הרשמה ליום מסלול צילום: רונן טופלברג

איזה ניסיון צריך לפני הרשמה ליום מסלול?

בואו נתעמת עם האמת: נדרש ידע מינימלי לפני הרשמה ליום מסלול. האם יש לך אותו? בטור "מהו יום מסלול?" שפורסם קודם לכן, כתבתי בפסקת הסיכום כי לרוכב האופנוע נדרש "בסיס ידע נכון ומספק, שינויים ממש מינימליים באופנוע (מומלצים ושאינם חובה) וציוד רכיבה".

צילום: רונן טופלברג

הבעיה היא, שה"ידע" נתון לפרשנויות אישיות רבות. כך  גם עניין ה- "מהו הידע הנכון ומתי הוא מספק?". הנה לכם צלילה קלילה לנבכי ההכשרות, הבסיס והידע.

ניסיון בכביש, פז"מ, הדרכת רכיבה או הדרכת מסלול? 

מהו הידע הבסיסי המינימלי? נתחיל במה הוא לא: ניסיון רכיבה בכביש הציבורי הוא חשוב ומעולה, אבל הוא לא נותן בהכרח את היסודות הנדרשים לרכיבה מסלול בסיסית. למעשה, אין תחליף להדרכת רכיבה מקצועית מחוץ למסלול או בתוכו.

העובדה שאתה רוכב 20 שנים בכבישים, לא הופך אותך בהכרח לתותח מסלול. העובדה שאתה הכי מהיר באזור ה-"מכון" בכביש נס הרים, לא אומרת שתהיה בהכרח הכי מהיר כשתגיע למסלול. אבל זה עובד גם לכיוון ההפוך: גם הרוכב המחושב והמושכל ביותר בכביש, לא בהכרח יפצח את סודות המסלול בצורה מתודית, כשיפגוש בו. צריך בסיס מסוים של ידע וכלים כדי להיות מהיר שם במסלול.

אין תחליף להתעסקות מתמדת באיכות הרכיבה שלך

הכשרה מסודרת בהדרכת רכיבה כלשהי, היא תנאי מקדים וחשוב לעלייה למסלול בו רוצים להשיג משהו מעבר לכיף וחיוכים. הדרכה היא כזו שתטמיע מחשבה מתמדת על הבנת איכות הרכיבה, ורצון אמיתי לשפר אותה. האם עשית כזו?

נתקלתי ביותר מדי רוכבים מתוסכלים שלא יודעים איך להתמודד עם המעבר מרכיבה בכביש הציבורי לרכיבה במסלול סגור. כאלו שרגילים לרכוב בתוך נתיב צר כשל מכונית, שתחום על ידי פס לבן משמאל לבין פס צהוב מימין, ובמעבר חד למדי, עוברים לרכיבה בנתיב הלא מסומן של במסלול מרוצים, שרוחבו כשל 3 מכוניות הנוסעות במקביל.

חוסר הידיעה וההבנה היכן להניח את גלגלי האופנוע בתוך השביל השחור המתפתל לפניהם, יכול פשוט לבאס כל רוכב שהתרגל לסימונים על הכביש כדי להבין היכן להתמקם. במסלול אין סימונים כאלו ולפתע זה מרגיש כאילו משכו לרוכב את השטיח מתחת לרגליו או גלגליו, בהפתעה.

רוכב שלא התנסה במסגרת הדרכת רכיבה כלשהי בתנאי קצה של רכיבה בשלושה מישורים החשובים והבסיסיים של הרכיבה על דו גלגלי – בלימה, האצה והיגוי, עלול למצוא עצמו במסלול מעט אבוד. יתכן ורוכב שכזה יסיים את יום המסלול מתוסכל מאחר ולא השיג שום שיפור ביכולותיו בזמן הרכיבה.

בסיס שהוא כמעט חובה לכל מי שמתכוון לבצע הרשמה ליום מסלול

חשוב לחדד: 'הדרכת רכיבה' היא כזו שנעשית בחניון סגור, על גבי כביש ציבורי או מסלול סגור, נועדה לשפר ולחדד את יכולות הרכיבה עצמה. להגדיל את בטחונו האישי של הרוכב על ידי השחזת יכולותיו באופן שמגדיל גם את בטחונו העצמי ביכולותיו.

כל הדרכת רכיבה שכזו, בעיקר אם היא השלב השני (או המתקדם) בשלבי ההדרכה, היא לדעתי הכרחית כדי להפיק מיום מסלול את ההנאה המקסימלית.

לא משנה מיהו המדריך או בית הספר העומד מאחוריה, ולא משנה אם היא נעשית בקבוצה או בהדרכה אישית של אחד-על-אחד, הדרכת רכיבה היא בסיס שהוא כמעט חובה לכל מי שמתכוון לבצע הרשמה ליום מסלול.

הדרכת רכיבה לעומת הדרכת מסלול

'קורס מסלול' או 'הדרכת מסלול' הפופולרית מאוד (ובצדק) בקרב רוכבים שעושים צעדיהם הראשונים בימי מסלול, היא שונה במהותה מהדרכת רכיבה. העיקר בה הוא למידת תוואי מסלול, הבנה בסיסית של ההתנהלות בו, נקודות הבלימה, ההיגוי והאצה.

ההבדל חשוב לחידוד: 'קורס מסלול' הוא לא בסיס חובה שנדרש לרכיבה במסלול, למרות שהוא בהחלט משפר אותה ועל כן הוא מומלץ.

אלי פנגס כתב אחרי רכיבת המסלול הראשונה עבורו, בשפתו הציורית אך מדויקת:

"אין תחליף להכשרה מסודרת והתעסקות מתמדת עם איכות הרכיבה שלך. אחרת אתה נזרק אל תוך מה שנראה לך פתאום כמו ים של אספלט, והולך לאיבוד. בהיעדר סדר פעולות נכון וסולם עדיפויות – שמביא אותך לשאוף לתוצאות מסוימות, בנושאים מסוימים, בסדר מסוים – אתה מוצא את עצמך פשוט משתולל. טוחן את הגז, מפספס נקודות בלימה והיגוי, אוכל עקיפות על ימין ועל שמאל ולא מבין למה זה קורה לך.

אם רק תדע להתחיל בקצב הנכון ולנצל את המהירות הנמוכה יחסית בכדי לפתור את החידה שרצה לך מתחת לגלגלים, פתאום שטיח האספלט המטריף הזה יתחיל לדבר אליך ותמצא את עצמך מתפוצץ מרוב עונג של זרימה בטיסה.

("מה למדתי בתוך 20 דקות של רכיבת מסלול?")

ועוד לא אמרנו מילה על מרוצים ורכיבה תחרותית, כן?

קישורים שקשורים:

לרכב במסלול – האינדקס המלא

מאחורי הקלעים של ימי מסלול – איפה, כמה, מי ולמה?

היכן יש מסלולים עם מי רוכבים בהם?

טיפ: מהו האופנוע המתאים ביותר לרכיבה ביום מסלול?

קורס רכיבה אישי: אחד-על-אחד במסלול

חווית גז מושלמת: על אופנוע מרוץ אמיתי בקורס רכיבת מרוצים

ישראלי בקורס רכיבה אמריקאי על מסלול יווני

השאר תגובה