רכיבת מסלול כביש סדום ערד

טיפ: מה למדתי בתוך 20 דקות של רכיבת מסלול ?

אלי פאנגס ביצע רכיבת מסלול של 20 דקות בלבד בהונגרורינג על אופנוע ליטר וחזר עם 10 תובנות בנושא. תובנות שיכולות להפתיע כל מי שלא רכב מימיו על מסלול מרוצים. לזה נועדו אופנועי ספורט!

כתב: אלי פאנגס

1) רכיבת מסלול: לזה נועדו אופנועי ספורט

כן, כולנו יודעים להגיד את זה בשליפה מהמותן, כולנו (אם אנחנו אוהבים אופנועי ספורט, כן?) מפנטזים על זה. אבל רק שם, כשמגלגלים קדימה את הגז ועוברים בחלקות אל הבלמים לקראת פניה שיכולה להקיף שכונה קטנה בתל-אביב, פתאום זה מכה בך ואתה חושב בקסדה: או.קיי, הבנתי… אז לזה התכוון המשורר.

 2) אופנוע ספורט על כביש ציבורי זה סוג של מסכנות

אם הבנת את הסעיף הקודם, אתה לא יכול אקשן, החלקה, תאונה, מרוץ, השכבה, מסלול, ספורט, כביששלא להגיע אל המסקנה הנוכחית. אין ספק שאופנוע ספורט על כביש ציבורי יכול לספק סריות שלמות של רגעים מדהימים ברצף, אבל בסופו של יום זה משחק בנדמה לי. נדמה לי שאני רוכב מהר, נדמה לי שאני משכיב, נדמה לי שאני בולם ברגע האחרון, נדמה לי שאני משחיל אותו דרך הפניה הזו על הקצה וממצה את הפוטנציאל שלי ושלו. הכל משחק בכאילו. הרי אין מצב שאתה לא סוג של מסכן, אם בכל רגע ברכיבה שלך אתה מנהל את האופנוע דרך נתיב ברוחב שתיים וחצי מטרים מסכנים, שסלול באספלט באיכות מסכנה, שמסתיים בגדר הפרדה או סלעים שיכולים להפוך אותך למסכן הכי גדול על הפלנטה. ואם כך, אין מנוס מלהנדס את הרכיבה שלך במסורה, לווסת את המינונים על בסיס קבוע, לצ'פר את עצמך מדי פעם עם ביצוע קצה שתמיד מנקר ברקע שלו פחד מוות, ולפנטז על פעם אחת, רק פעם אחת, שיתנו לך להתבטא כמו שצריך על המכונה הזו. כי עמוק בפנים, אתה יודע שלרכב ככה על הכביש הציבורי, זה כמו לעשות מטווח בין שורות המדפים של מחסן תחמושת.

3) אין תחליף להכשרה מסודרת והתעסקות מתמדת עם איכות הרכיבה שלך

אחרת אתה נזרק אל תוך מה שנראה לך פתאום כמו ים של אספלט, והולך לאיבוד. בהיעדר סדר פעולות נכון וסולם עדיפויות – שמביא אותך לשאוף לתוצאות מסוימות, בנושאים מסוימים, בסדר מסוים – אתה מוצא את עצמך פשוט משתולל. טוחן את הגז, מפספס נקודות בלימה והיגוי, אוכל עקיפות על ימין ועל שמאל ולא מבין למה זה קורה לך. אם רק תדע להתחיל בקצב הנכון ולנצל את המהירות הנמוכה יחסית בכדי לפתור את החידה שרצה לך מתחת לגלגלים, פתאום שטיח האספלט המטריף הזה יתחיל לדבר אליך ותמצא את עצמך מתפוצץ מרוב עונג של זרימה בטיסה.

4) ברך באספלט זה הבולשיט הכי גדול

גם אצלי הברך המשתייפת הייתה פנטזיה לא קטנה. בעברי הצלחתי לשייף אותה במעגלים ואפילו בהקפות של מסלול הסופרמוטו, אבל אף פעם לא בנסיעה רציפה על אופנוע כביש. היו לי דברים אחרים להתעסק אתם, אבל תמיד רציתי, אני מודה.

