אופנוע דקאר סטייל - מרוץ ראלי אופנוע ליטר

מרוץ ראלי ניווט ישראלי – 5 תובנות

מרוץ ראלי ניווט אחד בלבד שהשתתפתי בו, כזה שכולל פחות מ-200 קילומטרים, וכבר אני מתפלצן ומרשה לעצמי להצהיר על "תובנות" בעקבות המרוץ. מאחר ולתובנות/מסקנות האלו יש השפעה על נושא השתתפותי במרוצי הראלי הבאים, אני מרשה לעצמי להעלות אותן על הכתב ולשתף את 2 קוראי הבלוג:

1. הכנות, הכנות, הכנות. (כל הזכויות שמורות לר.פ).

מרוץ ראלי ניווט כמעט ונקבע על סמך ההכנות המוקדמות. נכון, בעבור כל מרוץ יש להכין את הכלי מבחינת תקינות ורמת אחזקה גבוהה לאופנוע, כמו גם הכנת הרוכב מבחינת כושרו הפיזי והמנטלי, אבל בעבור ראלי הכולל בחובו ניווט, יש חשיבות גדולה לדרך בה אתה מכין את ה-GPS מעבר לנקודות שכבר סופקו לך על ידי המארגנים.

אם יש לך 2 מכשירים ואתה יודע להכין אותם נכון לפני המרוץ, להזין נקודות ציון נוספות שהכנת באמצעות מפת שבילים, הרי שאתה מסודר. נושא הניווט לא יהווה מבחינתך מכשול במהלך המרוץ עצמו. אבל ההכנה הזו, בשעות שלפני המרוץ, יכולה בקלות להפריד בין מקום ראשון לשני.

2. הקו הדק בין בטחון עצמי ביכולות הרכיבה שלך, לבין טמטום וחוסר אחריות

הקו הדק בין בטחון עצמי ביכולות הרכיבה שלך, לבין טמטום וחוסר אחריות, יכול להיות מטושטש ומעומעם במרוץ ראלי. כל עוד לא התרסקת כמובן.

במהירויות הגבוהות להם מגיעים הרוכבים, כולל "ריחוף" לאורך דקות ארוכות במהירות שנעה בין 120 ל-150 קמ"ש, אין מקום לטעויות. טיפסת גבעה במהירות ואין לך מושג אם בסופה ימשיך השביל לרדת מצידה השני לכיוון שמאל או ימין (או שאולי יש שם מדרגת סלע בגובה 4 מטרים והשביל בכלל ממשיך על רכס הגבעות שלצידך), מצריך ממך בטחון כמעט אבסולוטי ביכולת הרכיבה שלך. לדעת כי לא משנה מהו המכשול בו תתקל במהרות כה גבוהה, תדע להתמודד איתו. יכול להיות שתנחת לתוך ערימת גרוטאות מתכת, יכול להיות שלתוך רצף חריצי קרקע ויכול להיות שתנחת לתוך סלע ענק שמישהו הזיז שמאלה כי השביל עובר מימין.

לא משנה מה – תהיה חייב להתמודד איתו ברגע שהוא יצוץ לפנייך. וכאמור, זה קורה מאוד מהר. האם אתה מוכן להתמודד עם הסכנה כשזו תגיע? No Fear זה שם המשחק.

3. מרוץ ראלי – המהירות היא אם כל הסכנה, וגם המלאך המושיע.

הסכנה המוחשית במרוץ שכזה, באה לידי ביטוי עבורי בכמות ה"כמעט-התרסקות-החיים-עוברים-מול-העיניים-בשנייה-אחת". ואני חוויתי זאת 4-5 פעמים במהלך המרוץ. מעולם לא קרה לי הדבר במהלך רכיבת שטח, כן?

