אנדורו בחצבה

המצב בצפון מתחיל להשפיע גם על שוק הדו”ג במרכז

בדומה לקורה בשאר התחומים, הרי שגם רובם המוחלט של העסקים הדו גלגליים מקו חיפה וצפונה, לא פתחו את הדלת לאף לקוח מה-14 ליולי ואילך, עת החלה ישראל בפעילות מבצעית בלבנון במסגרת מבצע "שינוי כיוון". (יוצאי דופן הם "התותח" החיפאים, שפותחים בשעות הלילה בלבד, בשל דרישת לקוחות).

 למרות שהמדינה הבטיחה לגבות את המעסיקים ולשלם משכורות מלאות לעובדים השכירים, הרי שהפגיעה הכלכלית תהיה קשה מנשוא עבור חלק מהעוסקים, וסביר להניח שאת אותותיה נראה בחודשים הקרובים. גם אם המלחמה תסתיים כבר מחר (והיא לא – צופים עוד כ-10 עד 14 ימי לחימה), הרי ששלושת השבועות שחלו ללא הכנסה יכולים להפוך לנקודת מפנה מכריעה עבור מוסכים וחנויות אביזרים, שהיו טרום הלחימה חסרי "אוויר לנשימה" וגב כלכלי איתן, כדי לשרוד תקופה כה ארוכה ללא הכנסות.

זאת ועוד, הרי שגם לקוחות אותם עסקים, שבד"כ מתגוררים באותו איזור גיאוגרפי, היו מושבתים בעצמם מעבודה, ובתום הלחימה לא יוכלו לגשת, מבחינה כלכלית, ישירות לטיפול באופנוע (מוסך) או בצרכיהם שלהם כרוכבים (רכישת אביזרים). הווה אומר, שהאימפקט של הלחימה בצפון, יורגש שם עוד שבועות ארוכים לאחר תום הלחימה.

וכפי שהכותרת רומזת, הלחימה בצפון החלה לתת אותותיה גם בשוק הדו גלגלי של אזור המרכז. זה לא שאנשים הפסיקו לרכוש אופנועים חדשים או משומשים, וזה לא שאנשים הפסיקו לרכב ולטפל באופנועים, אבל רוב בתי העסק אצלם ביקרתי בשבוע האחרון, מדווחים על ירידה מורגשת בפעילות.

למעשה, יום האתמול (יום א`, 30.7.06), שהיה יום התייצבות עבור 2 אוגדות מילואים (כפי שפורסם בחדשות), דבר שבוודאי "מנע" מחבר`ה צעירים רבים מלהסתובב ברחובות דרום ת"א,היה אחד מהימים החלשים ביותר שאני ראיתי בתקופתי הקצרה בענף. מוסכים שנחשבים לפעילים במיוחד עסקו בניקיונות וריקון מדפים מג`אנק שהצטבר בהם במשך שנים ארוכות. חנויות אביזרים וותיקות ומוכרות, שמהוות בימים כסדרם מוקד לעלייה לרגל עבור עשרות רוכבים, העניקו טיפול אישי ומוקפד לכל מי שחלף מעל סף החנות. האטה בפעילות, שהחלה מייד לאחר יום הלחימה הראשונה, עלתה שלב אתמול, שלא מוכר גם לוותיקי הענף.

ישנן כמובן סיבות רבות ונוספות לירידת נפח הפעילות בענף במרכז בשל הפעילות בצפון. חלקו נובעות פשוט בשל עניין ההרגשה (לאנשים פשוט "לא מתחשק" לבצע רכישות לעצמם כשחיילים נלחמים בגבול), חלקן בשל היות יולי-אוגוסט "חודשים חלשים" באופן מסורתי בתחום, וחלקן בשל העובדה שאי הפעילות העסקית של צפון המדינה, והשבתתם של מיליון תושבים לערך, פוגעים באופן מורגש גם בהכנסות של תושבי המרכז, מכל התחומים העסקיים.

אף עסק במרכז לא יפשוט את הרגל בשל המצב בצפון, שהרי רוב הרוכבים על שניים ממוקמים גיאוגרפית בגוש דן. וכל עוד לא ייפלו על ת"א קטיושות, ישרדו כל עוסקי דרום ת"א ללא בעיה נראית לעין.

אבל בצפון עצמו? נראה שהמצב, שיתברר לגמרי רק בתום הלחימה ועת החזרה לפעילות מסודרת, לא יטיב עם בתי העסק הקטנים.

השאר תגובה