כביש, אופנוע, ציוד מגן, השכבה, מגף, אקשן
רכיבת מסלול

סביב ההונגרורינג רכבתי עם חליפת עור ומגפי מוטוקרוס (עזבו, סיפור ארוך) – מה שלא השאיר מקום לסליידרים. אבל זה לא עניין אותי. גם עצם העובדה שהחליפה דנדשה לגמרי וזו רק הפעם השנייה שאני לובש אותה לא עניינה אותי. הסתכלתי על הברכיים שלי, על התפר בין הסקוץ' שאליו אמור להידבק הסליידר לבין העור הלבן והמבריק של ה-RST, ונפרדתי לשלום. האזורים האלה, ידעתי, יחזרו מרכיבת מסלול הזו קרועים. כי איפה אני אלמד לשייף אם לא שם.

רכיבת מסלול – הברך

ואכן, אחרי שתי הקפות חימום, איפוס והתאקלמות, שלפתי את הברך באחת השמאליות. לא רחוק מדי הצידה, בלי למתוח את החליפה, למרחק של אולי שלושים סנטימטרים ממיכל הדלק, רבע ישבן גולש אל הפניה, כידון משוחרר. זו הייתה מידת תשומת הלב היחידה שהחלטתי לתת לעניין. כל השאר זה ביצוע נכון ומהיר של הפניה. ויש שם פניות כל-כך ארוכות שאתה יכול לפתור בהן בעיות חיבור וחיסור לפני שהן נפתחות אל היציאה. ככה יצא שרגע לפני האפקס, הברך עשתה קחחחח… אח"כ ימינה, אותו הסיפור. ואז שוב שמאלה ואז שוב ימינה – היי אימא תראי, אני על הברך. לא רק זה, אני על הברך ועל הרגלית, מוציא ניצוצות מהמגפיים ומתכנן איך אני תוקע בחזרה את המניאק שעקף אותי קודם. זה היה כל-כך קל שם, שהרגשתי פתאום מגוחך על שנתתי לביצוע זניח שכזה להטיל צל על הרכיבה שלי במשך שנים. בטח שמעתם את זה מיליון פעם, אז הנה עוד אחת גם ממני: ברך באספלט היא אמצעי, לא מטרה. אבל זה מגניב פצצות.

5) אם אתה רוצה להיות מהיר, אין דבר יותר חשוב מדרייב ביציאה מהפניה

maxresdefault
רכיבת מסלול

גם כאן, אם התעניינתם קצת ברכיבה ספורטיבית, בטח נתקלתם במשפט "כנס לאט, צא מהר". אם לא נתקלתם בו, הוא מדבר בעיקר על המצב המנטאלי של הרוכב. כניסה מהירה, או חמה מדי אל הפניה, מכניסה את הרוכב ללחץ, גורמת לו לבלימת יתר, לחזרה מאוחרת מדי לגז ולפעמים גם לפספוס של הקו, בעיקר ביציאה. אין ספק שבדרך הזו, זה מרגיש כאילו אתה רוכב מהר יותר. יש בלימה מטורפת, היגוי של הרגע האחרון והשכבה פסיכית, אם יש לך את הביצים. אבל בתכל'ס, כשהאופנוע כבר אחרי שיא הפניה, אתה עדיין מנהל את הכניסה שלו ומכבה את השריפות שהדליק חזיר הגז שבתוכך. וחוצמיזה, בזמן רכיבה, כמה זמן אתה על הבלמים? וכמה זמן אתה יכול לקזז על הבלמים? עשירית שנייה בכל פעם? יופי. זה בסדר אם אתה צריך לתקוע מישהו בכניסה לפניה, או לקזז עוד שבריר סאב-אטומי של זמן בכדי להתמקם בפול-פוזישן. אבל מה שווה עשירית השנייה הזו אם אתה לא ולנטינו רוסי, והיא גורמת לך לפתוח את הגז חצי שנייה מאוחר יותר ועוד באופן מהוסס?

