שלוש כותרות, שתי דיעות – לדו"ח אחד

כן, זה קורה שוב. כתבתי על זה ביוני שנה שעברה (שתי כותרות לאותו נושא): על הפרשנות השונה שניתנת על ידי אתרי החדשות הדו גלגליים לנתוני המכירות שמפרסם איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי. בניגוד לשנה שעברה, הפעם האופטימיות, המוצדקת לטעמי, שייכת דווקא לפול גז המשווים את נתוני ינואר-יוני 2011 לתקופה המקבילה בשנה שעברה, תוך שהם ממתינים בסבלנות לעדכון הנתונים רטרואקטיבית. עדכון זה, הנעשה תמיד באיחור של חודש, מחייב סבלנות מצד הכותבים והעורכים באתר, שכן את תוצאות חודש יוני הם יכולים לנתח באופן מדויק רק בתחילת חודש אוגוסט, עם פרסום הדו"ח. שאר האתרים, במקרה הזה Ynet וואלה!, משקללים את נתוני החודש האחרון ביותר ש(עדיין) לא מעודכנים, ומסיקים מהם מסקנות שגויות.

הנה למשל הדוגמה החמה ביותר: בתחילת חודש יולי  נטען בוואלה! כי "הירידה במכירות נמשכת" וגם Ynet לא טמנו ידיהם בצלחת כשכתבו את אותו הנוסח (כאן), כשבחרו להתייחס לנתוני החודש הקודם, יוני, ואף להשוות זאת לביצועי 2009.

תבואו ותגידו: "מה איכפת לך שהם טועים? פאדיחה שלהם". ואכן, לא איכפת לי מעצם הטעות, אלא מהכותרות השליליות שמופקות אצלם בהתאם לנתונים השגויים. כותרות אלו "צובעות את השוק בשחור" ומרפות את ידיהם של רוכבים חדשים המעוניינים להכנס לתחום ונבהלים בשל הכותרות המספרות על התדרדרות התחום כולו. במקום שהענף הרעוע שלנו ימשיך להתגלגל בקצב לו, תוקעות כותרות כאלו מקלות בגלגלים של העוסקים בענף (וכן, אני ביניהם), ומעכבות רוכבים מלהחליף כלים, לרכוש ציוד, לתחזק את הכלים כראוי ואפילו, במקרים נדירים, לנטוש את התחום באמצעות מכירת הדו"ג שברשותם כדי להתכונן לקטסטרופה המתקרבת ובאה.

פול גז לעומתם, המתינו בסבלנות לפרסום הדו"ח החדש בתחילת חודש אוגוסט, רק כדי לסכם את חודשי ינואר עד יוני 2011 עם נתונים נכונים ומדוייקים יותר. והמסקנה: "השוק שמר על גודלו האבסולוטי וחודש יולי היה חיובי".

טוב יעשו העיתונאים המסקרים את השוק באם ינקטו באותה גישה אחראית שאינה רצה אחר כותרות צהובות ומרעישות הצורחות על מצבו הפסימי של השוק, בוודאי ובוודאי כשהמצב אינו כך ושהנתונים, רק חודש מאוחר יותר, מראים אחרת. זה מביך, זה מיותר ואינו משרת איש – אפילו לא את המערכת בה הם עובדים…

השאר תגובה