עונת 2017 ב-MOTOGP רוכבי ה-MOTOGP

המסע למרוץ MotoGP שבאסן, הולנד: חווייה מדהימה

מסע אל צפון הולנד למרוץ MOTOGP, למקום בו הכל התחיל לפני 42 שנים. ואיך זה קשור להשקת אופנוע ספורט חדיש, עתיר טכנולוגיה, מרובה כוחות סוס ודל משקל? חוויה בלתי נשכחת ומסע היסטורי אל נבכי העבר, ליום שבו ניטעו שורשי האב הרוחני של אופנוע הספורט המודרני בכלל והצלחתה של יצרנית יפנית קטנה בפרט. סקירה היסטורית.

למה נסענו דווקא ל-MOTOGP ההולנדי?

בסוף חודש יוני האחרון יצאתי מטעם חברת עופר אבניר ויחד קבוצת עיתונאים דו גלגליים וצלם, לביקור במסלול המרוצים אסן שבהולנד, לצפייה בסבב ה-GP אשר נערך במקום באותו סופ"ש. ניצלנו הזמנה פתוחה של קבוצת המרוצים של סוזוקי ליבואנים ברחבי העולם, להתארח באחד מהסבבים של ה-GP או הסופרבייק ב-2017, אירוח שכולל מלבד צפייה במרוץ עצמו, גם ביקור באוהל המבקרים של הקבוצה, פגישה עם הרוכבים הרשמיים וביקור בפאדוק ובפיטס הכחול של סוזוקי.

AssenMotoGP-200
ב-BOX סוזוקי MOTOGP שבפיטס המסלול באסן, עם העיתונאים הישראלים. צילום: עומרי גוטמן

למה בחרנו מכל הסבבים שעמדו לרשותנו דווקא את אסן ולמה דווקא ל-GP ולא לסופרבייק? התשובות לשאלות נעות על פני 2 ממדי זמן:  תשובה אחת נעוצה בהשקת הסוזוקי GSX-R1000 החדש ל-2017, במהלך שנועד להחזיר את סוזוקי לקדמת הבמה בכל הקשור לדומיננטיות בקטגורית אופנועי הספורט. התשובה השנייה נעוצה בסוף חודש יוני 1975, בדיוק 42 שנים טרום נסיעתנו. אז, בסבב ה-GP שנערך באסן, ניצחה סוזוקי לראשונה בתולדותיה במרוץ הקטגוריה הבכירה, ופצחה בפעילות מרוצים ענפה בתחום מרוצי האספלט.

ההחלטה שלנו בעופר אבניר, יבואנית סוזוקי לישראל, הייתה להתחיל את המסע לשיווק אופנוע הספורט החדש במסלול ה-TT באסן, בדיוק במקום בו החלה השושלת המפוארת של משפחת ה-GSX-R, רפליקת המרוצים הראשונה לכביש הציבורי, לקרום עור וגידים.

MotoGP Suzuki
צילום: עומרי גוטמן

גראנד פרי – MOTOGP

למסלול אסן ההולנדי ולמרוצי ה-GP הנערכים בו, שמורה פינה חמה בהיסטוריה של סוזוקי. כאמור, בסוף חודש יוני 1975, חצה הרוכב בארי שין עם אופנוע הסוזוקי RG500 הדו פעימתי את קו הסיום, כשהוא מנצח ב"פוטו פיניש" צמוד את הרוכב האגדי ג'יאקומו אגוסטיני שרכב על MV אגוסטה דאז. בכך השיג בארי שין את ניצחונה הראשון אי פעם של סוזוקי בקטגורית המרוצים הבכירה, ה-500 סמ"ק, במרוצי הגראנד פרי.

בשנתיים לאחר מכן, ב-1976 ו-1977 העלו בארי שין והסוזוקי הילוך, וזכו באליפות הקטגוריה הבכירה ברציפות, שנה אחרי שנה. ב-1977 אגב, בדיוק 40 שנים לפני ביקורנו במסלול, זכה במרוץ הרוכב ההולנדי ויל הארטוג (Wil Hartog). זה היה הניצחון הראשון של רוכב הולנדי במסלול ולכן בזמן ביקורנו ב-2017, צפינו בהארטוג עצמו מבצע הקפת כבוד של המסלול מול הקהל המריע, כשהוא רכוב על הסוזוקי RG500 שלו מאז. לצידו רכב, פרדי שין, על אופנועו של אביו מאותה עונה. היה ממש מרגש.

