תאונת אופנוע שרוכב אופנוע

טיפ: שמונה נקודות שרוכב אופנוע צריך לדעת על סטטיסטיקה

הנה נקודות שרוכב אופנוע חייב לדעת לגבי סטטיסטיקה. יש המכנים אותה בלעג גם "הזונה של המדעים המדויקים", אבל רוב האופנוענים יודעים שלמרות הזלזול, עדיף ש"הזונה" לא תיקח אותך בחשבון ולא תגרור אותך להיות לחלק מהמשתנים והמספרים שמרכיבים אותה. כמה נתונים מכאן ומשם שנועדו להכניס קצת חשיבה מושכלת לבחירה ברכיבה על אופנוע. ולא, זה לא נועד להפחיד. רק ללמד, להכניס קצת היגיון ושכל בבחירות שאנחנו עושים בזמן רכיבה.

למה שרוכב אופנוע ידע משהו על ניתוח תאונות?

  1. כשמנתחים תאונות המתרחשות בשל מגע בין האופנוע למכונית, הסטטיסטיקה עומדת בדרך כלל לצדנו בכל מה שקשור לקביעת האשמים. סטטיסטית, לפחות בשני שליש מתאונות האופנועים והמכוניות, האשמה היא בידי המחזיק בהגה הרכב. אבל זה לא באמת חשוב ובכלל לא מנחם ומרגיע. כי סטטיסטית, ב-99% מהפעמים במפגשים הללו, רוכב האופנוע הוא זה שיוצא פצוע (במקרה הטוב) או הרוג (במקרה הפחות טוב), מהמפגש הזה. אז נכון, הסטטיסטיקה אומרת שאנחנו צודקים? אז מה? אל תהיה צודק – תהיה חכם. האחריות להימנעות מתאונה היא תמיד שלך.

  2. בניגוד לסעיף הקודם, הרי שברוב המקרים, הסטטיסטיקה לא לצדנו בצורה כל כך ברורה ומובהקת. למעשה, היא ממש נגדנו. שהרי ידוע הוא, שהאופנוע עצמו לא מסוכן עבורנו בני האדם, כי אם הרכיבה עליו היא זו שמפנה את סטטיסטיקת הפציעות נגדנו. ע"פ מחקר אמריקאי, אופנוענים נמצאים בסיכון של פי 5 להיפצע בתאונה לעומת הממוצע המקובל בקרב נהגי המכוניות. גם בישראל הנתון דומה: אופנועים הם 4.2 אחוזים מסך כלי הרכב במדינה, אבל מעורבים ב-20 אחוזים מהתאונות. זה לא כי הסטטיסטיקה זונה. זה כי יש קשר הדוק לעובדה שאנחנו לא מוגנים, ספק לכודים, בתוך כלוב של מתכת, מרוסנים בחגורות בטיחות וכריות אויר.משטרה, תאונות, תאונה, בטיחות, דרכים, ביטוח, חובה, מכוניות, מכונית, החלקה, נזק

  3.  לפי מחקר אמריקאי אחר, הסיכוי אצלם שרוכב אופנוע יהיה מעורב בתאונה (לא משנה עם איזו פציעה), גדול פי 27 מהסיכוי של נהג או נוסע ברכב פרטי. אתם קולטים? פי 27! אני חושב שהנתון הזה מדהים מכמה שהוא רע. אגב, קרוב ל-29 אחוזים מהתאונות הקטלניות בארה"ב, כללו את השילוב המסוכן בין אלכוהול לרכיבה על אופנוע. לא שאצלנו אין דברים כאלו, אבל האחוזים הללו גבוהים במיוחד ביחס למתרחש אצלנו בכבישים.

תאונות אופנועים מול מכוניות

  1.  לפי מחקרו של ד"ר מוקואס (שניתח תאונות שהתרחשו בארץ בין השנים 1999 ל-2005), על כל 1000 נפגעי תאונות אופנוע, יש 15 הרוגים. אם נשווה זאת לנוסעי המכוניות בישראל, הרי שבעבורם הסטטיסטיקה יותר "נוחה": על כל 1000 נפגעי תאונות מכונית יש רק 8.4 הרוגים. במילים אחרות, הסיכוי לההרג על אופנוע, הוא כמעט כפול מהסיכוי לההרג בנסיעה ברכב בכביש ישראלי.

  2. מיגון הראש: ע"פ ה-NHTSA (ר"ת של  National Highway Traffic Safety Administration),שביצע בעניין מחקר מעמיק ב-2010, נמצא כי באותה שנה ניצלו חיים של 1610 רוכבי אופנועים בזכות קסדה, בעוד ש-701 רוכבים נהרגו, מפגיעת ראש ישירה בהעדר קסדה. תחשבו שוב לפני שאתם בוחרים קסדה זולה, פשוטה או לא מלאה.

למגן מעבר לקסדה בלבד

  1. כדאי למגן גם את פלג הגוף התחתון. ע"פ מחקר אמריקאי שערך ה-NHTSA, הרי שבמקרי פציעה, 30% מהמקרים הם של פציעות גפיים תחתונות (רגליים וכפות רגליים). 22 אחוזים הן בראש והצוואר, 20 אחוזים הן פציעות גב ו-18 אחוזים הן פציעות הנוגעות לידיים ולכפות הידיים.

  2. בעבור כל מי שמתמגן רק "נגד החלקה", כדאי לדעת: ע"פ מחקר של MAIDS מ-2009, הרי ש-77% מתאונות האופנועים בכביש הציבורי כוללות מכשול כלשהו בעבור הרוכב. (בתאונה עצמה או לאחר התנתקות הרוכב מהאופנוע).

  3. ובמיוחד עבור אלו שחושבים ש"אני רוכב רק בתוך העיר, אז אין צורך במיגון כבד ומכביד": 69% מתאונות הדו גלגלי מתרחשות במהירות שקטנה מ-60 קמ"ש. שוב: שישים ותשע אחוזים. זה רוב ברור לרעת החוסכים במיגון ומזכיר לכם שוב כמה שסטטיסטיקה, יכולה להיות זונה…

דיסקליימר חשוב והבהרה מחדדת לסיכום: אין בטקסט הנ"ל שום רצון להפחיד, לזעזע או לרפות את ידכם מאחיזתה בידיות הכידון. רק להביא לפקיחת עיניים, הימנעות מאדישות והגברת מודעות. רכבו בזהירות ותמשיכו ליהנות!

טיפ רכיבה: הבנה של אפקט ההסוואה בתנועה – למה לא רואים רוכבי אופנוע?

תגובה אחת

השאר תגובה