הכנת האופנוע צילום: רונן טופלברג

השתתפות ביום מסלול – הכנת האופנוע ביום האירוע

הגעת עם אופנוע תקין למסלול ברכיבה או על עגלה – אוטוטו מתחיל הכיף! עכשיו נותרו דברים ממש קטנים לדאוג להם. הנה כמה טיפים בנושא הכנת האופנוע שמומלץ ליישם. פרק נוסף כחלק ממדריך ימי המסלול של הכרובלוג לטובת הרוכבים הישראלים.

צילום: רונן טופלברג

הכנת האופנוע בנושא הדלק

אם הגעת ברכיבה למסלול, דאג לתדלק את האופנוע בתחנה הקרובה ביותר שאפשר למסלול. אף אחד מהמסלולים הגדולים בארץ, לא מציע שירותי תדלוק בתוך המתחם עצמו. גם מסלול  XRC (פצאל) וגם מוטורסיטי (שדה תימן), ממוקמים במרחק של 2-3 דקות רכיבה מהתחנה הקרובה ביותר.

ממליץ בחום להיכנס למתחמי מסלולים הללו אחרי שתדלקת את האופנוע עד הפקק ממש.. אומנם יום מסלול כולל רכיבה של כ-80-120 קילומטרים של הקפות, אך לרוב הדבר נעשה בסל"ד גבוה יחסית מהממוצעים המוכרים לך. הווה אומר: צריכת דלק גבוהה מהרגיל.

אם הגעת למסלול כשהאופנוע על הנגרר, וודא שהוא מתודלק. ממליץ בחום לקשור לנגרר גם מיכל דלק נוסף עם מס' ליטרים נוספים. שיהיה.

מראות

לפני העלייה למסלול, מומלץ מאוד לקפל את מראות האופנוע באופן שלא יציג שום מידע על הקורה מאחור. כמות המידע שהרוכב צריך לעסוק בה בזמן הרכיבה במסלול היא גדולה, ואין שום דבר רלוונטי הקורה מאחוריו שמצריך את תשומת ליבו. גם לא רוכבים מהירים שמתקרבים כדי לעקוף.

כל מבט במראה, גם אם היא משקיפה לשמיים או כלפי מטה אל האספלט, הוא מיותר במסלול. אם אפשר, אני ממליץ לפרק אותן לחלוטין לפני העלייה לרכיבה.

פשוט פרק אותן

בתחום הרכבים, מחלקות החברות המפיקות את ימי המסלול, מדבקות המסתירות את המראה. הדבר מקובל גם בחו"ל בתחום ימי המסלול לאופנועים. לצערי, בארץ עדיין לא משקיעים בכך מספיק תשומת לב וזה אינו חלק מהליך הכנת האופנוע לאירוע.

לפיכך, אם לא מדובר על הליך מסובך מדי אצלך באופנוע, פשוט פרק את המראות תוך שאתה משתמש בסט הכלים המקוריים של האופנוע אותו המלצתי קודם לכן, להביא עמך למסלול.

הסתרת לוח שעונים

כאחד שסובל מכך בעצמו, וראה רבים אחרים שעושים את הטעות הזו, אני ממליץ להסתיר נתון המהירות בלוח השעונים של האופנוע שלך, אם לא את כולו. אני עושה זאת באמצעות מדבקות גדולות של חברות שונות שאני אוסף בדיוק לשם כך. רגע לפני ההדבקה אני חותך באמצעות מספריים או סכין יפנית את המדבקה כדי שלא תסתיר נורות חיווי שחשובות לי (אני בד"כ משאיר את נורת החיווי להחלפת ההילוך), ולא יותר. ניתן ומומלץ באותו האופן להשאיר את תצוגת לחץ השמן במנוע גלויה.

