לרכוב בשוליים כביש 471

אם המשטרה באמת תאכוף את החוק האוסר לרכוב בשוליים

מה אם המשטרה הייתה אוכפת ביד קשה את החוק האוסר לרכוב בשוליים והיינו נאלצים להכנס לתל אביב מדי יום ברכיבה בין מכוניות? יצאתי לבדוק עם מצלמת וידאו מתעדת.

אני עובד בדרום תל אביב מאז 2006. במבט לאחור, אני מעריך שבמחצית מהתקופה הזו, נכנסתי ויצאתי מהגיהנום התעבורתי הזה כשאני נוהג במכונית. בשאר הזמן, עשיתי זאת כשאני רכוב על אופנוע או קטנוע. לכל אורך התקופה הזו, ללא יוצא מן הכלל, היו עבורי השוליים לחלק טבעי ולגיטימי של הרכיבה אל תוך תל אביב. גם אחרי שכמעט התרסקתי לתוך רכב תוך כדי שיחה בדיבורית הקסדה…

לרכוב בשוליים – בחירה טבעית

לא שלא יצא לי לרכוב בין רכבים, אבל הבחירה הטבעית הייתה תמיד לזלוג ימינה אל השוליים. להתמודד עם רכבים שיכולים להפתיע רק מצידי השמאלי. יש סיבות רבות מדוע הרכיבה בשוליים היא מסוכנת, ואני בטח לא הולך להתווכח עם אף אחת מהטענות הללו. עבורי ובאופן אישי, אני מרגיש שבמאזן בין סכנה הקיימת בבחירה לרכוב בשוליים לעומת בחירה ברכיבה בין מכוניות, השוליים מנצחים. גם אם רק בנקודות בודדות.

הסופ"ש האחרון והשמועות השונות שניסו לפענח את כוונות משטרת התנועה בעניין התחלת האכיפה של החוק האוסר לרכוב בשול, העלו את האפשרות שאולי הדבר ייאסר באופן גורף. לכן, בבוקר המחאה הרכובה, הצטיידתי במצלמת GoPro שהצמדתי לקסדה, והחלטתי שהיום אני רוכב רק בין הרכבים. לא ארד כלל לשוליים, גם אם אצטרך לעמוד בין הרכבים. תיזמנתי את הרכיבה ובדקתי ביני לבין עצמי, האם הרכיבה הזו ישימה, בטוחה וכמה זמן היא מוסיפה לי לדרך.

זו הייתה הפעם הראשונה עבורי להכנס לתל אביב עם דו גלגלי בעומס תנועה, מבלי להשתמש בשוליים בכלל.

מסקנות: איך זה מרגיש לרכוב בשוליים

בממוצע, זמן הרכיבה לעבודה שלי, תוך שימוש בשוליים, הוא כ-20 דקות. בימים בהם מיהרתי במיוחד, רכבתי באופן לא אחראי ועם אופנוע מהיר, צמצמתי זאת ל-17 דקות. בהחלט לא משהו שמצדיק את הסיכון שברכיבה מטומטמת על המגבלות.

הרכיבה בין המכוניות בנתיבי איילון ביום א' בבוקר המתועדת כאן, הוסיפה לזמן הכללי 26 דקות. האמת? לא נורא בכלל. אבל הסכנה המוחשית היא גדולה. מלבד העובדה שרוכבים כחצי מטר (מקסימום) מדלתות של רכבים משני צידי האופנוע, יש את בעיית העייפות והריכוז.

טעויות מסכנות חיים

רכבתי על אופנוע אדוונצ'ר 850 סמ"ק עם כידון רחב וגבוה מעל מראות הרכבים, קל ונוח לשינויי כיוון (ובעל זוית צידוד היגוי ענקית). אך עדיין הרכיבה הצריכה פוקוס מתמשך וריכוז  גבוה. בכך יצרה התנועה בין המכוניות מתח מנטלי ומעמס על השרירים. אומנם בבוקר בדרך לעבודה, הנושא פחות קריטי, אבל יכול להיות בעייתי עד כדי ביצוע טעויות מסכנות חיים, בשעות הערב, כשאני עייף ופחות מרוכז.

נגד פורעי חוק בלבד

הסרטון יכול להיות מעט משעמם ואולי אף מונוטוני, אך זו כנראה בדיוק הבעיה שיכולה בקלות לגרום לתאונה ברכיבה בין המכוניות בעומסי תנועה. המונוטוניות הממושכת שגורמת לשכוח שבכל קיר מתכת מימין ומשמאל, יש נהג או נהגת שיכול לסטות בכל רגע. הדבר רק הוכיח לי את הבטיחות שברכיבה איטית ומושכלת בשוליים, אל פני חלוקת נתיבי תנועה עם רכבים אחרים (שאסורה על פי חוק כל עוד המכוניות בתנועה).

לשמחתי, עם הגיעי לעבודה, התברר כי נציגי המשטרה עלו באמצעי התקשורת השונים כדי להבהיר שהאכיפה המתוכננת להתבצע בשוליים, מיועדת כנגד פורעי חוק בלבד. מי שירכב בצורה זהירה, איטית ובטוחה, לא יענש ולא ייקנס. אחרי הרכיבה הזו, אני מקווה מאוד שהם יעמדו בהתחייבותם. מאוד.

וידאו מהכניסה לתל אביב בבוקר 24.11.19

ובאותו נושא

הרכיבה בשוליים – מה מותר, מה אסור (וידאו)

יו"ר מועדון האופנועים: ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא עושים כלום נגד המצב

טור דעה: השוליים בצידי הכביש והאופנוענות הישראלית

העלמת העין של המשטרה מרכיבה בשוליים – הסוף

טיפ: רוכב קטנוע או אופנוע בשוליים? אל תהיה חזיר

טיפ: רכיבה עם האופנוע על הזברות ובשוליים

דיבורית בקסדה ורכיבה על אופנוע בשוליים

דף הפייסבוק של הכRובלוג

 

2 תגובות

  1. Amos Baram

    אי אפשר לבודד את העניין השולי 😉 של הרכיבה בשוליים ללא התייחסות אסטרטגית רצינית ומעמיקה . תחום הדו גלגלי הינו שק חבטות בכל פרמטר קשור, ביטוחים, מחירים, מיסים, חניות וכד׳. הנסיעה בתוך התנועה מטורפת ומסכנת חיים. הנסיעה בשול כפי שכולנו יודעים הפכה מסוכנת כי אנחנו הפכנו אותה לכזו. אזיי , או שנחזור לסטטוס קוו כפי שהחלו לפני 10 שנים או שניכנס לתנועה כאחד הרכבים. כמי שרכב קצת מעבר לים , ההצעה השנייה יכולה להיות בתוקף במדינות קרות , תרבות נימוס ודרך ארץ מושרשים .. לא במדינות חמות יצריות וחסרות את כל הפירוט . ובא לציון גואל.

  2. yanivd28

    לגבי הכותרת, אז כן יש כבר דוחו'ת, והמשטרה אוכפת, ההבנות שהושגו נשארו עמומות, אנו יכולים לנהוג בהתאם להנחיות (לא להשתולל, לא לעקוף, לרכב רק בפקק) ועדיין לקבל דו'ח , בלי שום יכולת ערעור,להשאיר את זה לשיקול דעת השוטר זו בהחלט לרעתנו, המחאה הופסקה מהר מדי, צריך לתכנן שוב מחאה הפעם עם הסכם כתוב, ולא מריחות וערפל בחסות המשטרה.

השאר תגובה