המסלול המוטורי לרכוב מהר

טיפ לשיפור ברכיבה על מסלול: רכב לאט כדי לרכוב מהר

רכב לאט כדי לרכוב מהר – אנחנו זוחלים לפני שאנחנו עומדים ואנחנו לומדים ללכת לפני שאנחנו מתחילים לרוץ. זה נכון לילדים קטנים וזה נכון גם לרוכבים שמגששים דרכם לראשונה במסלול.

רכב לאט כדי לרכוב מהר 

זהו משפט שנאמר רבות בשולי מסלולים ברחבי העולם כבר עשרות שנים. אבל מה שעומד מאחורי הקלישאה השחוקה הזו הוא תופעה שמתרחשת בכל פעם מחדש: רוכבים עולים לסשן רכיבה במסלול כשהבסיס העומד מכל מטרה מוצהרת שלהם הוא להיות מהירים יותר משהיו קודם לכן. אבל לא מצליחים. הסוד הוא במהירות האיטית דווקא.

הטעות הראשונית של רוכבים רבים, ולא משנה מה הוא וותק הרכיבה שלהם, הוא להיות "מהירים בכוח". הם מנסים "לרכוב מהר וחזק". מנסים לכפות על קצב הרכיבה האישי שלהם, זה שמרגיש נכון וטבעי בכביש הציבורי, עוד מהירות ועוד קילומטרים לשעה. רק כי הם כרגע במסלול. להנחתם, במסלול "צריך" לרכב מהר. לא משנה באיזו נקודה על המסלול הם דוחפים את אותה מהירות שמרגישה להם לא טבעית.

להשתלט על האופנוע

הבעיה היא, ששום התקדמות אישית והתפתחות שלהם כרוכב טוב יותר, לא יוצאת מזה. על המהירות הלא טבעית הזו, הם נאלצים לעיתים לפצות בכישרון הפרטי שלהם (אם יש), לפעמים זה עולה להם בסיכון הבטיחות האישית שלהם ושל שאר הרוכבים סביבם. במקרים אחרים הם נאלצים לפצות בכושר הפיזיולוגי שלהם כדי להשתלט על האופנוע שנע במהירות שגבוהה מיכולתם. לעיתים הם אף נאלצים להקריב את הריכוז הנדרש לרכיבה, לטובת המהירות הזו.

בסופו של דבר, הם לא מפיקים את המקסימום מיתרונות הרכיבה במסלול. הם לא משתפרים כלל ברכיבתם או משתפרים בקצב איטי מאוד, וגם ככה הם מרגישים שהם "קרובים לשיא היכולת שלהם". לא חבל?

"קצב בונים, לא כופים" (ולא קופים…)

בקורס המסלול של רייסטראק הישראלית, נאמר למודרכים שוב ושוב ואף ממחישים בכל הזדמנות: "קצב בונים, לא כופים". זהו משפט חזק וכל כך נכון שאני מאמין בו מאוד. ממליץ גם לך לאמץ את המשפט הזה לתהליך הלימוד שלך על גבי המסלול.

דוגמה בעניין: רוכב חושב שכדי להיות מהיר יותר בנקודה מסוימת על המסלול, הוא צריך לבלום מאוחר יותר. אבל מבלי להבין את תהליך הבלימה במסלול, שהוא רק חלק קטן מתהליך שלם של שינוי תנוחת גוף, מבט היקפי נכון שמזהה נקודות ייחוס על פני התוואי כדי לאפשר לרוכב להבין היכן בדיוק הוא נמצא, מבלי להבין את היכולת שלו לבצע היגוי מהיר באמת – איך יוכל להחליט על בלימה מאוחרת יותר? וזאת מבלי לפספס את שיא הפנייה במקרה הטוב, או מבלי לצאת מהמסלול \ להתרסק במקרה הפחות טוב?

אין תחליף לזמן מסלול?