המידע שמציג הספידומטר אינו רלוונטי בכלל במסלול, ובכל זאת – רוכבים רבים וכאמור אני ביניהם, מתפתים להציץ מטה ממגוון סיבות שאינן חשובות. בכך, הרוכבים הללו מאבדים ריכוז, מעבדים מידע שאינו רלוונטי בזמן הרכיבה ומאבדים פוקוס חשוב בראייה המרחבית שלהם. זה קורה כשהעיניים נאלצות לנטוש את המבט הסורק הרחק קדימה אל המסלול ולהתמקד לשנייה בודדה למטה אל לוח השעונים, ואז – לחזור במהירות קדימה ולנסות להעניק מחדש לרוכב נקודות ייחוס שיעזרו לו להתמצא על המסלול. מיותר.

כיסוי פנסים מלפנים ומאחור?

אם קראת קצת על נושא ימי המסלול בחו"ל וראית צילומים מימים שכאלו, בוודאי הבחנת בסרטי הדבק המכסים את פנסי אופנועי המשתתפים. הדבר אינו נדרש לעת עתה במסלולים בישראל, וחבל שכך. בניגוד למקובל לחשוב, הדבר אינו נעשה כדי למנוע התפזרות רסיסים על האספלט במקרה החלקה, מאחר וכבר שנים רבות שפנסי האופנועים אינם עשויים זכוכית אלא פלסטיק (בקלית). הסיבה האמיתית להסתרת הפנסים נועדה למנוע את הסחת הדעת של הרוכבים האחרים.

פנס אחורי שנדלק בזמן השימוש בבלמים, יכול לבלבל את הרוכב מאחור ולגרום לו לבחור בנקודת בלימה שונה מזו שהיה רוצה בה. בנוסף, היא עלולה להבהיל אותו ולגרום לו להשתמש בבלמים יתר על המידה ובאופן פתאומי שעלול להוביל להחלקה. בחלק מהמסלולים בחו"ל אגב, אף מבקשים מהרוכבים לנתק את החיישן המדליק את אור הבלם בעת הלחיצה על מנוף הבלם הקדמי או רגלית הבלם האחורי.

את הפנס הקדמי מסתירים כדי שאלומת האור הבוקעת ממנו, לא תבלבל רוכבים הנמצאים בחלקים אחרים של המסלול והבהוב האור יכול למשוך את תשומת ליבם ולהסיט את הריכוז שלהם מהמסלול החוצה.

מפות ניהול מנוע, בטיחות ושאר מערכות אלקטרוניות באופנוע

 האם לכבות, להשאיר או לבצע שינויים במערכות עימם מגיע האופנוע? ריבוי מערכות הבטיחות האלקטרוניות בשנים האחרונות, הביא לכך שהן נגישות וקיימות באופנועים רבים מהשנתונים החדישים יחסית. רוכבים מתלבטים בין השארת מערכות הבטיחות עובדות ופעילות לבין האמרות הנשמעות לצידי המסלול, לפיהן "צריך לרכוב כשכל המערכות מנותקות".

זוהי קלישאה שחוקה שלטעמי אינה נכונה – בטח שלא בעבור רוכב שזהו יום המסלול הראשון שלו. אבל יש בסיס הגיוני מאחוריה. הבסיס העמוק יותר והפילוסופי משהו, טוען זאת כדי להימנע ממצב בו הרוכב מפסיק להתייחס למערכות אלו כרשת ביטחון נוספת לטעות שאולי הוא יבצע בזמן תפעול האופנוע. כדי שהרוכב לא יגיע למצב שבו הוא "נשען" על היכולות הטכנולוגיות של האופנוע.

הרגש מתעמעם ומתפוגג

מצב זה יכול לגרום לכך שהרגש הנדרש בתפעול מערכות האופנוע מתעמעם ומתפוגג, וכך יורדת גם רמת הדיוק הנדרשת. כך למשל, רוכב שמאמין שהוא יכול "לרדת על הבלמים" בפראות (כי יש ABS) או לפתוח גז אגרסיבי בזמן היציאה מהפנייה (כי יש מערכת בקרת אחיזה), מאבד את החדות, הדיוק והיכולות שהוא רוצה לשפר ולחדד כשהוא מגיע למסלול. תמיד גם קיים סיכוי קטנטן שהמערכת תהיה תקולה או פשוט לא תזהה בזמן את המצב ממנו היא אמורה להציל את הרוכב ואופנועו.

