סוזוקי R750

צמRמוRת: סוזוקי R750 שנת 1986 בגרסת Limited Edition



IMG_7979

סוזוקי R750 כזה עוד לא ראיתם: ליאור ברוך מ-BOT נפגש פנים מול מסיכת חזית, עם אחד האופנועים המבוקשים ביותר במשפחת ה-GSX-R של סוזוקי, גרסת מיוחדת מ-1986 שלא יובאה לישראל, והוא עוד עושה זאת מול מכונה כמעט יחידה מסוגה: אופנוע שלא הונע מעולם!

 רגע לפני שאעביר את מלאכת סיפור החוויה המלאה מהמפגש עם האופנוע, אספר כי מהמעט שידוע IMG_8002לי, מדובר על אופנוע שאוחסן באריזתו המקורית במשך שנים רבות, אצל אחד מהדילרים של  סוזוקי באוסטרליה. לפני כשנתיים, החליט הבחור להוציאו למכירה באי-ביי, כפי שהוא. מבלי אפילו להוציא אותו מהקרטון. מסוג המהלכים שקורים אחת לעשור ומרעידים את אספני האופנועים בעולם.

שימו לב למשל לתמונת התקריב של לוח השעונים בגלריה. המדבקה ועליה הכיתוב שיש לבצע הרצה ב-500 המייל הראשונים, עדיין נמצאת במרכז הספידומטר…

ליאור ברוך מסדנת BOT שבנס ציונה ליווה את הבעלים, חבר יהודי המתגורר בארה"ב, ועזר בתהליך הרכישה, השילוח לארה"ב והשחרור שם מהמכס. שם, הורכב האופנוע, עבר הכנה מלאה למסירה, כולל בדיקה מלאה למצבו אחרי האחסנה הארוכה. כשכל ההכנה הזו הינה לקראת שליחתו בבוא היום, לישראל.

כתב וצילם: ליאור ברוך – BOT

 צמַרמורת, צְמַרְמֹרֶת [תמ]

רעָדה העוברת בּאֵיברֵי הגוּף בִּגלַל חום או קור או הִתרַגשוּת עזה: וכמין צמרמורת אוחזין אותה (נידה ט, ח); צמרמורת אחזה בי מרוב התרגשות

צמרמורת. זו התחושה שחלפה בגופי כשראיתי מולי את הסוזוקי GSX-R750 Limited Edition משנת 1986 או בישראליות מדוברת: סוזוקי R750. דקות ארוכות חלפו טרם חלפה הצמרמורת, עד פינתה מקומה למחשבות ורגשות כגון הערכה, תמיהה ואף, אם יורשה לומר, סגידה.

אז מה בעצם מרגש כל כך בג'יקסר הספציפי? מעבר להיותו אחד האופנועים היחודיים שהוציאה סוזוקי אי-פעם, אחד מתוך כ-500 שיוצרו, הכלאה מהמפעל בין GSX-R750  ל- GSX-R1100 ואייקון תקופה המסמל אגדה על שני גלגלים –  הוא לא הונע מעולם. מעולם. מחוון המהירות מראה 2.2 מייל בלבד. זהו חיווי המראה כי מחוון המהירות, הספידומטר, נבדק במפעל אצל היצרנית טרום השילוח, והוא תקין. ושיהיה ברור: האופנוע לא נסע מטר אחד.

ממש לא אכפת לי אם יש משהו בגבול הסטייה בכך שלא יכולתי להפסיק לבהות בו ומדי פעם גם לשלוח יד, ללטף, להרגיש ובעיקר לנסות ולהבין, איך בעצם הוא נשמר כך? איך יצרו לפני 31 שנה מכונה כה מופלאה? ומה זה בעצם ג'יקסר?

שיעור היסטוריה

שנת 1984 הייתה השנה בה הירושי פוג'יווארה הציג בתערוכת ה-IFMA Cologne בגרמניה את תוצר המשימה אשר קיבל לידיו – תכנון וייצור אופנוע שיציב אתגר לאופנועי המסלול ויענה לצרכיהם של הרוכבים הספורטיביים מחוץ למסלול. כל זאת עם שלדת אלומיניום, מרכיבים ומאפיינים נוספים שהיו קיימים בזמנו רק באופנועי מסלול.

