קטנוע

קטנוע מול קורקינט חשמלי שכור: מי מזהם יותר?

קטנוע פחות מזהם מקורקינט! לא, זוהי אינה הכרזה התלושה מהמציאות ואינה אימרה פופוליסטית של חובב דו גלגלי. אני מסכים: על פניו, נשמע בלתי הגיוני שכלי העושה שימוש במנוע חשמלי ולא במנוע בעירה פנימית, יהיה מזהם יותר. אבל מחקר מדעי חדש בעניין, מוכיח אחרת. למעשה, גם אוטובוס (!) מזהם פחות מקורקינט חשמלי, בעבור כל אדם שהוא מוביל בקרבו.

קטנוע מזהם פחות מקורקינט חשמלי – המחקר

המחקר,שפורסם דרך IOP Science על ידי חוקרים מאוניברסיטת צפון קרלויינה, מראה ש-"הירוק" שבו הקורקינטים להשכרה מתהדרים ומתגאים בו, אינו כה ירוק. הם ממש אינם ידידותיים לסביבה כפי שהם נתפסים. וכאילו שהאימרה הזו נשמעת מעט תלושה מהמציאות, הרי שהחוקרים גילו כי מכל הזיהומים האפשריים, הרי שדווקא נסיעה על גבי קורקינט חשמלי  מייצרת יותר גזי חממה מרכיבה על קטנוע או מנסיעה באוטובוס.

המחקר מראה כי הקורקינטים עצמם, כצפוי, הם די ידידותיים לסביבה, אבל הבעיה העיקרית בהם והזיהום הרב שהם מפיקים, מגיע מהתהליכים הלוגיסטים המלווים את דרך איסופם, פיזורם לנקודות ההשכרה ולטעינתם. ולא רק מהם – גם תהליך הייצור שלהם הוא מזהם למדי ומשפיע ישירות על סך כל גזי החממה שנפלטים סביב הפעלתם.

המודל של חברת בירד

החוקרים ניתחו את מודל השימוש בכלים שמציעה חברת בירד וחישבו את סך כל פליטות גזי החממה הנובעים מכלל התהליכים הקשורים לקורקינטים. המסקנות מניתוח שיטות העבודה האלו קבעו כי מחצית מהפליטות המזהמות של הקורקינטים מגיע מתהליכי הייצור.

שאר הזיהום מגיע מהלוגיסטיקה הנדרשת להעברת הכלים בין נקודות ההטענה לנקודות ההשכרה וכן איסוף הקורקינטים המושכרים מהרחובות. ההעברות האלו, נעשות מן הסתם על ידי מכוניות (פולטות גזים מזהמים) ובכך הן מוסיפות באופן משמעותי לזיהום שיוצר הקורקינט החשמלי המושכר – מבחינת פליטת מזהמים לקילומטר. כאמור, אפילו יותר מאוטובוס או קטנוע.

גז פתוח לרווחה

החוקרים קוראים לחברות הקורקינטים לצמצם את השפעת פליטת הגזים של איסוף ופיזור הקורקינטים, על ידי שינוי שיטות העבודה, בדיקה מחדש של תהליכי הייצור וכמובן – שימוש ברכבים שמזהמים פחות.

אז בפעם הבאה שאיזה רוכב קורקינט חשמלי מושכר מפטיר לכיוונכם מבט מזלזל וטוען שאתם מזהמים את רחובות העיר, תתרחקו ממנו בנימוס ועם גז פתוח לרווחה. שינשום קצת ממה שאנחנו נושמים "בזכותו"…

ובאותו נושא:

אופניים חשמליים? התשובה דווקא כן נמצאת מתחת לפנס

אופניים חשמליים – סכנה מתמשכת

אופניים חשמליים מסוכנים? אינטרסנטים דואגים שתחשבו כך

אופניים חשמליים וגלמים חסרי ידע

נתפס ברשת: אופנוע חשמלי אינדונזי עטוף קרבון

2 תגובות

  1. עמית

    אבל בישראל מובילים אותם עם תלת חשמלי ולא מזהם…

השאר תגובה