לחצי אוויר

טיפ: על חשיבות לחצי אוויר בגלגלי האופנוע

חשיבות לחצי אוויר באופנוע: ראיתם פעם איך נראה בלון כמה ימים אחרי המסיבה? ממש כמו שבלון מאבד אוויר, כך גם צמיגי האופנוע מאבדים לחץ אוויר באופן טבעי. הצמיגים הם היחידים שמקשרים בינינו לבין האספלט, ולכן חשוב לשמור על תקינותם. הפעם תזכורת על חשיבות לחצי אוויר נכונים.

כתב: משה פרחי, מאמן אופנוענים למצוינות – 052-2777273.

מניסיוני האישי לציבור רוכבי האופנועים יש מודעות גבוהה לבדיקת לחצי אוויר בצמיגים, אך רוב הציבור (נהגי מכוניות למשל), גם אם הוא מודע, פשוט מתעצל ולא בודק באופן תדיר את לחצי האוויר. הטיפ הבא מיועד לכולם – רוכבי דו-גלגלי, נהגי מכוניות, מי שנוסע בכביש ומי שנוסע בשטח. איך זה משנה הטיפ פונה לכל בעלי כלי רכב ממונעים.

לחץ אוויר תקין בצמיג האופנוע או הקטנוע שלנו חשוב מאוד מבחינה בטיחותית, אך לא רק – זה גם חוסך לנו כסף רב. רכיבה עם לחץ אוויר נמוך מסוכנת מאוד ועלולה אף להסתיים בתאונה, זאת בנוסף לשחיקה מוגברת של הצמיג. על כן מאוד חשוב להקפיד לרכב עם לחצי אוויר תקינים על פי המלצת היצרן. הדגש הוא על המלצת היצרן, ולא על הלחץ המקסימאלי שרשום על דופן הצמיג.

חשיבות לחצי אוויר בגלגלי האופנוע

ראיתם פעם איך נראה בלון כמה ימים אחרי המסיבה? ממש כמו שבלון מאבד אוויר, כך גם הצמיגים מאבדים לחץ אוויר באופן טבעי. אין זה משנה כמה חדשים ואיכותיים הם. אז מה עושים? פשוט מאוד, מקפידים לפחות פעם בשבועיים לבדוק את לחץ האוויר ולהוסיף על פי הוראות היצרן כפי שמופיע בספר הרכב או על גבי מדבקה שמוצמדת לזרוע האחורית, מתחת לכסא או בכל מקום אחר שהיצרן בחר לשים את המדבקה המדוברת.

תתפלאו לדעת אבל היצרן ממליץ לבדוק את לחץ האוויר כאשר הצמיג קר. מה הכוונה? קר – צמיג שעמד כל הלילה ובבוקר בדקתם את לחץ האוויר. ההמלצה על כן להקפיד לבדוק בבוקר, לפני תחילת הרכיבה. גיליתם שחסר? סעו לתחנת הדלק הקרובה, בדקו שוב (לאחר שהצמיג מתחמם הלחץ עולה עד כ-10%), ותוסיפו את הכמות שהייתה חסרה כשהצמיג היה קר. לדוגמה: אם הלחץ המומלץ הוא 36 PSI ובבדיקה כשהצמיג היה קר, המדיד הראה 24 PSI, אז כשתגיעו לתחנת הדלק, תבדקו שוב ותוסיפו בדיוק 12 PSI.

מד לחץ אוויר – מומלץ!

לפני עשור פלוס הייתי ממליץ להחזיק מד לחץ אוויר בצמוד לאופנוע/מכונית, שכן מדי הלחץ בתחנות הדלק לא היו מדויקים. בשנים האחרונות אני יכול להעיד שמניסיוני, מאז המעבר לשעונים דיגיטאליים בתחנות הדלק, אלה מדויקים. כך שהצורך בנשיאת מד לחץ אוויר נחסך מאיתנו. עדיין למי שלא סומך יכול להחזיק מד לחץ אוויר – אלה עולים מכמה עשרות שקלים עד כ- 200 שקל לאיכותיים. חשוב להבין, שאם אתם בודקים בתחנת הדלק, זה אומר שאתם כבר אחרי נסיעה – אפילו קצרה תגרום לצמיג להתחמם וללחץ האוויר לעלות. מאחר והיצרן ממליץ לבדוק לחצי אוויר כשהצמיגים קרים לכן, הוסיפו 10% להמלצת היצרן בכדי לפצות על הסטייה הקלה.

הזכרתי בתחילת הטור כסף. אז כדאי שתדעו:

  • לחץ אוויר נמוך בכ-40% מהמומלץ יגרום לבלאי מהיר של הצמיג (עד 45%) ואף יגדיל את צריכת הדלק – בחשבון שנתי זה יכול להגיע עד לכ- 1,000 שקל (תלוי בק"מ שאתם עושים).

  • לחץ אוויר נמוך מדי מגדיל את השחיקה, גורם לצמיג להתפורר בחלק הפנימי שלו, גורם לו להתחמם יותר ממה שהיצרן תכנן ובעקבות זאת גדל הסיכוי שהצמיג, במהלך הרכיבה, יתפוצץ. בקיצור לחץ נמוך מקצר משמעותית את חיי הצמיג.

  • גם לחץ אוויר גבוה מהמומלץ אינו בריא, וצפוי לפגוע בהתנהגות האופנוע. הצמיג משמש כחלק מהמתלה ואחראי על חלק משיכוך וספיגת המהמורות. לחץ אוויר גבוה מדי יפגע בביצועים של הדו-גלגלי שלכם ובנוחות הרכיבה.

החיבור לכביש

  • הצמיגים בכלי הרכב שלנו הם הדבר היחידי שמחבר בין כלי הרכב שלנו לבין הכביש, ולכן פגיעה בביצועים וביכולת של הדו-גלגלי להגיב במצבים קיצוניים עלולה להיות הרת אסון ולגרום לתאונה.

  • לחץ אוויר נמוך מגדיל את מרחק העצירה בצורה משמעותית – למשל כ-10 PSI, יגדילו את מרחק העצירה בכ- 25%. זה המון.

אז על תתעצלו ותבדקו, זה בדיוק לוקח 2 דקות. המלצה: צרו לכם הרגל – פעם בשבועיים לאחר התדלוק תבדקו לחצי אוויר.

שלכם,

משה פרחי

ובאותו נושא:

עוד טיפים

השאר תגובה