בטיחות ביום מסלול - צילום: רונן טופלברג

בטיחות ביום מסלול – מנהלות ותדריך

הקפדה על בטיחות ביום מסלול היא הבסיס לפעילותם של כל המשתתפים. לא רק של הרוכבים עצמם, המעוניינים לחזור בחתיכה אחת ועם אופנוע שלם הביתה בסוף יום שכזה, אלא גם של אנשי המסלול וחברת ההפקה העומדת מאחורי האירוע. למעשה, החוק המאפשר את פעילותם של המסלולים ואת קיומם של האירועים, עוסק בעניין בסעיפים רבים. כדאי מאוד להבין ולדעת לפני ההשתתפות באירוע.

צילום: רונן טופלברג

בטיחות ביום מסלול

ע"פ החוק, וכך גם דורשים בעלי המסלולים השונים, במהלך היום חייב להימצא במקום מדריך ומאמן ספורט מוטורי. זהו מדריך שקיבל את הסמכתו מרשות הנהיגה הספורטיבית והוא הסמכות הבכירה במהלך האירוע לכל משתנה בטיחותי. את תדריך הבטיחות שיעביר אותו המדריך, כל רוכב חייב לעבור בכל יום מסלול. גם אם זו הפעם ה-100 שבה הוא רוכב במקום. כל רוכב, נדרש להבין את הנאמר בתדריך וליישם את הכללים המוגדרים בו.

שים לב – לא כדאי לאחר לתדריך הבטיחות, ששעת ההתחלה שלו מפורסמת טרום האירוע. במידה ופספסת אותו, לא תוכל לעלות למסלול מבלי שמדריך הבטיחות יעבור איתך באופן אישי על כל הכללים, ההוראות, סימוני הדגלים והדרישות. מאחר והמדריך עסוק במנהלות שונות, אתה עלול לפספס סשן רכיבה או שניים, עד שיתפנה שוב לשוחח עמך. חבל. עדיף להגיע בזמן.

תדריך הבטיחות

התדריך יועבר על ידי המדריך והוא יציג את בעלי התפקידים באירוע ויפרט את נהלי הבטיחות השונים שכל רוכב העולה למסלול חייב להכיר.

הרוכבים יחתמו בתחילת התדריך ולפעמים עוד בשלב ההרשמה בעת ההגעה למסלול, על טופס משפטי המסיר אחריות מצד מנהלי האירוע לגבי אירועים בטיחותיים (קרי: תאונות והחלקות).

בנוסף, לרוכבים יובהר שמקובל כי התרחשויות על המסלול, נפתרות בין הרוכבים עצמם, והטיפול בהן לא דומה לתאונות המתרחשות בכביש הציבורי. מקובל שכל רוכב מתמודד בעצמו עם תוצאות ונזקים כתוצאה מתאונה \ החלקה במסלול, גם אם נגרמו בשל טעות של רוכב אחר. בכל אופן מבהירים המארגנים, הם לא חלק מכל הליך שאולי יתקיים בין 2 הרוכבים המעורבים. עוד על עקיפות והאחריות לעניין, בהמשך.

שיבוץ לקבוצות הרכיבה

תתבצע הקראה שמית ומוודאים שכל רוכב יודע לאיזו קבוצת רכיבה הוא שייך. בעגת המסלול – באיזה "סשן רכיבה" הוא יעלה לרכוב.

המארגנים יפרסמו בד"כ גם את לוח הזמנים, בו כל קבוצה עולה ויורדת מן המסלול. במידה ושובצת לקבוצת רכיבה מהירה או איטית מדי לדעתך, תוכל בתום התדריך לשוחח עם המארגנים. בד"כ, לא תהיה בעיה להעביר אותך לקבוצה אחרת. אם במהלך היום יתברר כי אתה מהיר \ איטי לקבוצה שלך, אתה תועבר לקבוצה אחרת, מתאימה יותר.
חשוב לציין שאין שום קשר בין כמה שאתה מהיר בכביש הציבורי לבין השיבוץ שלך לקבוצת הרכיבה. גם לא לשנות הרכיבה והניסיון שלך על אופנועים. אם זהו יום המסלול הראשון שלך, תשובץ בקבוצה ייעודית לכך.