אחת מהבעיות העיקריות של חבר'ה שכאלו, כזו שעוברת כחוט השני גם בין נושאים אחרים דומים, היא שהם חושבים שאין תחליף לזמן מסלול. איכשהו, אלו תמיד אותם החבר'ה שגם חושבים שלא ניתן ללמוד דבר מהדרכות או מקריאת חומרים תיאורטיים על נושא רכיבת המסלול. קצת דומה במשהו גישה של אלו שחושבים שהתרסקות עם האופנוע, היא הכרחית ללמידת רזי הרכיבה.

אבל כפי שעוד נראה בהמשך, יש הרבה מאוד מידע לשים לב אליו ברכיבה על המסלול. יש עוד הרבה ידע לצלול לתוכו אם רוצים והמון פרטים קטנים שאפשר, כדאי ויש לתת עליהם את הדעת.

ללמוד, להבין, לחשוב, לנתח ולפעול בהתאם לאותם משתנים, הוא דבר שלא ניתן לעשות בזמן הרכיבה על האופנוע במסלול. אי אפשר ללמוד להיות טוב יותר כשאתה רוכב "הכי מהר שאתה יכול" ואונס עצמך למהירות לא טבעית לך. ככה לא בונים שיפור ארוך טווח. כך לא מתאמן אף ספורטאי מקצועי. וכן, רכיבת מסלול גם העממית ביותר שיש, היא ספורט לכל דבר ועניין.

אי אפשר לרכוב מהר, הכי מהר שאפשר, כאימון שגרתי

בדיוק כמו שהספורטאי האהוב עלייך מתרגל ומתאמן על אספקטים שונים מחוץ למגרש שאמורים לחדד את יכולותיו, אבחנתו, הבנתו והיכרותו עם גופו בסיטואציות שונות של הספורט, כך גם אתה צריך לתרגל דברים חדשים ומיומנויות חדשות, שוב ושוב, עד שתשחיז את יכולותייך. סשן רכיבה על המסלול, הוא תרגול שכזה. אי אפשר להתאמן ולהשתפר, באף ספורט בעולם, בכך שתבצע כל תרגול במקסימום האפשרי שלך.

הורדת הקצב המדוברת, נדרשת כדי לפנות את משאבי הריכוז הנדרשים לטובת רכיבה מהירה מאוד, לטובת ספיגת מידע מושכלת, איטית יותר, שניתן להגיב עליה בזמן אמת. ספיגת המידע נדרשת כדי שנוכל לנתח את פעולותינו, להבין אותן, ולבצע בהן שינויים בצורה מודעת בפעמים הבאות שנגיע לאותן סיטואציות.

ניתן אם כך להבין שהרכיבה "האיטית" המתבקשת (כדי לרכוב מהר…) , היא לא רק שינוי סגנון הרכיבה מאגרסיבי לרגוע יותר, אלא גם ואולי בעיקר, מנטאלית.

אוקיי. הבנתי. אני רוצה ליישם! אבל כמה לאט לרכב?

אין מגבלת מהירות ואין קמ"ש ספציפי שאסור לעבור. זה הכל תלוי בך. בקורס הרכיבה של "קליפורניה סופרבייק סקול" המבוסס על תורתו של מנטור הרכיבה הידוע והמפורסם מכולם, קית' קוד, מדברים על רכיבה בתוך המגבלות האישיות של כל רוכב.

הפילוסופיה שלהם טוענת שיש לרכוב ב-75 עד 80 אחוזים מהיכולת של הרוכב כדי ליישם רכיבה מודעת. זוהי רכיבה שבה הרוכב בוחן את רכיבתו שלו, מיישם, בודק, מתרגל ומאבחן את רכיבתו שלו. זה גם אומר שרכיבה בתוך המגבלות היא לא בהכרח רכיבה איטית מבחינת מהירות. זו בסך הכל מהירות שמאפשרת לך לבחון ולתרגל את המיומנויות שלך, מבלי להרגיש בלחץ. זהו קצב הרכיבה שיאפשר לך להבין מהן התוצאות של הפעולות שאתה מבצע בעת הרכיבה על המסלול. לא משהו שניתן להפנים ולקלוט כשרוכבים על המגבלות. "רכב לאט כדי לרכוב מהר" – זוכר?

