הסוף לרכיבות שטח מדבר יהודה

הסוף לרכיבות שטח ב"מתקן אדם"

 

הסוף לרכיבות שטח במתקן? בעוד מס' חודשים, יהפכו 15,612 דונמים משטחי האש של "מתקן אדם", לשמורת הטבע השלישית בגודלה בישראל – שמורת הדום השומרון. בכך, תהפוך הרכיבה במקום לבלתי חוקית.

שטחי האש של "מתקן אדם" שיהפכו לשמורה, הם אלו הנמצאים בתוך הגבולות הבאים מזרחית לכביש 6 (חוצה ישראל) ומערבית לקו הירוק. כביש 465 ונחל בית עריף בצפון, ועד לקו בית נחמיה – בודרוס בדרום.

הסלעים יסננו

זהו איזור שמאז אמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת, נחשב כגן עדן לחובבי האנדורו הישראלים, כשהוא מציע מרחבים עצומים של שטחים מסולעים, גבעות, סינגלים – כשהכל ריק מאדם. לכך תרם תוואי השטח הקשה אשר הרחיק את הרכבים הפרטיים והג'יפים שהתקשו לשוטט באיזור שכזה, את רוכבי הטרקטורונים ורכבי "הצד לצד", וצמצם משמעותית את רוכבי האופניים הנהנים מרכיבה באיזור. אפילו רוכבים מתחילים נמנעו מהמקום שעליו נאמר שבו "הסלעים יסננו את החלשים".

גם העובדה כי מדובר על שטח המשמש כשטח אש צה"לי במהלך ימות השבוע וכי הכניסה אליו מצריכה אישור רשמי, תרמה את חלקה לשיממון האיזור. לא שהגדרות הפרוצות סביב השטח עצרו אי פעם קבוצת רכיבה מכניסה פנימה…

וכעת, כל זאת עומד להסתיים.

לפני כחודש הוחלט בוועדת התכנון כי האיזור המתקרא "שמורת הדום השומרון" יהפוך באופן רשמי לשמורת טבע (השלישית בגודלה בארץ), פעולה אשר תיכנס לתוקפה תוך מס' חודשים. תוכנית השמורה הוגשה לוועדה המחוזית מרכז עוד בשנת 2012, אז דובר על הפיכת 19,240 דונמים לשמורה, אך מהלך זה צוצמם במהלך התכנון ל- 15,612 דונם. בתחילת 2016 נפתחה למשך כחצי שנה בפני הציבור האפשרות להתנגד להחלטה, אך היוזמה שרצה בין רוכבי אופנועי השטח וקראה לחתום על העצומה, לא צלחה וההתנגדות לא התקבלה.

הסוף לרכיבות שטח

זה הזמן לרכיבות הפרידה האחרונות במקום, לפני תחילת האכיפה במקום.

ע"פ ויקיפדיה: "שמורת טבע היא חבל ארץ שהוכרז כמקום מוגן מפני תהליכים אשר עלולים לשנות את אופי החי, הצומח והדומם בו. שמורת טבע מיועדת בעיקר לשמר מצב קיים, של צמחים, בעלי חיים ותצורות נוף, המותאמים לסביבה של השמורה המסוימת. שמורת הטבע שומרת על המאזן האקולוגי ומגנה על אוכלוסיית החי והצומח המקומי מפני פגיעה – לרוב של בני האדם – כגון: ציד, קטיפת פרחי בר, עיבוד חקלאי, בנייה, תעשייה מזהמת ועוד…חוקים מיוחדים אוסרים על פגיעה בכל המצוי בשמורת טבע: ערכי טבע מוגנים וחיות בר".

פוסט וסרטון למזכרת מרכיבה בשטח: רכיבה ממאי 2013 במתקן אדם וביער קולה – שגם הוא צפוי להכחד עם האישורים להגדלת שכונות המגורים של העיר אלעד הסמוכה. אגב, הקטעים ממתקן אדם שבסרטון (החל מ-01:00 ואילך), הינם ברכיבה שצולמה לאחר שריפת ענק שכילתה אלפי דונמים מהשמורה, חודש לפני כן.

ובאותו עניין: טיפ: רוכבים בקו 400 ומתקן אדם? היזהרו משושנת יריחו

רכיבת בוץ, סלעים והמון מים בנחל שילה

רכיבה עם חברים על אופנועי שטח, במתקן אדם

4 תגובות

  1. עופר

    האם החוק לא אומר שאסור לנסוע או לרכב ברכב מעבר לשעה 17:00 ?

  2. אסי

    ביום שבת חבורת רוכבי סוסים שגם להם אסור להיכנס פגשה פקח שאמר להם שהם יכולים להמשיך כהרגלם…נושא השמורה הגיע על מנת לעצור את הבניה וכל תיכנוני הנפט שהזכרת ופחות מפריע להם סוסים ואופנועים , אני ממש מקווה שזה נכון

השאר תגובה