בוא נעשה קצת סדר בדברים ונבין את משמעות המערכות הללו ודרך עבודתן כדי להבין מה לעשות איתן כחלק מתהליך הכנת האופנוע:

מערכת ABS

מערכת זו נועדה לזהות מצב בו אחד הגלגלים ננעל, כתוצאה מאיבוד אחיזה תחת בלימה. המערכת מתערבת באופן שימנע נפילה \ החלקה כתוצאה מאותו איבוד אחיזה.

חשוב להבהיר: למרות שמערכת זו פועלת ללא הפסקה ברקע הרכיבה על האופנוע, הרי שהיא מתערבת ומופעלת אך ורק במצב בו הרוכב מפעיל את מערכת הבלמים. מערכת ה-ABS דוגמת מגוון רחב של חיישנים לאורכו ולרוחבו של האופנוע 30 פעמים בשנייה אחת ובכל רגע נתון. גם כשהרוכב לא משתמש בבלמים.

נקודות נוספות שחשוב לזכור: המערכת לא מקצרת מרחקי בלימה, לא מהווה "תעודת ביטוח" נגד החלקות תחת בלימה והיא לא מתערבת במצבי החלקה בזמן הטיה, פתיחת גז, או אחיזה ירודה (מבלי שמערכת הבלמים מתופעלת).

אל תיגע בה

ישנם דגמי אופנועים המאפשרים ניתוק מלא של המערכת או ניתוק של דגימת הגלגל האחורי בלבד. ההמלצה שלי היא בעבור יום המסלול הראשון שלך, במידה והמערכת מאפשרת ניתוק כלשהו: אל תיגע בה. השאר אותה במצב של פעילות מלאה.

אם הקצב יעלה בימי המסלול הבאים שלך, ותרגיש שהבלימות הן כה עוצמתיות וחריפות עד שיש סיכוי שהגלגל האחורי יתרומם מעט באוויר ואז ימהר להינעל בזמן שימוש בבלם האחורי, ויפעיל את ה-ABS גם בעבור הבלם הקדמי. אז, ורק אז, יהיה היגיון בכיבוי המערכת בעבור הגלגל האחורי. זהו השלב בו ניתן יהיה לשקול את כיבוי המערכת כולה בזמן הרכיבה במסלול.

מערכת בקרת אחיזה – Traction Control

נקראת גם בשמות: בקרת החלקה,  בקרת משיכה או בקרת יציבות. המערכת מזהה שינויי מהירויות בין שני הגלגלים בזמן תאוצה, כלומר סיבוב יתר של הגלגל האחורי (החלקה בתאוצה), ומפחיתה את כוח המנוע על ידי הקטנת ההזרקה ואיחור ההצתה.

חשוב לזכור: המערכת לא מהווה תעודת ביטוח נגד החלקות תחת גז. המערכת לא מתערבת במצבי החלקה בזמן הטיה, או בכל מצב אחר בו הגז סגור.

לא משנה באם המערכת באופנוע שלך מאפשרת מצבים שונים או כיבוי מלא – אני ממליץ בימי המסלול הראשונים שלך להשאיר אותה תמיד עובדת ופעילה. אין צורך לרכוב במצב ההתערבות המקסימלי (שבד"כ מיועד לתנאי אחיזה ירודים במיוחד כמו בכביש רטוב), אבל גם אין צורך להוריד אותה למצב ההתערבות המינימלי ביותר. הפשרה הטובה היא תמיד במצב האמצעי.

הכנת האופנוע בנושא מפות הצתה וניהול מנוע

 בדגמי אופנועים רבים בעלי מצערת חשמלית מסוג Ride By Wire או "רכב על חוט", נתונה בידי הרוכב האפשרות לבחור פרופיל התנהגות מעט שונה לתגובות המנוע.