בלימה

וגם כאן מחכה השאלה האחרונה, ותחשוב טוב לפני שאתם עונים לעצמך: מה שווה יותר מבחינת זמני הקפה, חצי שנייה של דחיית נקודת הבלימה, או חצי שנייה מוקדם יותר בפול-גז? בהונגרורינג, הפניה האחרונה היא ימנית עיוורת של 180 מעלות. בפעמים הראשונות שבהם ניסיתי לרכב מהר, המהירות המקסימלית על הישורת הייתה 184 קמ"ש. כשהתחלתי לסדר את קצב הכניסה וקו הפניה של הימנית האחרונה, יכולתי לפתוח את הגז יותר מוקדם, להרים אותו בהחלטיות ולזהות בדיוק את הנקודה שבה אפשר לנעול את המצערת על העצר. התכנון הזה של כניסה שקולה ויציאה על דרייב כמו שצריך היו שווים 205 קמ"ש על הישורת. איזה קטע… אותו אופנוע, אותו מסלול, אותו רוכב, פול גז על הישורת כל הזמן, 21 קמ"ש הפרש במהירות הסופית בזכות הדרייב מהפניה האחרונה. תחשבו על זה.

6) זה שאתה נכנס בדיוק על הקו הנכון, זה רק חצי עבודה

את קו המרוצים בהונגרורינג, אם אתה מתעסק רק בו, די קל למצוא. בטח בשליש הראשון של המסלול. מה גם שאפשר להיעזר בפסי הגומי החרוך על האספלט בכדי לקבל רעיונות לגבי מהיכן ולאיפה נוסעים בתוך נהר האספלט הזה. הבעיה היא שבהקפות הראשונות אתה נכנס בול על הקו, מחבר את הגז, מרים עיניים ליציאה, מגביר עד הפול גז – ובמקום להיסחף על הצנטריפוגה עד האפקס החיצוני של היציאה, אתה מקבל כלום. לאופנוע יש מספיק מהירות רק בשביל להיזרק אולי שלושה מטרים מהאפקס הפנימי. יש שם עוד לפחות עשרה מטרים של אספלט לא מנוצל שמוכיח לך איזה קוקסינל אתה.

marc-marquez-sepang-test-2
רכיבת מסלול

בהקפות היותר מהירות אתה מצליח להיכנס מספיק מהר בכדי להיסחף עד שני שליש רוחב המסלול ביציאה, ואת שאר הרחבת הקו לחיצוני אתה עושה עם ההיגוי. ככה יוצא שגם אז, אחרי שהרגשת שכמעט נהרגת מרוב מהירות בכניסה, אתה עדיין מרגיש קוקסינל.

7) כמה גאונים מטורפים הם רוכבי המוטו-GP

מרוץ, מסלול, זינוק, אקשן, רוכבים, ספורט, GP
רכיבת מסלול

אי אפשר שלא להיזכר בצילומי האון-בורד מהיורוספורט כשאתה טס שם בין האיפקסים האדומים לבנים. אי-אפשר גם שלא להרגיש שמה שאתה רואה דרך הקסדה, נראה כמו ההילוך האיטי של צילומי יורוספורט. אחרי החוויה המתקנת של המהירות בכניסה, ואחרי שאתה מגלה שאין לך את הכלים והביצים להעיף אופנוע פנימה במהירות כזאת, שבה הוא נגרר ביציאה החוצה לכל רוחב המסלול רק בגלל כוחות הצד, אתה מבין שיש שם מכונות מלחמה ביוניות בסבב העולמי. רק עם הנוכחות בשדה הקרב שלהם אתה מפנים באמת עד כמה אתה קטן, חלש ועלוב, וכמה הם גדולים על החיים בכמה מידות.

8) בכדי לדגדג את השערות על הביצים של גאונות

אין מנוס מלהגזים בכוונות. אחרי ששייפת את הברכיים, אחרי שחילקת כמה עקיפות ואחרי שטחנת קצת את הרגליות על ימין ועל שמאל, אתה מבין שמה שדורש טיפול נמרץ הוא מהירות הכניסה שלך. הקיזוז של עשרות הקמ"שים מהישורת אל שיא הפניה הוא אלמנט שקל מאוד לפספס בו. רוכב חכם החושש לחייו תמיד יבלום מוקדם מדי, רוכב פסיכי יפספס, יקפא וייגרר החוצה.

