Tech Air - כרית האוויר של אלפינסטארס לאופנוענים אור ירוק אופנוען בבית חולים

השקת ה-Tech Air: כרית אוויר לרוכבי אופנועים

Tech Air: אחרי יותר מ-15 שנות פיתוח וניסיונות המערכת בעולם מרוצי ה-GP ברחבי העולם ויותר מ-600 החלקות ותאונות על המסלול, זלגה סוף סוף הטכנולוגיה המדוברת לכביש הציבורי. באמצע החודש שעבר (אוקטובר 2017), הושקה באירוע רב משתתפים במלון הילטון בתל אביב, מערכת ה-Tech Air של אלפינסטארס: מעיל שהוא בעצם כרית אוויר לרוכבי אופנועים.

ההסטוריה של ה-Tech Air

בעוד שעד 2005 המערכת שנבדקה במרוצים עשתה שימוש ב-GPS כדי לשאוב מידע קריטי לצורך החלטת המחשב על ניפוח כרית האוויר שבחליפה, הרי שמשנה זו ואילך, נעשה שינוי כיוון מהותי וחשוב שבעצם מבדל את המערכת הזו מהקיימות בשוק: החברה החליטה שלא להתבסס על חיבור כבל או חוט לאופנוע ולא על חיבור המערכת ל-GPS. זאת, מאחר ו-GPS לא מעניק פתרון מספק במקרה שבו התאונה מתרחשת במנהרות או תחת גשרים (או שסתם אין קליטה ממקורות חיצוניים). על החיבור לאופנוע וויתרו מאחר והדבר לא נותן פתרון למקרים בהם האופנוע מחליק או נע לצד הרוכב ולא מתרחק ממנו כדי לגרום למערכת להבין שתאונה מתרחשת.

מתנפחים במהירות

לפיכך, ב-12 השנים שחלפו מאז, פותחה המערכת שתהיה לעצמאית לחלוטין. בשנים שעברו מאז, מלבד פיתוח מנגנון הניפוח והכרית עצמה, השקיעה החברה מאמץ בלימוד הכוחות הפועלים על הרוכב, בזמן רכיבה רגילה ובזמן תאונה. עוד עלה מהמחקרים הללו כי 69% מתאונות הדו גלגלי מתרחשות במהירות שקטנה מ-60 קמ"ש וכי 77% מתאונות האופנועים בכביש הציבורי כוללות מכשול כלשהו בעבור הרוכב. (בתאונה עצמה או לאחר התנתקות הרוכב מהאופנוע). הובן כי יש חשיבות גדולה לניפוח מהיר של המערכת טרום הפגיעה במכשול אליו התעופף הרוכב.

לפיכך, מהירות התגובה של החיישנים המותקנים במחשב המערכת, מוערכת ב-30 עד 60 מילי-שניות, כך שכרית האוויר מתפוצצת תוך לא יאוחר מ-75 מילי-שניות. מספיק כדי שהמערכת תתנפח באופן מלא עוד לפני שהרוכב בכלל מתעופף מעל האופנוע.

הדגמה 

בצילום הרעוע שלפניכם בו צולמתי לובש את המעיל: המערכת מנופחת באופן מלאכותי על ידי קומפרסור חיצוני כדי להמחיש ללובש אותה, את הלחץ ההיקפי שנבנה כתוצאה מניפוחה. זה לא מדמה כמובן את מהירות הניפוח…

כרית האוויר במערכת כוללת הגנה לגב, למותניים, לכתפיים ולחזה. המעיל שאותו יש לרכוש עם המערכת, כולל מקום מיוחד עבורה וכן את המיגונים הרגילים והמוכרים לנו כיום – מגני מרפקים וגב קשיחים (כשבתוך מגן הגב משולבת יחידת הפיקוד של המערכת). החיישנים ויחידת הבקרה מוזנים על ידי סוללה נטענת, המספיקה ל-24 שעות רכיבה (מה שאומר, כמעט שבוע של רכיבה לעבודה וחזרה + טיול סופ"ש) והיא נטענת בחיבור USB רגיל.

למי שחושב שניתן לרכוש את המערכת ללא אחד מהמעילים הייעודיים לה, אזכיר כי המערכת מופעלת אוטומטית רק ברגע שהרוכסן הראשי במעיל סוגר מעגל עם הווסט באמצעות רכיסת הרוכסן, בנקודה שהיא לפחות שני שליש מאורך הרוכסן. המערכת פשוט לא עובדת כשהמעיל פתוח או רכוס ברישול בחלקו התחתון. כמו כן, בשרוול המילים מופיעה תצוגת החיווי המאשרת לרוכב כי המערכת נדרכה, והיא מוכנה לעבודה בצורה תקינה.

TechAir-riding-Airbag-marquez-kruvlog-2
הזרוע של מארק מארקז, רוכב הונדה ב-MotoGP, ונורות החיווי של מערכת ה-Tech Air של אלפינסארס

עלויות אחזקת ה-Tech Air

למערכת אחריות יצרן ל-10 שנים, אך יש לתחזק אותה באופן קבוע ולשמור על כשירותה בטיפול תקופתי הכולל בדיקת המערכת, ניקוי ועדכוני תוכנה (אם יש). מחיר הטיפול אצל "אבזריון" (מבית "עופר-אבניר"), יבואנית המערכת שאנשיה הוסמכו באיטליה לשם כך  – 482 ש"ח.

במידה והמערכת התנפחה בתאונה, ניתן להחזיר את המערכת לכשירות מלאה על ידי החלפת כרית האוויר והחלפת זוג מכלי הגז. 1,446 ש"ח.

מחיר המערכת כולה נשמר באופן שיהיה זהה לעלותה בחו"ל: 5,357 ש"ח כולל מע"מ. אך כדי שהמערכת תעבוד, צריך כאמור גם מעיל ייעודי.

מעיל הקיץ אוורירי (לא רשת): 1,899 ש"ח. מעיל חורף: 3,362 ש"ח. בעתיד יגיעו גם מעילי עור ספורטיביים ומעילי רכיבה בגזרה נשית.

הערכתי האישית?

תוך 10-15 שנים נראה מדינות באירופה שמתחילות לאמץ את פריט הלבוש הטכנולוגי הזה, כפריט מיגון חובה לרוכבי אופנועים, ממש כמו קסדת המגן לראש. ככל שמחירה ירד וזמינותה לקהל הרחב תגדל, וככל שיתפרסמו מחקרים על הנזק המופחת הנגרם לרוכבים העושים שימוש במערכת זו בזמן תאונה, כך הדרישה להפוך אותה לפריט חובה, תיראה יותר ויותר לגיטימית.

למעשה, יש סיכוי שהנכדים שלנו כלל לא יבינו איך העזנו לרכוב על אופנועים ללא כרית אוויר. קצת לא שונה מאיך שאנו מסתכלים היום 30 שנים לאחור, ולא מבינים איך אנשים העדיפו שלא לנסוע ברכב עם חגורת בטיחות…

משה פרחי – מדריך הרכיבה בראיון אחד על אחד, עם גורדון קסטלר, נציג המדיה של אלפינסטארס.

ועוד באותו נושא:

מגוון טיפים שימושיים: קסדת רוכב האופנוע

דיבורית בקסדה ורכיבה על אופנוע בשוליים

טיפ: ארבעה דברים שלא ידעת על רכיבת אופנוע

טיפ: שמונה נקודות שרוכב אופנוע צריך לדעת על סטטיסטיקה

דיעה אישית וטיפ חשוב: מיגון המורכב במושב האופנוע האחור

השאר תגובה