וחזרה לסקירה ההיסטורית: לאחר הניצחונות של הארטיג והתארים של בארי שין, הושהה רצף האליפויות של סוזוקי למשך 3 שנים (בהם עבר התואר לקני רוברטס והימאהה), וחזר לסוזוקי ב-1981 עם הכתרתם של הסוזוקי והרוכב מארקו לוצ'ינלי כאלופים. שנה לאחר מכן הקפיד הרוכב פראנקו אונציני להשאיר את התואר בידיים של סוזוקי, כשניצח את עונת 1982. אך ב-1983, במסלול ההולנדי שבאסן, התרסק אונציני ופרש מהמרוץ לאליפות ומעולם המרוצים בכלל בשל חומרת הפציעה. בסוף אותה עונה הודיעה סוזוקי על פרישתה ממרוצי הגראנד פרי.

סיבולת

במקביל, באותה שנת מרוצים מקוללת עבור סוזוקי ב-GP, זכתה קבוצת מרוצי הסיבולת (אנדורנס)

GSX-R750-1986-Kruvlog-9
הסוזוקי GSX-R750 וה-GS1000 ממרוצי הסיבולת ששימש כשהראה. הקליקו להגדלה

של היצרנית, בתואר האליפות של 83' (הראשון בעבור סוזוקי בתחום) תוך שהיא עושה שימוש באופנוע ה-GS1000, שפותח והושבח במשך שנים בזכות הידע שנצבר במסלולי ה-GP ובמרוצי הסיבולת. על בסיס הידע שנאסף ותוך העתקת עיצובו של ה-GS1000 ככל שניתן, הציגה סוזוקי בסוף שנת 1984, אופנוע שיצר נישה חדשה ובלתי מוכרת בעולם האופנועים: ה-GSX-R750 שהושק בתערוכת קלן בגרמניה, היה לאופנוע הראשון שנבנה למסלול והותאם לכביש הציבורי.

ההלם בקרב העיתונאים והקהל הרחב היה מוחלט. משקלו הנמוך של האופנוע (179 ק"ג בלבד), לצד ההספק הרב יחסית שהציג (106 כ"ס), ועם שימוש במאפייני אופנועי מרוצים שלא נראו עד כה (כמו שלדת אלומיניום וזוג פנסים  כשל אופנועי הסיבולת), הפכו את ה-GSX-R לאופנוע אגדי ולנקודת ציון חשובה בהתפתחות העולם הדו גלגלי. עוד ה-R האגדי, כאן.

אופנוע זה יעניק לסוזוקי לא פחות מ-17 אליפויות עולם בתחום מרוצי הסיבולת, ויהפוך אותה ליצרנית בעלת מרב התארים באליפות זו. אך הצלחת דגם ה-GSX-R לא הסתיימה על המסלול. מהצגת הדגם הראשון שיצר ב-1984 את השושלת המפוארת שהפכה לסטנדרט בקטגוריה, נמכרו מעל מיליון אופנועי ספורט במגוון נפחים.

וחזרה ל-GP

תחת המוטו "Race on Sunday, Sell on Monday", היה ברור כי הקשר בין אופנועי סוזוקי הספורטיביים לעולם המרוצים, חייב להיעשות ולהראות.