לטעמי, הקבוצה הבעייתית ביותר היא דווקא הקבוצה האמצעית המכונה בד"כ קבוצה B. הסיבה היא, שבעוד שב-A רוכבים 'הרייסרים' – הרוכבים המהירים מאוד, וב-C רוכבים החבר'ה שזהו יום המסלול הראשון שלהם או שניסיונם ברכיבת מסלול הוא מועט, הרי שב-B יימצא מגוון הרוכבים הגדול ביותר . קצב הרכיבה בקבוצה זו, יתפרס על מנעד רחב יותר של רוכבים שונים ומשונים. זוהי הקבוצה הכי הטרוגנית ועל כן, הפרשי רמות הרכיבה בה הם הגדולים ביותר. מכאן ניתן להבין, שגם הפרשי המהירויות של הרוכבים בה, הם גדולים יחסית בין רוכב אחד למשנהו. יש בכך בעייתיות מסוימת מבחינה בטיחותית ועל כן לא הייתי ממליץ לרוכב שזהו יום המסלול הראשון שלו, להתעקש על כניסה אליה. קח זאת בחשבון לפני שאתה מתלונן על הקבוצה אליה שובצת.

עליה וירידה מהמסלול, חנייה ותדלוק

מדריך הבטיחות יראה למשתתפים את הנקודות לצד המסלול בהן, ורק בהן, מותר לבצע תדלוק לאופנועים (במידה והגעתם עם ג'רקנים לתדלוק) וכן יוודא שכולם יודעים מהי הנקודה היחידה ממנה ניתן לעלות למסלול, ומהי הנקודה היחידה ממנה ניתן לרדת ממנו. אופן העלייה והירידה, יוסבר בפרוטרוט כדי למנוע סכנות בטיחותיות.

לגבי הירידה מהמסלול: יוסבר הסימון שיש על הרוכב היורד לסמן, 2-3 פניות לפני הירידה בפועל, כדי להזהיר רוכבים אחרים מפני עקיפה מסוכנת שלו, ולהזהיר אותם מההאטה הצפויה בקצב הרכיבה שלו. הסימון יעשה על ידי הרמת יד שמאל מעלה ורכיבה כך עד לירידה מהמסלול בפועל.

לעיתים ידרשו הרוכבים לחנות בתום כל רכיבה על המסלול, את האופנועים בנקודה מסוימת, באופן המבדל אותם מקבוצות רכיבה אחרות. בתדריך הבטיחות יציין המדריך היכן יש לחנות במידה ואכן קיימת חלוקה שכזו גם לצידי המסלול.

הוראות בטיחות ביום מסלול ודגלים

המדריך יעבור על הוראות בטיחות כלליות, יציג את דגלי הבטיחות השונים שהרוכבים יראו, או עלולים לראות, במשך היום. הדגלים, המשמשים בעצם לתקשורת בין צידי המסלול לבין הרוכבים בזמן הסשן, יוצגו מטעם מצד מנהל האירוע \ מדריך הבטיחות או מצד המרשלים (פקחי המסלול) הפזורים לאורך תוואי המסלול. הדגלים העיקריים בהם נעשה שימוש:
דגל שחמט שחור-לבן: חלף הזמן המוקצב לסשן הרכיבה של הקבוצה אליה אתה משתייך. הדגל תמיד יתנפנף לצד היציאה היחידה בה ניתן לרדת מהמסלול. לפיכך, על הרוכבים לעבור על פני הדגל המתנפנף, לסיים הקפה נוספת, ולרדת מהמסלול בנקודה הייעודית לכך.

