ראלי דקאר לאופנועים לא מסוכנת

תם קסמו של ראלי דקאר לאופנועים? הגבלת נפח חדשה

האם ראלי דקאר לאופנועים עומד לפני שינוי מהותי עד כדי איבוד הקסם של המרוץ האקזוטי בעולם?

השתלשלות האירועים

בתחילה, עד בינואר 2008, היו לנו איומי טרוריסטים שהורידו את ה-ASO (מפיקי הראלי דקאר) לברכיים, והביאו לביטול המרוץ של 2008. רגע לפני שגוועה אגדת הדקאר לחלוטין, החליטו להעביר את הראלי המפרך בעולם לדרום אמריקה כדי שלפחות בשנה לאחר מכן ימשיך המרוץ להתקיים, גם אם יהיה זה על יבשת אחרת.

אחר כך, באפריל 2009, באה ההודעה שכוונה ישירות לרוכבי האופנועים המתחרים במרוץ, והפכה אותו לאפשרי בעבור מעטים בלבד. המארגנים הודיעו כי ב-2010 יורשו להתחרות רק רוכבים שהתחרו באחד משלושת מרוצי ראלי דקאר האחרונים או רוכבים שהתחרו באחד מסבבי אליפות העולם בראלי של ה-FIM. פרסמתי אז, תחת הכותרת השואלת "התפוגגות קסמו של ראלי דקאר?" כי בעבור ישראלים, הצטמצמה הרשימה ל-4 רוכבים בלבד שמותר להם בכלל להרשם לראלי הנ"ל. ממש לא "מרוץ בעבור כולם". כבר בשלב הזה ניתן היה להבין שהרצון "להשביח" את המתחרים בעבור אקשן איכותי ובטיחותי יותר, סוגר את הדלתות בפני רוכבים חובבים שרוצים לקחת פיסה מהחלום.

אבל אתמול בבוקר (שעון ישראל), פורסמה ההחלטה הקריטית ביותר בעבור השרידים האחרונים שעוד נותרו מקסמו של הראלי. המארגנים החליטו, 6 חודשים בלבד לפני האירוע של 2010, כי כבר במרוץ הקרוב לא יורשו להשתתף בקטגוריה המקצועית אופנועים בנפח הגדול מ-450 סמ"ק. בעבור רוכבים חובבים, תתאפשר ההשתתפות עם אופנועים גדולים יותר, אך במרוץ שייערך שנה לאחר מכן, ב-2011, תהיה הגבלת הנפח רלוונטית גם בעבור החובבים.

ראלי דקאר לאופנועים – הסוף?

בשעות אחה"צ (שוב, ע"פ שעון ישראל), הודיעה KTM, שניצחה את כל המרוצים משנת 2001 ואילך (בכל הקטגוריות) כי בעקבות החלטה זו היא פורשת מהשתתפות בראלי. KTM, שרוכבים מקצועיים וחובבים בחרו להתחרות באופנועי ה-660 וה-690 הייעודיים שלה לאורך השנים, הודיעה כי החלטה זו של המארגנים, 6 חודשים בלבד לפני אירוע 2010, היא לא פחות מאשר דרך נלוזה לבלום את ההצלחה העיקבית של היצרנית בשמונה השנים האחרונות. היצרנית האוסטרית טענה כי הבחירה במגבלת נפח, כביכול לצורך שמירה על עלויות השתתפות נמוכות, נעשתה בעצם מתוך משיקולי "רייטינג" של המארגנים. הגבלה זו נותנת אפשרות ליצרניות אחרות, בעיקר יפניות שלא עוסקות בבניית אופנועי ראלי, לחזור למרוץ הדקאר ממנו משכו את ידיהן בעשור האחרון.

צמצום עלויות טוענים המארגנים? בולשיט. עלות השתתפות בראלי דקאר היא עצומה. הכנת האופנוע דורשת משאבים גדולים, בין אם מדובר על רכישת הכלי ובין אם מדובר על זיווד נכון ע"פ דרישות וצרכי המרוץ. לא משנה אם מדובר על רכישת אופנוע אנדורו מקצועי והסבתו לראלי, כפי שיידרשו המתחרים לעשות עם הגבלת הנפח הנוכחית, או אם מדובר היה על רכישת אופנוע ראלי מוכן, מקצועי וייעודי.

