הרכיבה במסלול

טיפ ודיעה: סכנות הרכיבה בכביש הציבורי עם האופנוע לעומת הרכיבה במסלול

הרכיבה במסלול מרתיעה רוכבים רבים במחשבה שהם יתפתו לרכוב מעבר ליכולות שלהם. אחרים רואים במסלול כ-"הסתכנות מיותרת" בהשוואה לסכנה הקיימת ממילא בכביש הציבורי בו הם רוכבים ביומיום ובסופי השבוע. אני מעוניין לערער על הקביעה הזו בטור שלפניכם.

הקדמה

טור זה הינו חלק מסדרה העוסקת כולה בימי המסלול הזמינים לרוכב הישראלי. להלן הפרקים הקודמים שכבר פורסמו, לפי סדר התקדמות הגיוני.

מהו יום מסלול?

טיפ: מהו האופנוע המתאים ביותר לרכיבה ביום מסלול?

איזה ניסיון צריך לפני הרשמה ליום מסלול?

היכן יש מסלולים עם מי רוכבים בהם?

מאחורי הקלעים של ימי מסלול – איפה, כמה, מי ולמה?

לרכב במסלול – האינדקס המלא

אני חושש להחליק או לעשות תאונה בזמן הרכיבה מסלול

החשש שלך הוא הגיוני, לגיטימי ובהחלט במקומו. בהחלט קיים סיכוי להחלקה ואף לתאונה בעת הרכיבה במסלול. באנגלית יש ביטוי מדויק שמתאים לתיאור הסיכוי הזה: Shit Happens  ("חרא קורה").

רוכבים שחוששים שבעת הרכיבה במסלול הם יתפתו לרכיבה מהירה על המגבלות שלהם, אינם טועים. הרגשת הבטחון שהמסלול מספק יכולה לגרום לאחדים, לדחוף עצמם אל המגבלות האישיות שלהם ומעבר ליכולתם.

אחרים יכולים לחשוש כי יתפתו ל"תחרות" מול רוכב מהיר אחר בזמן הרכיבה. רוכבים חמי מזג או תחרותיים מאמינים או חוששים שהם יכולים "לאבד את זה" באופן רגעי ולהפסיק להיות לרוכבים האחראיים שהם בהינתן ההזדמנות. רוכבים "רגועים" יותר, יכולים לחשוש מרוכבים מסוכנים שכאלו שיפגעו בהם או יגררו אותם לתקרית לא נעימה בזמן הרכיבה.

הכל נכון.

אבל בוא נכניס את הדברים לפרופורציות הנכונות: הסכנה ברכיבת מסלול אינה גדולה מזו של כל רכיבה ספורטיבית בכביש הציבורי. למעשה, הסיכוי לתאונה קטן משמעותית מרכיבה יומיומית לצד רכבים, הולכי רגל ושאר משתמשי דרך אחרים, בדרכים עירוניות ובינעירוניות.

עובדות חשובות שכדאי לזכור לגבי הרכיבה במסלול

המסלול מספק סביבת רכיבה נשלטת, סטרילית שחוזרת על עצמה וניתנת ללמידה. מאחר והמסלול סגור, הוא מסיר מעל הרוכב את משתנה "חוסר הוודאות" שקיים בכבישים ציבוריים. אין תנועה נגדית, אין מכוניות, אין משטרה, אין חיות שמתפרצות לכביש ואין הולכי רגל. כולם רוכבים לאותו הכיוון, אין בורות, לכלוך ולרוב, האחיזה שהאספלט מספק היא זהה.

כל אלו מספקים סביבה מחייה בטוחה ובריאה יותר לרוכב שמעוניין לגלות את המגבלות הפרטיות שלו ושל אופנועו. הרבה יותר משניתן לעשות בכבישים ציבוריים.

במאזן הסכנות בין הכביש הציבורי למסלול, הרי שהאחרון מנצח, ובגדול!

אם נעמיד את הסיכון לתאונה במסלול אל מול השיפור ביכולות הרכיבה, הרי שרכיבת המסלול "מנצחת" כל טיעון, נכון וצודק ככל שיהיה, שיצביע על הסכנות הללו. אתה תהפוך לרוכב בטוח יותר בכביש הציבורי, בזכות המסלול אשר ישחיז את יכולות הרכיבה שלך ויגדיל את ביטחונך האישי.

המסלול ילמד אותך על עצמך ועל האופנוע שלך. תגלה כמה חזק אתה יכול לבלום, וכמה חזק אתה יכול להאיץ. תגלה כמה באמת אחיזה יכולים הצמיגים להעניק ומה אפשר להטות את האופנוע שלך בתוך הפנייה מבלי שהוא יתרגש מכך.

להרגיש עוצמות 

תוכל להרגיש על גופך את העוצמות שהאופנוע עומד בהן מכל זעזוע שאתה גורם לו עם תפעול שגוי ואגרסיבי של מצערת הגז או של הבלמים. תגלה ותלמד איך להיות מדויק בבחירות שלך על גבי הכביש בזכות הבחירות שהמסלול מצריך אותך לבצע. המבט ההיקפי הסורק תמיד במסלול, יתחדד וישתפר ואת תוצאות השיפור תרגיש מייד בכביש הציבורי.

כל אלו ועוד, ישחיזו את הבנתך ואת יכולת הרכיבה שלך. לפיכך, תרגול מתמיד במסלול של רכיבה נכונה, יניב בטחון אישי גבוה יותר עבורך בכביש הציבורי.

מסלול: חקירת צד חדש לרכיבה באופן בטוח

נדיר מאוד שרוכב מעורב בתקרית בטיחותית, שלא נדבר על החלקה או תאונה, בימי המסלול הראשונים עבורו. לא שזה לא יכול לקרות, אבל ההקפדה על נהלי הבטיחות מצד הרוכבים החדשים, העדר האגו, התחרותיות (הילדותית לעיתים) והרצון ללמוד ולהכיר את הצד החדש של הרכיבה: כל אלו מגנים על הרוכב ושומרים על בטיחותו. בכך, נמנע מפח נפש בגין נזק פיזי או נזקי רכוש.

לסיכום

אני מקווה שהארתי פינות נסתרות וניקיתי כמה אמונות תפלות או דעות שגויות לגבי ימי המסלול בארץ. ניקיון מהסוג שאולי הסיר לך חששות לא ברורים ואולי אף פיזר ערפל של חוסר ידע. ניקיון מהסוג שידרבן אותך להתנסות ביום המסלול הראשון שלך. אני ממליץ על כך בחום ומפציר בך ובחברייך לנסות ולהתנסות. בקר וקרא בקישורים לטקסטים הקודמים בעניין, ובוא למסלול!

וגם

לפעמים צריך לדחוף עוד מהירות בכוח

הרשמה לדף הפייסבוק של הכRובלוג

עקבו אחר האינסטגרם של הכRובלוג

הרשמה לערוץ היו טיוב של הכRובלוג

הכרובלוג – מעכשיו עם ערוץ עדכונים בטלגרם

2 תגובות

  1. yoman44

    מה שאתה לא מספר למי שמגיע בפעם הראשונה, למרות שאתם הכי מהירים בנס הרים וסדום ערד כשתרכבו בפעם הראשונה תגלו מה זה רכיבה בקצב מהיר באמת.

    או כמו שרוכבי סופרמוטו נוהגים לומר "תרכב, תבין !"

  2. כRובי

    מריך לזכור שהטרסט הזה הוא חלק ממדריך שלם שבו זה דווקא כן נאמר. ויותר מפעם אחת 😎

השאר תגובה