחת לחליפה (אחרי שהסרת את חליפת ה- Under Suit הרטובה) כמו גם זוג גרביים יבשים שיחליפו את אלו שרכבת איתם כל היום. פריטי לבוש אלו יכולים להיות להבדל בין הסבל של רכיבה הביתה בכביש הציבורי כשאתה רטוב וקפוא מקור הרוח, לבין חזרה נינוחה ונעימה.

פרקים נוספים במדריך ימי המסלול:

איך זה לרכוב במסלול? התשובות לכל שתרצו לדעת

מהו יום מסלול?

מהו האופנוע המתאים ביותר לרכיבה ביום מסלול?

איזה ניסיון צריך לפני הרשמה ליום מסלול?

היכן יש מסלולים ועם מי רוכבים בימי מסלול?

מאחורי הקלעים של ימי מסלול – איפה, כמה, מי ולמה?

איזה ציוד רכיבה צריך להשתתפות ביום מסלול?

כיצד על הרוכב להתכונן ליום מסלול?

אינדקס ימי המסלול

טיפים לימי מסלול:

טיפ לשיפור ברכיבה על מסלול: רכב לאט כדי לרכוב מהר

טיפ לרכיבת מסלול: לאט זה חלק. חלק זה מהיר

טיפ לרכיבת מסלול: מה לא לקבוע כמטרה

טיפ ודיעה: סכנות הרכיבה בכביש הציבורי עם האופנוע לעומת הרכיבה במסלול

טיפ: מה למדתי בתוך 20 דקות של רכיבת מסלול ?

השאר תגובה