ומה לגבי עלות ההשתתפות? וצוות הליווי והלוגיסטיקה לו נדרש כל רוכב? ויתירה מכך: מה לגבי עלות האחזקה של הכלי במרוץ שכזה? בעבור רוכב מקצועי שמוקף בנותני חסות, אין שום בעיה – הרי ממילא האופנוע יטופל בקפדנות על ידי מכונאים מקצועים בתום כל יום מרוץ ויהיה מוכן היטב בבוקר שלמחרת. אך בעבור "החובבים", האחזקה השוטפת לאורך המרוץ יכולה להכריע את הכף.

אופנועי מנועים גדולים

בעוד אופנועי ה-650 סמ"ק נדרשים למעט פחות מאמץ במהלך המרוץ בזכות הנפח וההספק הגבוה לצד עבודה בסל"ד מעט נמוך יותר, הרי שאופנועי ה-450 ייאלצו להתמודד עם בלאי מואץ לאורך הראלי ומכאן לעלויות אחזקה גבוהות.
צמצום הסכנה הבטיחותית על ידי שימוש באופנועים "חלשים" יותר? עוד בולשיט. אז נכון, אופנועי ה-690 יכולים להגיע גם ל-180 ואף 200 קמ"ש במהלך הראלי, אבל המהירות "המוגבלת" של אופנועי 450 שתהיה בסביבות ה-160 קמ"ש, לא הרבה יותר בטוחה.

עם זאת, המבנה הכללי של אופנועי הראלי הייעודיים הקיימים כיום בשוק והם מתוצרת KTM, לפחות נבנו מלכתחילה כדי להתמודד עם משקל הזיווד הכבד והדלק הרב, ובעלי יכולת דינאמית גבוהה לשימוש במהירויות גבוהות. הם יציבים יותר ועל כן בטוחים יותר. אופנועי אנדורו או מוטקרוס בנפח 450 סמ"ק (כי אין אופנועי ראלי ייעודיים בנפח זה), לא תוכננו להתמודד עם משקל גבוה של ציוד ראלי ודלק לאורך זמן רב כל כך ובמהירויות גבוהות כל כך. אפשר כמובן לבנות אופנוע שכזה (ראו את אופנועי ה-450 שהונדה הסבה למרוצי הבאחה 1000), אבל אז שוב נפגע קשות הרצון לשמור על עלויות השתתפות נמוכות יחסית לחובבים…

כולי תקווה שהמארגנים יתפסו עצמם בידיים, וישנו את זוג ההחלטות המרות האלו שהתקבלו בחודשיים האחרונים. בינתיים, הרשת רועשת וגועשת סביב העניין (גם בטוויטר, אבל גם באתרי האופנועים הרלוונטיים, כמו זה) והדיעה הרווחת, כולל בטוקבקים, היא דומה: זה לא יהיה אותו הדבר, וככל הנראה, תם קסמו של ראלי דקאר כפי שהכרנו אותו.

וסרטון שתמיד כיף לראות: רוכבי קבוצת KTM הרשמית מתאמנים על אופנועי ה-690 האסורים, טרום מרוץ השנה שעברה

 

ועוד באותו עניין:

התפוגגות קסמו של ראלי דקאר? מעתה – מרוץ לבעלי ניסיון במרוצים בלבד

ראלי דקאר 2009 (שבכלל מתקיים בדרום אמריקה)

ללכת לאיבוד במילאנו בלי GPS

2 תגובות

  1. אבי

    שוב הוכחה לכך שאם אתה יושב בראש ארגון, לא אומר שאתה חכם או מבין גדול יותר מכולם.הכל פוליטיקה.
    תודה כרובי!

  2. מור

    אכן החלטה אומללה שכולה סרחון פוליטי.
    מצד שני, לפרישה תמיד נלווה ריח של תבוסתנות ונקמנות. קטמ מחזיקה בארסנל רוכבים הגדול והמוכשר מכל הקבוצות הרשמיות. ככל הנראה, לא תהייה להם בעיה להעמיד קבוצה תחרותית גם בתנאים החדשים. אני מקווה שהודעת הפרישה נועדה ללחוץ על הנהלת הראלי ולא תתממש בסופו של דבר.

השאר תגובה