בשנת 1988 חזרו סוזוקי באופן רשמי למרוצים, אך רק ב-1993 הצליח רוכב הקבוצה, קווין שוואנץ, לזכות עם ה-RGV500 בתואר האליפות. מאותה שנה, סיימו רוכבי הקבוצה במיקומים גבוהים בסוף העונות, אך לא סוזוקי לא הצליח לזכות בתואר האליפות עד לשנת 2000 עם קני רוברטס ג'וניור. שנתיים מאוחר יותר, ב-2002, הוחלפה קטגורית ה-500 סמ"ק שעשתה

AssenMotoGP-352
צילום: עומרי גוטמן

שימוש במנועי 2 פעימות, בקטגורית ה-MotoGP עם מנועי 4 פעימות בנפח 990 סמ"ק. כדי להתחרות בקטגוריה החדשה, החליפה סוזוקי את מנוע ה-RGV500 הדו פעימתי במנוע V4 אך המשיכה לעשות שימוש באותה השלדה. הדגם החדש שנקרא GSV-R.

משנת האליפות של רוברטס ב-2002 ועד 2011, לא הצליחה סוזוקי לזכות עוד בתואר האליפות. בשנה זו הודיעה סוזוקי בשנית על פרישתה מעולם מרוצי הגראנד פרי, בעיקר כדי לצמצם הוצאות כספיות, לאחר המשבר הכלכלי העולמי שפרץ בעולם והשפיע על מכירותיה בשווקים השונים.

GSX-R – שושלת שהיא אגדה

ב-2015, רק לפני שנתיים, חזרה סוזוקי שוב לעולם ה-MOTOGP והפעם בכוחות מחודשים עם אופנוע

AssenMotoGP-447
צילום: עומרי גוטמן

חדש לחלוטין שנקרא בפשטות GSX-RR. דגם זה עושה שימוש במנוע בנפח 1,000 סמ"ק בתצורה של 4 צילינדרים בשורה, התצורה המזוהה יותר מכל עם אופנועי הספורט של היצרנית. בכך, מייצג הGSX-RR את הקשר בין שושלת המרוצים ארוכת השנים של היצרנית ב-MotoGP, את הצלחתה במרוצי הסופרבייק והסיבולת, יחד עם משפחת אופנועי ה-GSX-R האגדית.

ב-2016, כשהיא נאמנה לחיבור בין עולם המרוצים לעולם אופנועי הספורט לכביש הציבורי, הציגה סוזוקי בתערוכת קלן הגרמנית, את ה-GSX-R1000 העושה גם הוא שימוש במנוע בנפח ובתצורה דומה ל-GSX-RR של היצרנית בעולם ה-MotoGP. הדגם החדש הציג את טכנולוגית ה-V V T – תזמון שסתומים מכאני, שמגיעה ישירות מאופנועי הגראנד פרי של החברה והספק מנוע של כ-200 כ"ס, לא רחוק מההספק של אופנוע המרוצים של היצרנית. בנוסף, מציע ה-GSX-R1000 שפע של מערכות אלקטרוניות, ההופכות אותו ל-GSX-R המתקדם טכנולוגית והעמוס ביותר בטכנולוגיית מרוצים, מכל דגמי המשפחה בעבר.

סוף דבר

ה-GSX-R1000 הגיע לישראל החודש לישראל (יולי 2017) כשהוא מגלם בחובו את הידע הנצבר מ-40 שנות מרוצים בתחום ה-GP, הסופרבייק והסיבולת, ומ-32 שנות ייצור של אופנועי מרוץ שחוקיים לכביש הציבורי. החל מאותו מרוץ באסן ב-1975, דרך מאות מרוצים שהסתיימו בזכיות, בפודיומים, בתאונות, בפרישות, בניצחונות, בהצלחות ובאכזבות. מכל אלו התגבש ה-DNA  המוביל את משפחת ה-GSX-R לדורותיה ונפחיה, ומאפשר לה להיות לכוח המוביל בעולם אופנועי הספורט.

ביום חמישי הקרוב, ה-27.7.17 נחגוג את השקתו על ה-GSX-R1000 תחת הכותרת "המלך חוזר" באירוע שפתוח לרוכבי אופנועים מכל הסוגים, היצרנים, הנפחים והמינים, ברחוב הסדנה 6 בתל אביב, החל מהשעה 18:00 בערב. הכניסה חופשית. (עוד פרטים, כאן)

תגובה אחת

  1. Rusty james

    איזה יופי של סיפור 🙂 לא משנה כמה פעמים אשמע אותו זה אפפעם לא ישעמם. subscribe

השאר תגובה