בחודש מרץ 1985 יצאה לשוק גרסת הבסיס של ה-GSX-R750F, (הוצגה בתערוכת קלן 1984), אשר צוידה במנוע 4 צילינדרים – 4 פעימות, עם הספק של למעלה מ-100 כוחות סוס. חזק יותר מכל אופציה מקבילה לתקופתו. מצויד בטכנולוגית קירור שמן (SACS) בה ראשי הצילינדרים והבוכנות מקוררות באמצעות שמן על-ידי מערכת הזרקת השמן של המנוע. בנוסף, לדגם היה ראש מנוע חדשני – TSCC ר"ת Twin Swirl Combustion Chamber, וכן שיפורים רבים במנוע, תיבת הילוכים בעלת 6 מהלכים ועוד. השלדה הייתה קלה ב-8.1 ק"ג ממקבילתה עשויית המתכת המסורתית ומשקלו היבש של האופנוע היה 179 ק"ג בלבד, נמוך ב-20% (!) ממתחריו בקטגוריה.

התגובה הראשונית של הרוכבים, הן אלו שעל המסלול והן רוכבי הכביש הייתה התרגשות והתלהבות, במיוחד לאור העובדה שבאותה שנה התקנות הגבילו את אופנועי המסלול והורידו את נפחי המנוע המותרים מ-1,000 סמ"ק ל-750 סמ"ק. בין רגע הג'יקסר הפך לאופציה העדיפה על רוכבים רבים, מעבר להיותו אמין ונגיש.

סוזוקי R750  – העיצוב

גם מבחינת עיצובית שמרה סוזוקי על קשר הדוק למסלול: טטסומי אישיי (Tetsumi Ishii), המעצב

Tetsumi-Ishii-suzuki-1st-gsxr-750-designer

מימין: GS1000, כוכב המרוצים היוצא. משמאל: הג'יקסר 750. באמצע: Tesumi Ishii

 

הראשי של שאחראי למראה ועיצוב  ה-GSX-R750 הראשון, סיפר: ""התבקשתי לקחת כמה שיותר מאפיינים עיצוביים מה-GS1000R ששימש את סוזוקי במרוצי האנדורנס" (ולא ניתן היה יותר להתחרות עימו). התוצאה הסופית, גרסת ה-750 סמ"ק שהייתה מיועדת גם לכביש הציבורי, הייתה כאמור מהממת בדימיון של לאופנוע המסלול היוצא.

מהדורה מוגבלת

האקזמפלר שבתמונות לקח את כל הנ"ל אף קדימה. הדגם זכה לקוד דגם LE , מלשון Limited Edition וככזה, בתמורה למחיר הגבוה ביותר לאופנוע סופרבייק יפני בתקופתו, ברי המזל זכו לאופציות כגון מצמד יבש (אופציה שעלתה בזמנו $2,000), מתלה קדמי השאול מה-GSX-R1100 שהוצג באותה השנה בקוטר 41 מ"מ עם מערכת אנטי-דייב אלקטרונית – NEAS. דיסק בלם כפול בקוטר 310 מ"מ, קאליפרים כפולי בוכנות, מושב יחיד כחלק מיחידת הזנב הייחודית, מגני אלומיניום לשרשרת ועוד…

1986-Suzuki-GSXR750Ra.jpg
השינויים שמבדילים את גרסת ה-LE מהגרסה להמונים (הקליקו להגדלה)

אני עומד כאן (אי-שם בקליפורניה) מולו, בסה"כ 2.2 מייל. כלי שעדיין לא רשום בשום מקום בעולם, עדיין עם הנייר המקורי מהמפעל בו מצוין מיהו ומה יש בו. כזה שנשמר באדיקות במשך שנים במצבו הנוכחי, מכוסה ביום-יום ומציץ מדי פעם לאור יום לתזכורת על קיומו. אני מצמיד את פניי לכל חלק וחלק באופנוע, משתאה מהפרטים הקטנים. הכל יפה, נכון, מדויק וחדש באופן סותר כל היגיון. המצבר המקורי מונח לו על הרצפה (מעולם לא מולאה בו חומצה) והכל נראה כאילו והזמן עמד מלכת. זה היה זמן מושלם להניע (מלשון תנועה – חלילה התנעה) את הג'יקסר החוצה מהסלון בו הוא נשמר בקנאות לרחבת הכניסה של הבית, לתת לאור השמש ללטף גם היא את היצירה בעודי מצלם אותה ובעיקר, מוקיר תודה על הרגע והזכות.

גלריית תמונות מרתקת לצורכי הזלת ריר:

כמה הערות / הארות:

השאר תגובה