המפות הללו בדרך כלל מציעות אפשרויות שנעות בין מפה 'ספורטיבית' שמעניקה תגובות מעט חדות יותר ואגרסיביות מצד המנוע בתגובה לכל סיבוב מצערת, ועד מפת 'גשם' המיועדת למצבי של אחיזה ירודה, ובה תגובות המנוע יותר 'מעוגלות', מרוככות ולעיתים אף כוללות הורדה של ההספק הסופי של המנוע, כדי למנוע מצבים של איבוד אחיזה בגלגל האחורי כתוצאה מפתיחת גז אגרסיבית מדי.

המפה עימה אתה רוכב ביומיום

בעבור יום המסלול הראשון שלך, אני מציע לך לבחור לרכוב עם המפה שאיתה אתה רוכב בד"כ ביומיום. לרוכב העולה לראשונה למסלול, יש הרבה משתנים להתייחס אליהם תוך כדי רכיבה, ואין שום צורך ללמוד מחדש את תגובות המנוע של האופנוע הפרטי שלך, דווקא על המסלול ודווקא  כעת. יהיה לכך עוד זמן בימי המסלול הבאים.

במקביל, גם מפה מרוסנת ומרסנת כמו מצב 'גשם', מיותרת למסלול – מצב האחיזה בו יהיה ברור לך כבר אחרי 4-5 הקפות ותגלה שאין על המסלול שום הפתעות בתחום זה שמצריכות מפת ניהול מנוע שמתערבת בצורה כל כך מורגשת ברכיבה.

אם אתה בכל זאת לא בטוח, אני מציע שתרכב עם מפת הביניים שהאופנוע שלך מציע – בין המפה האגרסיבית ביותר לזו המגבילה ביותר. לא משנה אם שמה הוא Road או Street או פשוט מצב "2". היא תתאים לך מאוד ביומך הראשון על המסלול.

הכנת האופנוע בתחום כיווני המתלים

אם האופנוע שלך מצויד במערכת כיוון מתלים אלקטרונית – הרי שכמו בבחירת מפות ניהול המנוע, גם כאן אני מציע לך לבחור באופציה עמה אתה רוכב ביומיום.

אין שום צורך לבחור פרופיל 'ספורטיבי' שאתה לא מורגל אליו. אם במהלך היום תרגיש ששאתה יכול לעבור לסט-אפ יותר קשוח ונוקשה, הרי שאתה ממילא במרחק 2-3 קליקים בלוח השעונים כדי לעשות זאת. במידה ואין לך מערכת אלקטרונית, הרי שעל  ההמלצות לגבי הכיוון המתאים ובדיקת התקינות של המערכת, ניתן לקרוא בנספח שבסוף המדריך.

זהו! אתה והאופנוע מוכנים. זה הזמן לעסוק בענייני מנהלות שוטפים לפני הרכיבה.

פרקים נוספים במדריך הכרובלוג לימי מסלול

מהו יום מסלול?

מהו האופנוע המתאים ביותר לרכיבה ביום מסלול?

איזה ניסיון צריך לפני הרשמה ליום מסלול?

היכן יש מסלולים ועם מי רוכבים בימי מסלול?

מאחורי הקלעים של ימי מסלול – איפה, כמה, מי ולמה?

איזה ציוד רכיבה צריך להשתתפות ביום מסלול?

כיצד על הרוכב להתכונן ליום מסלול?

טיפים לימי מסלול:

טיפ לשיפור ברכיבה על מסלול: רכב לאט כדי לרכוב מהר

טיפ לרכיבת מסלול: לאט זה חלק. חלק זה מהיר

טיפ לרכיבת מסלול: מה לא לקבוע כמטרה

טיפ ודיעה: סכנות הרכיבה בכביש הציבורי עם האופנוע לעומת הרכיבה במסלול

טיפ: מה למדתי בתוך 20 דקות של רכיבת מסלול ?

וגם

הכרובלוג בפייסבוק 

השאר תגובה