דגל אדום – משהו קרה על המסלול באופן שמצריך את ירידת הרוכבים מהמסלול גם אם לא הסתיים פרק הזמן שהוקצב לקבוצתם. על הרוכבים לעבור על פני הדגל המתנפנף, ומאותו רגע להאט בזהירות, לא לעקוף, ולרדת מהמסלול בנקודת היציאה הנדרשת.
דגל צהוב – משהו קרה על המסלול באופן שמצריך את ערנות הרוכבים. על הרוכבים להוריד קצב, לא לעקוף ולהמשיך כך עד שהדגל הצהוב יפסיק להתנפנף.
דגל שחור – לא מתנפנף לכל הרוכבים אלא משתמשים בו כדי להצביע לעבר רוכב ספציפי. אותו רוכב ביצע עבירת בטיחות חמורה, או שיש תקלה באופנועו. על רוכב זה (בלבד) לרדת מן המסלול בנקודת היציאה המיועדת לכך.
דגל כחול – נדיר מאוד שמשתמשים בו בימי מסלול. פירושו: אתה רוכב לאט באופן שמעכב רוכבים מהירים ממך. פנה להם בזהירות ובבטחה את הדרך.

בהוראות הבטיחות הכלליות יפרט המדריך את המצופה מן המשתתפים ביום האירוע ובד"כ יזהיר מפני רכיבה פרועה, כולל איסור על ביצוע הרמות גלגל קדמי (וויליז) או בלימות חריפות שנועדו לייצר הנפה של הגלגל האחורי (סטופיז).

עקיפות

בימי מסלול, מרוצים ובכלל בתחום הספורט המוטורי, מקובל שהאחריות במקרה של עקיפה, היא על העוקף ולא על הנעקף. על העוקף לבצע את מהלך העקיפה בצורה בטוחה וללא מגע עם הנעקף או עם אופנועו.

בשל כללי הנימוס הטבעי ובהעדר מטרה תחרותית ביום שכזה, הרוכבים מקפידים גם שלא "לחתוך" אחד את השני בצורה שתצריך מהרוכב האחר לבצע בלימה חריפה, היגוי חד כדי להימנע מתאונה, או באופן כללי כל פעולה שתגרום לרוכב הנעקף לשנות בצורה פתאומית את קו הרכיבה שלו. עם זאת, לא כולם מצייתים לכללי הנימוס הללו, ותפקידם של המארגנים לטפל בהפרות בטיחות שכאלו המסכנות את בטיחות הרוכבים על המסלול. תפקידך כרוכב המשתתף באירוע הוא להתריע בפני המארגנים על רוכבים שנוהגים כך באופן עקבי.

בעבור קבוצות הרכיבה של הרוכבים המתחילים, יוגדר לעיתים איסור של ממש על ביצוע עקיפות בין הרוכב הנעקף לבין שיא הפנייה. העקיפות יותרו אך ורק בישירות ולפני או אחרי הפניות.

עצירת האופנוע על המסלול

המדריך ידגיש במספר צורות ובמספר ניסוחים שונים את אחד מהכללים הכי חשובים ביום הזה: איסור עצירה על המסלול. לא משנה היכן בדיוק, לא משנה למה – לא עוצרים על המסלול בשום פנים ואופן. לא עצירה רגעית, לא האטה ולא עצירה פתאומית.

גם אם חבר החליק ונפל מולו, גם אם המלאך גבריאל נגלה לרוכב בדיוק באמצע הפנייה וגם אם סתם נפלה לו מצלמת הגופרו כשפתח גז: לא עוצרים. יורדים בצורה מסודרת ובהתאם לכללי הבטיחות ומודיעים למארגנים מה קרה. הם יוציאו את הדגל הרלוונטי ויטפלו בבעיה.

מנוחה תוך כדי רכיבה

למרות שזה לא מומלץ, ועדיף לרדת לנוח בצידי המסלול בצורה מסודרת ועל פי כללי הבטיחות, לפעמים רוכבים מעדיפים לנוח למס' שניות תוך כדי סשן הרכיבה שלהם. במקרה שכזה, הם מחוייבים קודם כל לצאת מקו הרכיבה על המסלול (המכונה גם "רייסינג ליין"), ורק אז להרפות מעט מהגז ולנוח. בשום אופן, כך ידגיש מדריך הבטיחות, אין "לנוח" על הקו שבו משתמשים שאר הרוכבים. פוטנציאל התאונה במקרה שכזה, גבוה.