את הכי יפה כשנוח לך

דוגמאות לנקודות שניתן לבחון בתוך הרכיבה המודעת: ניתן למשל לנצל זאת לבחינת קווי פנייה מעט שונים, בחינת נקודות בלימה ופנייה אחרות, תנוחת רכיבה, מציאת נקודות ייחוס על המסלול ועוד. מסוג הדברים שקשה מאוד לנסות ולהתנסות בהם, כשרוכבים על הקצה.

תתרגל, תבין, תפנים ותיישם. רק אם מורידים קצב, נבנה את היסודות למהירות שתגיע אחר כך. הבטיחות תעלה, היכולת לאבחן את הרכיבה הפרטית שלנו תשתפר, וכך גם הבטחון העצמי שלנו על אספלט המסלול ישתפר. על הדרך, גם הבטיחות שלנו תגדל.

נוהגים לצטט בהדרכות המסלול של רייסטראק את הפרסומת של טבע-נאות: "את הכי יפה כשנוח לך". אמירה שנכונה לסנדלים אך נכונה גם בעבור הרוכב הלומד את רזי רכיבת המסלול.

קל לומר קשה לעשות

צריך להיות מציאותיים: קל לומר – קשה לעשות. רכיבה ב-80 אחוז מהיכולת, היא דבר קשה לביצוע לרובנו ומצריכה משמעת עצמית, שליטה ובגרות. לא קל. רוכבים רבים מתפתים לגז ולמהירות שהמסלול מאפשר – ולמרות שהגיעו מוכנים לנסות ולהתנסות בהם על המסלול כדי לשפר עצמם, הם זורקים הכל מהחלון כשהדגל מונף והם עולים לסשן. מספיק שרוכב אחד עקף אותם כשהם רכבו לאט, ויצר התחרותיות מתעורר בהם. מייד הם שוכחים את סט התרגילים שהכינו לעצמם לאותה הרכיבה.

לצאת ממוד תקיפה

ועדיין, רוכבים רבים מסכימים שדווקא הורדת הקצב הזו, הפכה אותם למהירים יותר כבר בתוך ה"סשן הרגוע". איך זה יכול להיות? ברגע שהרוכבים יוצאים מתוך "מוד התקיפה" שמאפיין את רכיבתם, וכופים על עצמם רכיבה רגועה יותר ומודעת, הם מגלים שהם נינוחים יותר, בטוחים יותר ורגועים יותר. שהרי, הם רוכבים בצורה מודעת ובוחנים אספקטים מסוימים של רכיבתם.

רק ה"שחרור המנטלי" הזה לבדו מספק ללא מעט רוכבים, זמן הקפה מהיר יותר. כמי שחווה זאת בעצמו, אני יכול לומר שהפתעה והקלות שבה מושג זמן ההקפה המהיר דווקא כשהחלטתי "להרגיע", הם לא פחות ממדהימים. נסה זאת!

יותר קצב

בכל מקרה, הריכוז שמתפנה בזכות הרכיבה האיטית מאפשר לרוכב "להזיז" את יכולת הרכיבה שלו כלפי מעלה. לפתע המגבלה העליונה שלו, הרכיבה ב-100 אחוז שהיה רוכב בעבר, הופכת להיות ה-80 אחוזים שלו. לפתע יש לו אפשרות לדחוף עוד 20% יכולת ומהירות לתוך המגבלות שלו. מה שאומר – בהכרח יותר קצב.

לקט קישורים לטיפים לרכיבת מסלול שפורסמו בכרובלוג בעבר

טיפ: מהו האופנוע המתאים ביותר לרכיבה ביום מסלול?

מהו יום מסלול?

איזה ניסיון צריך לפני הרשמה ליום מסלול?

היכן יש מסלולים בישראל?

טיפ להשתתפות ביום מסלול הראשון: כיצד על הרוכב להתכונן?

טיפ להשתתפות ביום מסלול – ציוד רכיבה מתאים

טיפ לרכיבת מסלול: מה לא לקבוע כמטרה

טיפ לרכיבת מסלול: לאט זה חלק. חלק זה מהיר

לפעמים צריך לדחוף עוד מהירות בכוח

לרכוב במסלול – האינדקס המלא

הכרובלוג בפייסבוק 

השאר תגובה