הישורת בהונגרורינג היא באורך טיפה פחות מ-790 מטרים, והיא מתוחה על גבעה מתונה, כך שמתחילתה אתה אינך רואה את הפניה שבקצה הרחוק. לטוס על מעל 200 קמ"ש לקראת קו אופק קרוב מדי, שמאחוריו מחכה לך פניה של 180 מעלות, זה בעייתי לאדם מן הישוב. עד שהוא מגלה שלא עוזבים את הגז לפני שנגלית בפניו הפניה, כי יש מספיק זמן לבלום. עכשיו השאלה היא מתי. שאלת השאלות.

השאלה והתשובה

ובכן, הפתרון שאני מצאתי בתנאים הסטריליים של רכיבת מסלול במסלול מרוצים היה פשוט להבנה, אבל קצת בעייתי לביצוע. והוא הלך ככה: פול גז כל הזמן, גם תוך כדי מחשבות ותכנון. המבט נעול על היציאה מהפניה המתקרבת והאופנועים הנשפכים ממנה. ברגע שהפול גז על הישורת לא מסתדר בעליל עם העובדה שהאופנוע צריך לנסוע עוד מעט אל המקום אליו אני בוהה (יענו, לכיוון ההפוך), יורדים קראטה על הבלמים. וואלה, עובד. אבל אפשר יותר. אז שוב, בהקפה הבאה, על השוליים השמאליים של הישורת, פול גז, הנה הפניה, רגע, עוד לא, לא הגיוני, שיט… וכשנדמה שאי אפשר יותר פשוט לוקחים עוד נשימה ורק אז צוללים על הבלמים. הנה, אני מרגיש את הביצים של סטונר על הקודקוד של הקסדה.

9) מסלול הוא מסלול הוא מסלול

אם ביצעתם פעם רכיבת מסלול על מסלול מרוצים – בין אם ספיישל טסט באנדורו, מוטוקרוס, או סופרמוטו – אם הרגשת פעם נוכחות של רוכבים אחרים בקרבה של סנטימטרים, אנשים עם כוונות להשחיל אל האפקס את הקדמי שלהם לפני הקדמי שלך, אז אתה מתחבר מיד אל התחושה הזו גם על מסלול אספלט. סוזוקי, מרוץ, מסלול, השכבה, אקשן, כביש

יש כיוון תנועה אחד, כל השחקנים נמצאים שם כדי לשחק, יש מכלול כללים בסיסי וברור וזהו. הכל בסדר. הפצצות כבדות של גז. פתאום אתה מרגיש בבית, וזה לא משנה לך שאתה ב-130 קמ"ש על הרגליות ועל הברך, הקדמי שלך נמצא חמישה סנטימטרים מהאחורי של זה שלפניך, והגלגלים שלך מתחת לכידון של זה שלצדך. אתה דוחף את הראש פנימה וקדימה בקרבות בלימה, מקבל חיתוכים על האף, מניף רוכבים ש"נשענים" עליך ודוחס אותם החוצה, ומתחרה עם כולם על מי מייצר אפקט רוגטקה יותר חזק ביציאה מהפניות. זה המקום לאגו שלך לפרוח. שם אתה הקוף שדופק על החזה, נלחם על מעמדו ומנסה להוכיח מי גבר. ואיזה כיף אדיר זה ששם זה לגיטימי. שהמקום הזה נבנה בשביל קרבות אגו כאלה בדיוק. עדרים של אגו חיי ובועט, לא מודחק, לא מתנצל, אלא פורח. ראש בראש, מלחמת חולי גזזת.

10) לחיות את הרגע

פעם בחיים פתאום יש לך רגע של פעם בחיים, השאלה אם הבחנת בו לפני שהוא הסתיים.

פורסם במקור בפול גז מתישהו בין 2008 ל-2009

ובאותו נושא:

שיא מסלול

טיפ: מהו האופנוע המתאים ביותר לרכיבה ביום מסלול?

קורס רכיבה אישי: אחד-על-אחד במסלול

מסלול המרוצים זה החיים

תגובה אחת

  1. עופר איתח

    תענוג צרוף הכתבה הזאת ,תבורך ! עשית לי דמעות בעיניים וזיעה בביצים. ריגשת ,הצחקת ,הפתעת, ובעיקר גרמת לי להבין למה לעזאזל אני חולה במחלה שלי…ושאני לא לבד….
    לחיי הרגעים האלה של פעם בחיים , ושלא יגמרו לעולם

השאר תגובה