אפילו ברכיבת כביש ספורטיבית מספיקה פעם אחת כדי להבין שזה לא היום שלך וכדאי לחזור הביתה. אז איך בכל זאת התרסקתי רק פעם אחת ב-60 קמ"ש ולא יותר פעמים? בזכות המהירות. שלא תבינו אותי לא נכון – אני ממש לא רוכב כזה מיומן שהרי בכל "הכמעט-ים" עצמתי עיניים, החזקתי חזק את הכידון, וחיכיתי שהמהומה אותה חווה האופנוע, תחלוף. אך אם הייתי רוכב רק 10 קמ"ש פחות, כנראה שהייתי שובר עצמות.

המהירות היא זו שהכניסה אותי מבלי שהספקתי לחמוק, לתוך השוליים המסולעים של השביל, לתוך חריצי וקפלי הקרקע שאיימו להעיף אותי מהרגליות. אבל המהירות היא גם זו שדאגה למומנטום שישמר את התנע של האופנוע קדימה, וישאיר אותו על הגלגלים. (כל מומחי הפיסיקה הממהרים לתקן את המונחים בהם השתמשתי – למייל בבקשה :)). מפחיד ומסוכן.

4. מרוץ ראלי –  משכך היגוי זה Must 

הוציא אותי מהתרסקות בטוחה לפחות פעמיים ואנחנו מדברים על רכיבה של פחות מ-4 שעות, כן?

לדוגמה: רצף של שלושה חריצי קרקע רחבים  שהופיעו מאחורי קפל קרקע קטן מבלי שהספקתי להניף את הגלגל הקדמי לכבודם. נכנסתי לתוך כל אחד מהם, כשבשלישי הייתה הקסדה שלי מעל קצה הכנף, רגע לפני סלטה קדימה. משכך ההיגוי, שעשה עבודת קודש, מנע מהפרונט מלבצע צידוד מהיר, ואפשר לי להשתלט על המתלה הרועד ולשמור את הגלגל כשהוא מופנה קדימה.

5. ריבוי נקודות ניווט = ניווט זורם

ריבוי נקודות הציון והידיעה כי המסלול כולו יעבור תמיד על שבילים מסומנים (ובד"כ, זה גם קורה על תוואי דומה לזה שנערך בו המרוץ הקודם ולכן רבים מכירים את הדרך), גורם לכך שהניווט הופך לקל מאוד וזורם מאוד.

לא פלא שחברת ההפקה מתקראת "ראלי רייד". הניווט לא מעכב והרכיבה אכן דומה יותר ל"רייד" (פשיטה) על המדבר של אופנועים, טרקטורונים, באגים וג'יפים. המהירות גבוהה והסכנה, לטעמי ולדעתי האישית כאמור, גדולה. מתחרים רבים שמחו על כך שנקודות הציון הפעם היום כ-60 אחוזים בלבד מאלו המשמשות במסלול שכזה את המפיקים מבדרך כלל.

עם זאת, הם טענו שגם סכום הנקודות הנ"ל צריך להחתך בחצי (!) על מנת להחזיר את הניווט לראלי ולשמור אותו מלהפוך לחגיגת גזים פרועה וכמעט בלתי מרוסנת.

מרוץ ראלי – לא בשבילי?

המסקנה שלי לאחר התובנות האלו היא קצרה וברורה: נהניתי אך זה לא בשבילי. מסוכן מדי. יש יותר מדי מה להפסיד במרוץ שכזה עם סכנות רבות כל כך. אני באמת חושב שכל רוכב שטח חייב לעצמו השתתפות באירוע שכזה, אך המלצה אישית שלי: שזו תהיה התנסות חד פעמית.

לכו תדעו – אולי התובנות שלכם יהיו שונות משלי? בכל אופן, אני בטוח שחובבי הגזים, וגם מי שלא, ייהנו.

מנושא לנושא באותו נושא:

 8 תובנות לאחר צפייה במרוץ אנדורו ברמה בינלאומית.

תובנות של ג'ובאני סאלה לגבי מרוצי הראלי כפי שסיפר לרוכבים בישראל במהלך ביקורו.

משכך היגוי באופנוע

לעבור מסע בעבור תובנות

8 תובנות לאחר צפייה במרוץ אנדורו ברמה בינלאומית

הכרובלוג בפייסבוק

 

השאר תגובה