סרטון להמחשת מקרה מסוכן שכזה שצולם בפצאל

לסיכום

בתום התדריך, יוזמנו הרוכבים לשאול שאלות את המארגנים. זו ההזדמנות לשאול מבלי להתבייש כל מה שאתה לא בטוח בו לגבי הרכיבה במסלול. לשאול להמלצתם על לחץ האוויר הרצוי במסלול, בהתחשב בתנאי מזג האוויר, לשאול להבהרות בנוגע לנושאים כאלו או אחרים (מנהלות, ענייני בטיחות וכו').

ורגע לפני סיום: טיפים בטיחותיים לתחילת הרכיבה במסלול

• בתחילת כל סשן רכיבה, גם אם זה השלישי או הרביעי שלך באותו יום, בצע את ההקפה הראשונה בקצב איטי. ב-2 ההקפות הנוספות, תגביר לאט את הקצב. אתה רוצה לתת לגוף שלך להתחמם ולהיכנס לקצב, אתה רוצה שהרוכבים הממהרים יטוסו קדימה וישאירו לך מרווח פנוי על המסלול. במרווח הזה אתה רוצה לחמם את הגוף והשרירים ואתה רוצה שהצמיגים יתחממו. ברוב ימי המסלול בהם השתתפתי, אם היה רוכב שהתרסק, זה היה לרוב בהקפות הראשונות של הסשן, כשהצמיגים (והרוכב) עדיין קרים.

• כשאתה נותן לעצמך, לאופנוע ולצמיגים להתחמם – אל, אני חוזר: אל! תזגזג מצד לצד כדי "לחמם את הצמיגים" כמו שנראה שעושים רוכבי המרוצים רגע לפני תחילת המרוץ. לא רק שזה לא באמת מחמם את הצמיגים (זו סתם אגדה שרצה לצידי המסלולים) – זה בעיקר מסכן את הרוכבים שלצידך ומאחורייך. אתה אולי בקצב חימום, אבל ייתכן מאוד שרוכבים אחרים שעלו איתך, לא רוצים או זקוקים לכך. הזגזוג מצד לצד יכול בקלות להפתיע אותם – לגרום להם לבלום בפתאומיות או פשוט להתנגש בך.

הקדש את ההקפה

• במידה והסשן אליו אתה עולה לרכוב בו הוא כזה שנערך לאחר סשן שבו היו מכוניות על המסלול: היזהר מחול ואבנים בפניות. נהגי הרכבים מפספסים לפעמים את קו הפנייה ויורדים, בעיקר באייפקס, מהמסלול. כשהם חוזרים, הם מעלים איתם לכלוך שמצטבר בדיוק בנקודות הקריטיות לרוכבי האופנועים. אלו נקודות שיא הפנייה ולפיכך, שיא ההטיה. הקדש את ההקפה האחרונה כדי לוודא שהמסלול נקי ובטוח עבורך.

• ירדת מהמסלול באמצע הסשן שלך מסיבה כזו או אחרת, ועכשיו אתה חוזר חזרה לדקות הרכיבה שעוד נותרו. או שאולי המרשל סימן לקבוצה שלך לעלות לאחר שכל רוכבי הקבוצה הקודמת ירדו מהמסלול. ב-2 המקרים: זרוק מבט לאחור לפני שאתה תופס את מרכז המסלול. וודא שאתה אכן על מסלול פנוי. אם יקרה משהו רע שיכלול התנגשות בין אופנועים, לא תוכל להסתתר מאחורי הטיעון "אבל המרשל אמר"…

הוא מהיר ממך

• ובהמשך לסעיף הקודם – גם אם לא ראית אף רוכב מאחורייך, עדיין ל-2 הפניות הראשונות תיגש בקו הרחב בלבד. בחלק החיצוני של הפנייה. אל תנסה להשיק לאייפקסים הראשונים. אם יש רוכב שמגיע במהירות, הוא ינסה לרכוב בקו פנימי יותר (רייסינג ליין) תשאיר לו אותו. הוא הרי מהיר ממך משמעותית.

עוד מאמרים וטיפים ליום מסלול:

יום מסלול – המדריך המלא

השתתפות ביום מסלול – הכנת האופנוע ביום האירוע

היכן יש מסלולים עם מי רוכבים בהם?

טיפ: מהו האופנוע המתאים ביותר לרכיבה ביום מסלול?

 

השאר תגובה